- Moram pohvaliti većinu naših učenika za besprijekornu suradnju, kao i njihovu ažurnost u pristupu učenju u e-okruženju. Svatko tko želi, u današnje vrijeme pronaći će kanal za komunikaciju! - poručio je profesor Krunoslav Bedi
S ciljem sprječavanja širenja zaraze koronavirusom, učenici diljem Hrvatske od početka proteklog tjedna pohađaju online nastavu organiziranu putem interneta i televizijskih kanala, a komunikaciju s nastavnicima olakšavaju im e-pošta, društvene mreže i mobilne aplikacije.
Kako takav oblik nastave funkcionira u srednjim školama otkrili
su nam učenici Graditeljske škole Čakovec i njihov profesor dr.
sc. Krunoslav Bedi koji na radnom mjestu
nastavnika informatike/računalstva, i stručnih predmeta u okviru
struke, radi 26 godina.
–
Kad govorimo o e-učenju, trenutačno se nalazimo u specifičnoj
situaciji. Okolnosti
koje su se pojavile samo su ubrzale određene IK procese
osuvremenjivanja
nastave, a za koje smo se kao nastavnici pripremali već niz
godina. Jedan od tih
procesa modernizacije školstva je uvođenje nastave na daljinu –
ispričao je Bedi.
S obzirom na situaciju, ubrzana primjena IK tehnologije u nastavi na daljinu, nastavnike nije dočekala nespremnima. U dosadašnjem radu koristili su takozvane hibridne (kombinirane) oblike održavanja nastave. – Naime, treba reći da prvi počeci stvaranja uvjeta i uvođenje nastave na daljinu u Hrvatskoj započinju već sredinom prošlog desetljeća pokretanjem projekta E-learning akademije, uspostavom/organizacijom LMS sustava od strane CARNeta (WebCT, Moodle, Loomen), te edukacijom nastavnika i učitelja u primjeni novih IK tehnologija (tutoring, design, management) – naglasio je.
Najveću potporu u svemu tome pružilo je Ministarstvo znanosti i obrazovanja. Suvremeni procesi digitalizacije škola i provedbe projekata informatizacije samo su nastavak tih aktivnosti.
– Što se tiče pripreme, za efikasnu primjenu online nastave
odnosno udaljenog
učenja i poučavanja u virtualnim učionicama, neizostavna su dva
čimbenika –
osposobljenost nastavnika, stečene kompetencije tj. vještine i
znanja te motivacija
nastavnika, što vrijedi i za učenike. Kao i u klasičnoj učionici
odnosno f2f
nastavi, pripremanje materijala i obrazovnih sadržaja za nastavu
na daljinu ovisi
o izabranom metodičkom pristupu te nastavničkoj procjeni koji
sadržaji će biti
dostavljeni učenicima odnosno koji će polučiti najbolje rezultate
i ishode učenja.
Dizajn,
didaktički aranžman i način prezentiranja obrazovnih sadržaja u
virtualnoj učionici golemi su rezervoar mogućnosti koji uključuje
prezentacije, simulacije,
animacije, ankete, upitnici, igre, kvizove.
– Za dobru pripremu nastave udaljenog učenja i poučavanja
potrebni su kvalitetni
administratori sustava. U slučaju naše škole, to su naše kolege
koji su u roku par
dana pripremili i organizirali LMS sustav, odradivši sve popratne
poslove poput upisa
nastavnika, učenika, kreiranje razreda, kreiranje grupa, prava
sudionika i slično,
a isti svakodnevno ažuriraju kako bi svim sudionicima obrazovnog
procesa bio
omogućen nesmetani rad. Bez njih rad bi bio otežan, a u krajnjem
smislu ne bi bio
ni moguć – dodaje.
Kako online nastava utječe na učenike?
– Današnju “Z” generaciju, naraštaj učenika rođenih između 1996.
i 2011.
smatramo digitalnim urođenicima. Osobno, prije bih ih nazvao
D-generacijom jer
rastu uz digitalnu tehnologiju. U svakodnevnom životu koriste
računala, mobitele,
audio i video tehniku, igraju video igre i koriste različite
alate u međusobnoj
komunikaciji putem interneta ili mobilnih
telefona.
Njihovo
razmišljanje i poimanje svijeta je drugačije nego naše. S te
strane, smatram, a i dosadašnje iskustvo govori mi u prilog tome
da ogromni broj učenika pristupa online sustavu učenja bez
poteškoća i s time nemaju problema – ističe.
Po prijavi, sustav im na jednostavan i pristupačan način omogućuje praćenje nastave i komunikaciju s razrednikom i/ili predmetnim nastavnikom te pedagoško-psihološkom službom u školi.
S obzirom na tehnologiju izvođenja nastave, a i preporukom
ministarstva, u
Graditeljskoj školi Čakovec odlučili su osnažiti i primijeniti
sustav Office365 –
besplatnu uslugu i alate koji omogućuju suradnju i komunikaciju
između svih
sudionika obrazovnog procesa nastave na daljinu. Učenici već od
prije koriste
dodijeljeni korisnički račun @skole.hr.
– Kada govorimo o nastavi na daljinu, ne treba skrivati činjenicu
da postoje i
određeni problemi koji neovisno o stupnju razvijenosti sustava
e-učenja mogu
doprinijeti različitim vrstama negativnih implikacija i
konzekvenci u e-učenju. Poput socijalnog statusa učenika, radne i
kulturne navike, financijsko-materijalnog statusa,
dostupnosti interneta, brzine interneta. Dobra, sustavna
organizacija promptno
rješava i te probleme.
Moram pohvaliti većinu naših učenika za besprijekornu suradnju,
kao i njihovu
ažurnost u pristupu učenju u e-okruženju. Uz primarne, službene
kanale,
paralelno komuniciramo i putem e-pošte, društvenih mreža, SMS
porukama,
chatom. Svatko tko želi, u današnje vrijeme pronaći će kanal
za
komunikaciju! – poručio je Krunoslav Bedi.
Kakvi
su dojmovi s online nastave do sada od strane
učenika?
– L.T.: Online nastava mi omogućuje više
slobodnog vremena. Budim se kasnije što
mi poboljšava učenje, imam više vremena za dovršenje zadataka,
nemam tremu
prije ispitivanja, zadaci su zanimljiviji, a mogu i jesti za
vrijeme nastave. Loša
strana je to da ne vidim prijatelje.
– I. F.: Moji dojmovi vezano uz školu na daljinu
su pozitivni. Uspostavljen je sustav
preko kojeg komuniciramo kao razred (timovi), a unutar kojeg su
predmeti.
Nastavnici nam šalju različite materijale za učenje i vježbanje
(video materijali,
listići za popunjavanje, prezentacije, tekstualni dokumenti…).
Komunikacija s
profesorima je jednostavna, kao i s drugim učenicima. Postoje i
loše strane, npr.
povremena zagušenost sustava, pa se događa da sustav padne. No,
globalno
gledajući, sustav je dobro osmišljen.