Razgovarali smo s kordinatorom projekta profesorom Mladenom Totom te nastavnicima Vanesom Čuka, Brigitom Prstec i Mirkom Gašparićom
Zbog tendencije starenja stanovništva u cijeloj Europskoj uniji i sve veće deinstitucionalizacije skrbi o starijim osobama, uvidjeli smo da učenicima novijih generacija nedostaju neke temeljne vještine koje su se prije stjecale uglavnom kod kuće. Stoga smo odlučili izraditi novi kurikul koji će osposobiti buduće zdravstvene djelatnike ne samo za pružanje zdravstvene njege nego i za pružanje cjelokupne pomoći u kući za starije osobe.
Srednja škola Čakovec poznata je po Erasmus mobilnostima koje uspješno provodi niz godina, a prošle se godine prvi put uključila i u KA2 projekt. Riječ je o projektu S sodelovanjem do novega učnega modula za kompetentno izvajanje pomoči na domu koji je ostvaren s partnerima iz Slovenije – Srednjom gozdarkom, lesarkom in zdravstvenom šolom iz Postojne te tvrtkom DEOS, celostna oskrba starosnikov d. o. o. S obzirom na to da se tržište rada neprestano mijenja, ovaj se projekt fokusira na uvođenje inovacija u obrazovanju te na stvaranje novoga obrazovnog kurikula za predmet Domaćinstvo. O ovoj smo temi razgovarali s kordinatorom projekta profesorom Mladenom Totom te nastavnicima Vanesom Čuka, Brigitom Prstec i Mirkom Gašparićom koji su u projektu sudjelovali.
Srednja škola Čakovec poznata je po provođenju Erasmus projekata, no ovo je prvi KA2 projekt koji provodite. Recite nam nešto o samome projektu.
Mladen Tota: Istina, dosad je SŠČ provodio KA1 projekte u strukovnom, a od 2023. i u općem obrazovanju. Oni su više fokusirani na mobilnosti učenika i nastavnika, razmjenu iskustava i stručnu praksu ili pak stručno usavršavanje. KA2 projekti odnose se na strateška partnerstva među ustanovama s ciljem stvaranja inovacija u obrazovanju, razvoja novih metoda učenja, uvođenja inovacija ili pak oblikovanja novih nastavnih planova ili edukativnih alata. Na temelju dosadašnjih iskustava u provođenju projekata, ali i zbog tendencije starenja stanovništva u cijeloj Europskoj uniji i sve veće deinstitucionalizacije skrbi o starijim osobama, uvidjeli smo da učenicima novijih generacija nedostaju neke temeljne vještine koje su se prije stjecale uglavnom kod kuće. Te su vještine izrazito važne zato što EU stavlja sve veći naglasak na deinstitucionalizaciju skrbi o starijim osobama pa bi osobe koje se obrazuju za zdravstvena zanimanja trebale steći i temeljna znanja o brizi za starije osobe u kući te o kućanskim poslovima. Stoga smo odlučili izraditi novi kurikul koji će u izbornoj ili fakultativnoj nastavi osposobiti buduće zdravstvene djelatnike ne samo za pružanje zdravstvene njege nego i za pružanje cjelokupne pomoći u kući za starije osobe.
Možete li ukratko objasniti ciljeve projekta?
Brigita Prstec: Jedan od ciljeva projekta bio je učenicima ponuditi novi predmet, Domaćinstvo, i to u obliku fakultativne nastave, kojim će se upoznati s načinima pomoći starijim osobama u njihovu kućanstvu. Nadalje, cilj je bio da učenici upoznaju kulturu i običaje u Sloveniji, da usavrše slovenski jezik komunikacijom sa slovenskim kolegama te razviju nove vještine pomoći starijim osobama u njihovu domu. Kao rezultat ove suradnje nastao je i priručnik za nastavnike koji prati nastavni plan i program predmeta Domaćinstvo te nudi korisne savjete za kvalitetniju provedbu nastavnoga procesa u okviru ovoga predmeta.
Vanesa Čuka: Ciljevi projekta Domaćinstvo bili su ambiciozni i usmjereni na unapređenje kompetencija učenika gimnazijskoga smjera, medicinskih sestara i pomoćnih njegovatelja. Projekt se fokusirao na pružanje kvalitetne skrbi starijim i nemoćnim osobama, što je u današnjem društvu, koje se suočava s izazovima starenja populacije, iznimno važno. Ovim su projektom učenici dobili priliku razviti ključne životne vještine poput pripreme hrane, održavanja kućanstva te pružanja psihosocijalne podrške, čime su se dodatno osnažili za samostalan život. Osim toga, projekt potiče i društvenu odgovornost i integraciju unutar zajednice, posebno zahvaljujući međugraničnoj suradnji sa Slovenijom. Ova je suradnja ne samo obogatila obrazovni proces nego je, potičući zajedničko učenje i razumijevanje, stvorila i čvrste veze među učenicima i nastavnicima obiju zemalja.
Mirko Gašparić: S obzirom na cjelokupnu situaciju u našem društvu, ubrzani ritam života, sve veće probleme u zbrinjavanju starijih i nemoćnih osoba, ideja i cilj projekta bili su da se mlade ljude (učenike) u predmetu Domaćinstvo educira i osvijesti o ovoj problematici te ih se osposobi za pružanje pomoći starijim osobama u njihovim kućama.
Kako je došlo do suradnje sa Srednjom gozdarskom, lesarskom in zdravstvenom šolom iz Postojne i tvrtkom DEOS?
Mladen Tota: Naše višegodišnje iskustvo u provođenju projekata i razgranata mreža partnera spojila nas je sa Srednjom gozdarskom, lesarskom in medicinskom školom iz Postojne u Sloveniji, i to na temelju naših referenci sa zajedničkim partnerom, tvrtkom DEOS. S DEOS-om, koji upravlja s osam staračkih domova diljem Slovenije, surađujemo već šest godina, a kod njih praksu obavljaju i učenici SGLZŠ-a iz Postojne. Spojio nas je, dakle, zajednički partner i kada mi se javila gospođa Urbančić iz Postojne, ujedno i koordinaotrica projekta, brzo smo pronašli zajednički jezik, vidjeli da imamo sličan problem te ga odlučili riješiti izradom novoga kurikula. Iako već postoje neki materijali za predmet Domaćinstvo i u Sloveniji i u Hrvatskoj, naš cilj bio je unaprijediti kurikul i razraditi novi, prilagođen specifičnim potrebama učenika zdravstvenih smjerova, odnosno medicinskim tehničarima i njegovateljima.
Jeste li prvi put uključeni u Erasmus projekt? Opišite nam svoja iskustva.
Brigita Prstec: Od 2019. godine sudjelujem u različitim Erasmus projektima, najčešće kao pratnja učenicima na stručnoj praksi ili u obliku „job shadowinga“. Iskustva s Erasmus projekata uvijek su pozitivna, kako za učenike tako i za nastavnike, upotpunjuju kvalitetu provedbe teorijske i vježbovne nastave te otvaraju nove mogućnosti suradnje s europskim kolegama u struci. Ovo je moje prvo sudjelovanje u KA2 projektu i bude li prilike, svakako ću se ponovno uključiti.
Vanesa Čuka: Već sam sudjelovala u Erasmus projektima i svaki su se put pokazali kao izuzetno pozitivno iskustvo! Zahvaljujući različitim zajedničkim radionicama i stručnim ekskurzijama, ovaj mi je projekt omogućio razmjenu znanja i vještina. Ta su iskustva značajno doprinijela jačanju mojih socijalnih vještina i kulturnoga razumijevanja čineći me otvorenijom prema novim idejama i pristupima nastavi. Učenje iz razmjene iskustava s kolegama iz drugih zemalja obogatilo je moju perspektivu i poboljšalo moj pristup nastavi. Ova je suradnja također osnažila moje profesionalne vještine i omogućila mi primjenu novih metoda u obrazovanju te me potaknula na kontinuirano usavršavanje i istraživanje novih pristupa u radu s učenicima.
Mirko Gašparić: Imao sam prilike i prije sudjelovati u Erasmus projektima i ta su iskustva vrlo pozitivna, Naglasio bih da se sudjelovanjem u Erasmus projektima razvijamo na području svoje struke, ali i na drugim područjima koja su nam nepoznata ili djelomično poznata. Suradnja s drugim ustanovama uvelike doprinosi našem profesionalnom razvoju, a pozitivna su nam iskustva poticaj i motivacija za daljnja istraživanja, za nove metode rada i kreativniji pristup učenicima.
Koji su benefiti za školu nakon ovoga projekta?
Mladen Tota: Sa svakim novim projektom škola ima brojne benefite! Prije svega mislim na stjecanje novih znanja i vještina naših učenika i nastavnika koje onda primjenjuju u daljnjem radu. Tu je svakako i stvaranje mreže novih i pouzdanih partnera s kojima već dogovaramo suradnju na nekim budućim projektima. Nastavnici su eksperimentalno već provodili ovaj fakultativni predmet što im je omogućilo da usavrše i dorade predmetni kurikul. Iznimno mi je drago što smo u ovaj projekt uključili učenike s manje mogućnosti te tako i njima omogućili sudjelovanje u projektnim aktivnostima. Učenici su se izrazito pozitivno izjasnili o projektu u kojem su sudjelovali i istaknuli da je ovakav vid edukacije potreban današnjim generacijama. Srednja škola Čakovec još se jednom pokazala kao pouzdan partner, a izrazito je važno što smo ojačali i svoje organizacijske kapacitete te smo nakon ovoga iskustva spremniji za provođenje novih projekata.
Koji su benefiti za nastavnike i učenike koji su se uključili u projektne aktivnosti? Kako je projekt utjecao na vaš profesionalni razvoj?
Brigita Prstec: Uključivanjem u različite Erasmus projekte stekla sam mnoga nova iskustva u profesionalnom smislu te sklopila nova prijateljstva. Razmjena učenika u sklopu Erasmus projekata učenicima pomaže u osamostaljivanju i organizaciji vremena i obaveza, razvijaju nove vještine i uče jezik. Gledati svoje kolege u drugim državama kako rade u realnom okruženju, uz metode koje kod nas nisu toliko zastupljene ili pak se ne koriste, zapravo je neprocjenjivo iskustvo. Nove vještine i način rada koje upoznajemo u sklopu stručnoga usavršavanja u zdravstvenim ustanovama nastojimo implementirati u svoj svakodnevni rad na bolničkim odjelima ili u školskim kabinetima te na taj način unaprijediti kvalitetu izvođenja vježbovne nastave.
Vanesa Čuka: Projekt Domaćinstvo donio je brojne benefite, kako za nastavnike tako i za učenike. Učenici su stekli praktične vještine ključne za njihovu svakodnevicu i budući život, a istovremeno su razvili empatiju i svijest o važnosti pomaganja drugima. Mi, nastavnici, imali smo priliku za osobni i profesionalni razvoj razmjenom iskustava s kolegama iz Slovenije, što je dodatno obogatilo naš pristup nastavi i metode rada. Takva suradnja potaknula je inovativnost u učenju te nam omogućila kreiranje dinamičnijih i interaktivnih nastavnih procesa koji će osposobiti učenike za izazove modernoga društva.
Mirko Gašparić: U nastavnim planovima i programima koje inače provodimo u našoj školi pretežno se fokusiramo na općeobrazovne i strukovne predmete. Oni, međutim, često ne obuhvaćaju poslove u kućanstvu. Ovim su projektom učenici i nastavnici mogli steći nove kompetencije na području koje svojim planom i programom obuhvaća predmet Domaćinstvo. Učenici su dobili priliku više poraditi na svakodnevnim uobičajenim praktičnim vještinama te upoznati princip rada u Sloveniji, čime su zasigurno napredovali u komunikaciji, snalaženju, sigurnosti te prilagođavanju u novoj sredini. Nastavnici su, razmjenom iskustava s kolegama iz Slovenije, stekli nove metode rada koje mogu primijeniti u radu s učenicima te se razvili i profesionalno i u svakodnevnim praktičnim vještinama.
Koji su rezultati projekta? Planirate li se uključiti u nove KA2 projekte?
Mladen Tota: Glavni je rezultat projekta novi kurikul za predmet Domaćinstvo. On će biti javno dostupan i besplatan, a poslat ćemo ga svim medicinskim školama u Hrvatskoj te vjerujemo da će, zbog potreba tržišta rada, i neke od njih započeti s njegovom provedbom. Naravno, tu je razmjena znanja i iskustava među nastavnicima, razvoj vještina timskoga rada, učenici su stekli nove vještine i znanja koja će im, vjerujem, biti korisna, kako u poslu tako i u svakodnevnome životu. Jako je važno i što su stekli nova poznanstva, sklopili možda nova prijateljstva s vršnjacima iz Slovenije, radili u međunarodnom okruženje te stekli i brojna neformalna znanja. Važno mi je što smo s kolegama oformili i mali projektni tim koji je jako dobro funkcionirao u praksi i što smo uz sve obaveze u nastavi uspješno proveli sve planirane projektne aktivnosti i uspješno priveli projekt njegovu kraju. Vjerujem da ćemo uskoro, koristeći mogućnosti koje pruža Erasmus program, prijaviti i novi projekt.
Brigita Prstec: Rezultati provedenih analiza pokazuju kako su učenici, kao i ostali sudionici, zadovoljni provedenim projektom. Iskustva učenika govore da su ovim projektom razvili nove vještine pomoći starijim osobama u kućanstvu, naučili pripremati jednostavna jela, usvojili načine održavanja odjeće, stekli znanja o održavanju kuće i okućnice te osmislili načine edukacije starijih o korištenju računala i mobilnih uređaja. Rezultat je zajedničke suradnje i priručnik za nastavnike koji će svima biti javno dostupan. Planiram i dalje sudjelovati u Erasmus projektima, a željela bih potaknuti i druge da se uključe u ovakav vid edukacije i stjecanja iskustava.
Vanesa Čuka: Rezultati projekta zaista su odlični! Oblikovan je priručnik za nastavnike koji sadrži praktične savjete i opise radionica i tako omogućuje jednostavniju implementaciju nastave predmeta Domaćinstvo. Pozitivne ankete među učenicima i nastavnicima potvrđuju važnost stečenih vještina i njihova utjecaja na osobni razvoj i zajednicu. S obzirom na uspjeh ovoga projekta, rado ću se uključiti u nove KA2 programe i u budućnosti! Veselim se novim prilikama za suradnju, razmjenu iskustava i nastavak rada na projektima koji pridonose razvoju zajednice i jačanju socijalne odgovornosti. Uvjerena sam da će ovakvi projekti nastaviti oblikovati buduće generacije potičući ih na aktivno sudjelovanje u društvu i doprinos njegovu boljitku.
Mirko Gašparić: U ovom su projektu učenici i nastavnici mogli ponoviti, naučiti i usavršiti znanja i vještine te upoznati nove ljude, njihove modele rada i odnos prema poslu, učiti o kulturi i običajima drugih država te tako razmijeniti iskustva i primjenjivati pravila dobre prakse, kako u struci tako i u privatnom životu. Zahvaljujući nastavnom planu i programu predmeta Domaćinstvo i u sklopu njega provedene terenske nastave, susreli smo se i s drugim strukama te smo iz tih susreta naučili vrlo puno. Kad bi mi se pružila prilika, ponovno bih se bez ustručavanja uključio u KA 2 projekte.
Priručnik je dostupan na poveznici http://ss-cakovec.skole.hr/projekti/s_sodelovanjem_do_novega_u_nega_modula_za_kompetentno_izvajanje_pomo_i_na_domu?news_hk=6197&news_id=1899&mshow=2044#mod_news
Projekt „S sodelovanjem do novega učnega modula za kompetentno izvajanje pomoči na domu“ sufinanciran je sredstvima Europske unije.