Europska godina mladih je pri kraju i sigurne smo da su se mnogi školski knjižničari svojim aktivnostima, bilo u osnovnim ili u srednjim školama uključili u njezino obilježavanje
Na krilima vrlo uspješne i aktivnostima brojne Godine
čitanja u kojoj smo, barem na trenutak i u bljeskovima bili u
središtu pažnje, a na temelju ideja, poziva i motivacije naše
više savjetnice u Agenciji za odgoj i obrazovanje, Adele Granić,
školski su knjižničari cijele godine osmišljavali nove ili
prilagođavali postojeće aktivnosti.
Od vrsta aktivnosti koje ulaze u aktivnosti vezane uz Godinu
mladih tu su projekti, radionice, edukacije, webinari, skupovi,
debate, izložbe, natjecanja, istraživanja, kampanje, videozapisi,
publikacije i još ponešto. Teme koje zanimaju mlade i koje su se
mogle obrađivati su: Sudjelovanje i angažman, Europske
vrijednosti, Mladi i svijet, Uključivost i ravnopravnost,
Medijska pismenost i dezinformiranost, Zdravlje, dobrobit i
sport, Zapošljavanje, Obrazovanje, Kultura, Klima i okoliš itd.
Ove teme mogli smo razrađivati u odnosu na dob učenika,
opremljenost knjižnice ili dostupnosti informacija, vlastite
interese ili pak spremnost kolega nastavnika za suradnju.
Međupredmetna povezanost i obrada teme s više aspekata je
poželjna jer su i teme vrlo pogodne za takvu povezanost i
korelaciju.
Projekt koji želimo predstaviti odvijao se u sklopu Erasmus +
projekta, Deplastifikacija planeta, a u čijem su sklopu održane
radionice u kojem je sudjelovala knjižnica OŠ Ivanovec i
knjižničarka Tanja Radiković zajedno s učiteljicom razredne
nastave Martinom Horvat, te učiteljicom biologije Marijom
Purić-Hranjec, te OŠ Tomaša Goričanca Mala Subotica, knjižničarka
Patricija Husajiina te učiteljica Slavica Švec.
U Osnovnoj školi Ivanovec knjižničarka je bila voditelj projekta
i provodila ga u razrednoj i predmetnoj nastavi. Učenici četvrtih
razreda dobili su časopise i enciklopedije koji obrađuju temu
zagađenja plastikom ili zagađenja općenito. Na satu smo
istraživačkim učenjem čitali, proučavali, čitali s
razumijevanjem, s olovkom u ruci i izdvajali bitno. Ono što su
izdvojili, predstavili su i objasnili svojim prijateljima u
razredu i pisali na papire. Od svega izdvojenog napravili smo
plakat. Završetak zajedničkih aktivnosti obilježili smo kvizom
“Jesi li ekološki osviješten?” i evaluacijom o zadovoljstvu
radionicom i provedenim aktivnostima. Ovaj dio predstavlja
okosnicu projekta, poučava učenike kritičkom mišljenju, čitanju s
razumijevanjem i grafičkom oblikovanju i vizualnoj poruci koju
mora nositi plakat.
Jedna manja skupina učenika imala je zadatak pročitati različite
ekološke priče, prepoznati koji ekološki problem priča obrađuje,
izdvojiti ekološku misao ili poruku koji nosi i ilustrirati je.
Njihove smo poruke i izdvojene ekomisli također stavili na
plakat.
Učenici predmetne nastave, polaznici izvannastavne aktivnosti
Održivi razvoj dobili su zadatak iz stručnih časopisa i izvora s
interneta izdvojiti bitne činjenice o zagađenju i šteti koju
plastika i mikroplastika čini živom svijetu, te su od izdvojenih
informacija napravili prezentaciju s naslovom Ekološki problemi
današnjice, uz obavezno navođenje izvora informacija. Time smo
vježbali ono što inače knjižničari rade na svojim satima
informacijsko-knjižničnog obrazovanja, a tiče se citiranja,
navođenja izvora i izrade bibliografije.
Sve aktivnosti i uratke prezentirali smo partnerskoj školi u
projektu, Osnovnoj školi Tomaša Goričanca Mala Subotica prilikom
Teams susreta. Oni su nama pokazali svoje, također predivne i
raznolike uratke. Saslušali smo jedni druge, došli do zajedničkih
zaključaka na temu zagađenja plastikom i ekološke (ne)svijesti
današnjih ljudi. Na ovaj su način učenici vježbali svoje
retoričke vještine, vježbali toleranciju i uvažavanje tuđeg
mišljenja.
U OŠ Tomaša Goričanca Mala Subotica održane su sljedeće
aktivnosti. Prva skupina Reciklirajmo kreativno pročitala je
ulomak Plastika ne nestaje te Plastika u moru iz knjige kako bi
dobili informacije koje su im bile potrebne da potkrijepe
kreativni rad činjenicama. Učenici su izrezali cvjetove iz
plastičnih boca iz gornjeg i donjeg dijela boce. Cvjetove su
obojili temperom. Na prazan šeleshamer nalijepili su cvjetove
koji su virili iz vaze. Na vazu su napisali kreativno
recikliranje dok su u podnožje napisali deplastifikacija planeta.
Vazu i stabljiku cvjetova te podnožje nacrtali su flomasterom.
Druga skupina Stop plastici radila je istraživački zadatak da iz
ekoloških slikovnica “A što s otpadom”, “10 ideja za spas
planeta” i “Ja mogu spasiti planet napravi plakat” o utjecaju
plastike na ljudske živote i što sve možemo zamijeniti ekološkim
proizvodima.
Treća skupina Priča poruka u boci pročitala je ekopriču “Priče za
spas planeta” te je nakon pročitane priče sastavila redoslijed
događaja koji je prikazala crtežom. Svaki član tima napisao je na
vodoravni list papira u podnožju redoslijed događaja i broj
ispred događaja kako bi iznad pastelama oslikao radnju. Nakon što
su svi završili sa slikanjem, uslijedio je dogovor o
prepričavanju radnje djela pomoću slike.
Dana 2. 12. održan je online susret putem platforme Teams (0Š
Ivanovec i OŠ TG Mala Subotica) kako bi učenici jedni drugima
predstavili radove te međusobno raspravili o ekoproblemima svojih
škola.
Između ostalog, bilo je govora o tome kako pojedinci mogu pomoći
u rješavanju ekoloških problema na svojoj razini i kako se može
promicati održivi način života u školama i lokalnim zajednicama.
Na taj smo način barem malim doprinosom pokrili temu Klima i
okoliš kao jednu od tema koje se obrađuju u sklopu obilježavanja
Godine mladih. Podići svjesnost o posljedicama vlastitih
(ekoloških) postupaka i vlastite snage da se nešto (barem ispred
svojih kućnih vrata) promijeni na bolje bio je jedan od
postavljenih ciljeva koji smo počele ostvarivati, a na kojem
treba svakodnevno raditi za dobrobit planete i svih nas.