Neke bi vas rezultati istraživanja itekako mogli iznenaditi
Statističke analize, pravnici i filmska produkcija… Zvuči
nespojivo? Ne, i u ETŠ-u! Sve je počelo 20. listopada kada se
slavi Dan jabuke i Dan statistike.
Gledajući u nezainteresirana lica učenika pri obradi osnovnih
statističkih pojmova, profesorica Mihaela Vuk
odlučila je svojim učenicima, maturantima, smjera upravni
referent približiti svijet statistike te im pokazati kako
statistika može biti itekako zabavna. Učenici su objeručke
prihvatili izazov. Bili su podijeljeni u 3 tima.
Prvi tim odlučio je provesti istraživanje o ovisnostima, odnosno
konzumaciji alkohola, cigareta i droga među učenicima prvih i
završnih razreda Ekonomske i trgovačke škole Čakovec. Ovaj tim
činile su: Melany Klobučarić, Ena Zadravec, Sara
Zadravec, Alma Mikulan, Sandra Silaj i Lea Lukša.
Drugi tim je na istom uzorku ispitanika odlučio istražiti kakve
su navike naših učenika po pitanju ljubavnih veza, seksualnosti i
spolnih odnosa. Ovaj tim činile su: Iva Nešić, Iva
Kovačić, Linda Horvat, Lea Crnčec, Klara Domjanić Žana Vuković
i Ricca Bistrović.
“Navedeni uzorak ispitanika, prvi i završni razredi, odabran je
namjerno kako bi istražilo postoje li odstupanja u navikama
između najmlađih i najstarijih učenika naše škole.” istaknula je
mentorica cijelog projekta, Mihaela Vuk.
Treći tim odlučio je snimiti video jer među učenicima ima
poznavatelja softverskih alata za uređivanje videozapisa.
Područje primjene statistike koje je najviše zaokupilo pažnju
tima za izradu videozapisa bio je popis stanovništva te usporedba
rezultata popisa 2011. i 2021. godine. , prilikom čega je
izvedena simulacija popisa stanovništva te je ispitano stajalište
građana o mogućim razlozima smanjenja broja stanovnika putem
slučajnog uzorka na gradskom trgu u Čakovcu.
Tim koji je sudjelovao u izradi videa činili su sljedeći učenici:
Mišel Mustač, Elena Medlobi, Ivona Bogdan, Lana Posedi,
Marin Lakić, Nika Andrašec, Karlo Lesar, Leona Jančec i Lana
Mlinarić.
Učenica Lea Lukša objasnila je kako se provodi istraživanje putem
ankete: “Postupak obuhvaća nekoliko koraka. Prvo, potrebno je
definirati cilj istraživanja i odrediti populaciju koju želimo
ispitati. Zatim, trebamo smisliti pitanja koja će nam pomoći
prikupiti relevantne informacije. Pitanja trebaju biti jasna i
nepristrana kako bi se osigurala objektivnost odgovora.
Naša anketa bila je u potpunosti anonimna, a učenici su joj
pristupali putem QR koda koji su skenirali na zaslon svog
mobitela. Nakon što prikupile odgovore tako da smo dolazile za
vrijeme nastave u njihove razrede, slijedi prebrojavanje i
analiza podataka. Važno je temeljito provjeriti podatke kako bi
se osigurala njihova točnost i pouzdanost. U analizi smo
koristile statističke metode, tablice i grafikone, kako bismo
vizualno prikazale rezultate. Konačno, na temelju analize, možemo
donijeti zaključak istraživanja.”
U nastavku donosimo sažete rezultate oba
istraživanja;
U istraživanju o konzumaciji cigareta, alkohola i droga
sudjelovalo je ukupno 284 učenika (169 učenika prvih i 115
učenika završnih razreda). Tradicionalno, našu školu u velikoj
većini upisuju djevojke pa je i većina ispitanika bila ženskog
spola (74% ženski spol, 26% muški spol).
Iz rezultata ankete o konzumaciji cigareta, alkohola i droga
jasno se može zaključiti kako završni razredi pokazuju veću
sklonost konzumiranju droge, alkohola i cigareta u usporedbi s
prvim razredima. I kod prvih i kod završnih razreda odgovor
‘znatiželja’ i ‘utjecaj društva’ prevladava kao razlog zašto su
probali cigarete.
Na pitanje s koliko godina su prvi put probali cigaretu prvi
razredi su najvećim dijelom odgovorili s 13 i 14 godina, a
maturanti s 14 i 15 godina. Brend Malboro najzastupljeniji je
među pušačima i kod prvih i kod završnih razreda. Odgovor koji su
i maturanti i prvi razredi najviše upisivali kao razlog
konzumiranja alkohola bio je radi zabave/izlazaka/društva.
94% učenika završnih razreda probalo je alkohol, 82% ga i dalje
konzumira, a malo je utješnije stanje u prvim razredima gdje je
82% učenika probalo alkohol, od čega ga je nastavilo konzumirati
47% učenika. U učestalosti konzumiranja alkohola prevladava
odgovor: ‘jednom mjesečno’.
Kod konzumacije droga, ukupno 85% učenika prvih razreda izjasnilo
se da ne konzumira drogu i da ne želi ni probati, dok je na isto
pitanje negativno odgovorilo 81% učenika završnih razreda. S
druge strane neku vrstu droge na dnevnoj bazi i ponekad konzumira
10% učenika prvih i 16% učenika završnih razreda.
U vrsti droga koje naši učenici konzumiraju prevladava marihuana
i kanabis, a zabrinjavajući je podatak da se 15 učenika iz prvih
i 10 učenika iz završnih razreda izjasnilo kako konzumiraju neke
‘ostale droge’ koje nisu bile među ponuđenim odgovorima vrsta
droga u anketi.
Ovi rezultati upućuju na potrebu za dodatnim preventivnim mjerama
usmjerenim prema ponajprije prvim razredima i maturantima kako bi
se smanjila njihova izloženost rizicima ovisnosti. Važno je
educirati učenike o štetnosti ovih supstanci te ih potaknuti na
donošenje informiranih odluka o vlastitom zdravlju.
U istraživanju o ljubavnim vezama, spolnim odnosima i
seksualnosti sudjelovalo je ukupno 227 učenika (111 učenika prvih
i 116 učenika završnih razreda) od čega 78% čine ispitanice
ženskog spola, a 22% ispitanici muškog spola).
U prvim razredima seksualna orijentacija naših učenika je hetero
(84%), kao i u završnim razredima (87%). U završim razredima veze
su dugotrajnije te su se ispitanici većinom izjasnili da one
traju godinu dana i više, dok u prvim razredima ljubavne veze
većinom traju 6 mjeseci do godinu dana.
Prvi poljupci su se i u prvim i u završnim razredima dogodili
većinom između 13 i 15 godina i to nisu iste osobe s kojima su
učenici prvi put stupili u spolni odnos. Među učenicima završnim
razreda ima podjednako onih koji su u trenutno u vezi i onih koji
su slobodni, dok među učenicima prvih razreda velika većina
trenutno nije u vezi (81%).
Kada učenike tište ljubavni problemi u većini slučajeva to će
podijeliti s najboljim prijateljem ili će držati u sebi i neće
reći nikome. Između oca i majke, više učenika je odgovorilo kako
bi se obratilo majci. Više je učenika prvih razreda bilo u
vezi s osobom druge nacionalnosti ili vjere od učenika završnih
razreda.
U spolni odnos dosad je stupilo 59% učenika završnih i 4% učenika
prvih razreda, te su isti učenici i trenutno seksualno
aktivni.
Učenici nisu skloni, niti pokazuju želju u budućnosti za
stupanjem u spolni odnos s osobama istog spola. Učenici i prvih i
završnih razreda su potpuno otvoreni za razgovor o seksualnim
odnosima. Na otvorena pitanja da daju svoj prijedlog što bi
škola i zajednica mogle učiniti po pitanju informiranja mladih o
spolnim odnosima, vezama i seksualnosti ističu se odgovori koji
su se u većini navrata ponavljali, a to su predavanja na
sljedeće teme: ‘Zaštita od spolnih bolesti’, ‘Što učiniti u
slučaju trudnoće?’.
Učenici također ističu da bi željeli biti informirani o brojevima
telefona i kome se mogu obratiti / kojoj stručnoj osobi u slučaju
da im se desi takva situacija. “Željeli bi da u školi postoji
pano s takvim informacijama”, odgovor je koji se često ponavljao.
“Do finalnih rezultata koje vam ovom prilikom predstavljamo
dijelilo nas je više od mjesec dana napornog rada, ali smo se
pritom i izvrsno zabavljali, razvijali timski duh i zajedništvo
te na zabavan i poučan način primjenjivali znanje iz statistike,
ali i ostalih nastavnih predmeta”, zaključili su učenici
4.UR razreda.