Srednja škola Čakovec je, osim po svojim brojnim uspjesima, poznata po tome što već niz godina svojim učenicima i nastavnicima omogućava sudjelovanje u mobilnostima u inozemstvu
Projekti mobilnosti financirani su od strane Agencije za mobilnost i programe Europske unije u sklopu programa Erasmus+. U sklopu tih mobilnosti nastavnici provode 5 dana u obrazovnoj ili zdravstvenoj ustanovi u inozemstvu gdje po principu “job shadowinga” prate stručnjake iz svog područja te se upoznaju s novim tehnologijama i načinima rada. Osim stručnih vještina usavršavaju i svoje jezične vještine, vještine timskog rada, raste im samopouzdanje u vlastite sposobnosti te stečena znanja primjenjuju po povratku u Hrvatsku. Naravno, pritom upoznaju različite kulture, a slobodno vrijeme mogu iskoristiti za posjet nekima od turističkih znamenitostima.
Što su novoga naučile profesorice Kristina Trstenjak Šifkovič i Marina Trstenjak Petran te kako će to primijeniti u nastavi, pročitajte u nastavku.
Što je Erasmus+?
Erasmus+ je program Europske unije kojim se podupiru obrazovanje, osposobljavanje, mladi i sport u Europi.
Kako se prijaviti?
Prijavile smo se na raspisani natječaj u školi, a nakon što smo izabrane školski koordinator za Erasmus+ projekte nas je uputio na sve što nas čeka, organizirao nam prijevoz, osiguranje i smještaj te dogovorio mjesto obavljanja mobilnosti.
Zašto sam se ja prijavio?
K: Prijavila sam se na Erasmus+ radi stjecanja novih iskustava i znanja, upoznavanja s obrazovnim sustavima drugih zemalja te umrežavanja s kolegama.
M: Prijavila sam se radi stjecanja novih znanja i iskustava iz strukovnih predmeta koje predajem kako bih svojim učenicima mogla na inovativniji način prenositi nastavne sadržaje.
Gdje smo bili i što smo radili?
K: Kolegica i ja bile smo na stručnoj praksi (takozvani “job shadowing”, što doslovno znači praćenje nekoga poput sjene). Bila sam na praksi u školi MaxQ Pflegeschule u Frankfurtu u Njemačkoj. To je ustanova u kojoj se obrazuju odrasle osobe za zanimanja medicinska sestra za starije osobe, njegovatelj starijih osoba te menadžment u zdravstvu. Tijekom pet dana svakodnevno sam prisustvovala nastavnim satima iz različitih predmeta, izmjenjivala iskustva s kolegama nastavnicima te se praćenjem rada ravnatelja upoznala s načinom rada, organizacijom i funkcioniranjem ustanove.
M: Bila sam na “job shadowingu” u klinici Radiomedicum u Frankfurtu. Poliklinika Radiomedicum ima sedam poslovnica u Njemačkoj koje se bave radiologijom i nuklearnom medicinom. Tijekom tjedan dana pratila sam rad kolega radiologa te prisustvovala različitim dijagnostikama (scintigrafija štitnjače, CT, MR). Upoznala sam se s njihovim načinom rada i funkcioniranjem klinike.
Usporedba s Hrvatskom
K: Njemački obrazovni sustav drugačije je organiziran od hrvatskoga i, kako Nijemci vole reći, jedinstven je u svijetu, a razlikuje se od pokrajine do pokrajine. Usto ocjene se u Njemačkoj kreću od 1 do 6, s time da je 1 najbolja ocjena.
Iznenadila me informatička opremljenost učionica u ustanovi u kojoj sam bila, naime u našim su školama učionice uglavnom opremljene računalom, projektorom, pametnom pločom, imaju pristup internetu dok kod njih to nije slučaj. Slična situacija je i ostalim školama što mi je potvrđeno u razgovoru s kolegama.
M: Teško mi je usporediti hrvatski i njemački zdravstveni sustav jer nisam zaposlena u zdravstvenom sustavu.
Klinika je moderna, opremljena najsuvremenijim radiološkim uređajima. Njihov je moto ljudi u fokusu. Odnos prema pacijentima na visokoj je razini. Pacijenti se osjećaju ugodno i sigurno. Posebno me se dojmio rad na odjelu nuklearne medicine gdje sam shvatila da se u radu s pacijentima primjenjuje puno pojmova iz fizike.
Pozitivne i negativne strane mobilnosti
K: Pozitivne su strane mobilnosti stjecanje novih iskustava i znanja, razmjena iskustava s kolegama, upoznavanje novih načina rada. Negativnih strana nema.
M: Pozitivne su strane mobilnosti upoznavanje novih kolega, upoznavanje novoga načina rada, stjecanje novih znanja i iskustava. Negativnih strana nema.
Kako će iskustva s mobilnosti utjecati na moj rad i kvalitetu nastave?
M: Iskustvo s mobilnosti uvelike će utjecati na moj rad i kvalitetu nastave jer ću učenicima smjera medicinska sestra i fizioterapeut moći prezentirati konkretne primjere. Fizikalne principe radioloških uređaja o kojima uče na strukovnim predmetima moći će povezati s primjenom u svakodnevnom životu, primjerice, naučit će kako pripremiti pacijenta i kako na pacijentu izvesti određenu radiološku dijagnostiku.
K: Iskustva s mobilnosti pozitivno će utjecati na moj rad jer sam se pobliže upoznala sa zanimanjem medicinska sestra i njegovatelj te zahtjevima struke jer sam prisustvovala i nastavi strukovnih predmeta te praktičnim vježbama iz njege. Stečena znanja primijenit ću u nastavi biologije za učenike smjera medicinska sestra i njegovatelj. Upoznala sam se s novim metodama rada koje ću primijeniti u nastavi.
Slobodno vrijeme
K: Na praksi sam bila od 6 do 8 sati dnevno tako da je ostalo i vremena za razgledavanje i upoznavanje grada. Frankfurt je multikulturalni grad s velikom brojem znamenitosti i odličnom hranom. Za ljubitelje prirode preporučila bih posjet zoološkom vrtu te muzeju Senckenberg, jednom od najmodernijih prirodoslovnih muzeja, s najvećom zbirkom kostura dinosaura u Europi.
M: Frankfurt ima velik broj znamenitosti koje se isplati posjetiti. Svakako bih preporučila Main Tower s kojega se pruža prekrasan pogled na cijeli grad te vožnju brodom rijekom Majnom. Za ljubitelje znanosti i eksperimenata preporučila bih Muzej eksperimenta u kojem se mogu vidjeti i isprobati svakakvi eksperimenti.
Moja iskustva i moji dojmovi
K: Izrazito sam zadovoljna mobilnošću jer sam stekla nova znanja i neprocjenjivo iskustvo. Upoznala sam kolege te se nadam da ću s njima ostati u kontaktu i možda u budućnosti ostvariti novu suradnju. Kolege su bile vrlo susretljive i srdačne, trudile su se uključiti me u svoj rad, a s nekim kolegama ni jezična barijera nije bila problem. Dojmila su me se njihova profesionalnost i odnos prema učenicima.
Bilo mi je jako zanimljivo sudjelovati u nastavnom procesu, ali ovaj put u ulozi učenika i mislim da će mi to iskustvo pomoći u radu s mojim učenicima jer mi nastavnici često zaboravljamo kako je to biti učenik.
M: Moja iskustva s mobilnosti vrlo su pozitivna. Medicinsko osoblje klinike u kojoj sam boravila bilo je vrlo susretljivo, pokazali su mi svoj rad, upoznali me sa svakim dijelom pripreme pacijenata za određenu dijagnostičku pretragu te me uključili u rad koliko je to bilo moguće s obzirom na moju struku. Naučila sam jako puno novih stvari povezanih sa svojom strukom koje ću moći primijeniti u radu s učenicima. Najviše me se dojmio odnos liječnika i inženjera radiologije prema pacijentima.
Bih li preporučio Erasmus+ praksu i zašto?
K: Preporučila bih Erasmus+ praksu jer pojedincu omogućuje širenje vidika, upoznavanje novih kultura te mu daje mogućnost da nakratko, iz prve ruke vidi kako je organizirano njegovo područje rada u drugoj državi. Erasmus praksa idealna je prilika za stjecanje novih iskustava i poznanstva, ali i za rad na sebi u smislu stjecanja novih kompetencija iz različitih područja.
M: Erasmus+ praksu preporučila bih svakome jer se stječe jedno novo, drugačije iskustvo, usvajaju se nova znanja koja se mogu primijeniti u radu, pruža se prilika za upoznavanje kolega iz drugih zemalja i unašređenje jezičnih i digitalnih kompetencija.