Praktičnim radom i mjerenjem na konkretnom materijalu učenici petog razreda su na zoran i životan način vidjeli i izmjerili pravokutnike i kvadrat kojima je površina 4, 8 i 16 metara kvadratnih. Motivacija na početku priče bila je igra procjene.
U petom razredu dvije teme iz matematike vezane uz geometriju su
opseg i površina pravokutnika i kvadrata. Iako se te teme rade i
u razrednoj nastavi te smo najviše okruženi pravokutnicima još
ima dosta dilema i nejasnoća kod nekih zadataka. Kako bi se ova
tema približila učenicima odrađen je praktičan i zoran rad uz
pomoć građevinske folije i metara koje su učenici donijeli sa
sobom od kuće.
Učenici su u dvorištu škole rasprostrli tri građevinske folije.
Prije toga dobili su papirić i uputu da će sat biti zapravo
natjecateljskog tipa. Naravno matematičko natjecanje. Učenici su
za svaku foliju, odnosno pravokutnik, trebali procijeniti
površinu i opseg. Onaj tko će imati najbolje procjene bit će
nagrađen ocjenom jer je najbolji praktičar i može najbolje
procijeniti stvarne vrijednosti većih likova koji su bili
rašireni po asfaltu pred učenicima.
Nakon procjene i zapisivanja procjena na papir učenici su
raspoređeni u tri grupe kako sjede u razredu te su trebali
izmjeriti duljine stranica svakog lika te izračunati opseg i
površinu. Grupa koja je imala najmanji lik bila je prva gotova.
Stranice su bile duljine 4 m i 1 m, opseg je 10 m i površina 4 m
kvadratnih. Grupa koja je imala veći pravokutnik imala je
stranice duljine 4 m i 2 m, opseg je 12 m i površina 8 m
kvadratnih. Posljednja grupa je imala kvadrat stranice duljine 4
m, opseg je 16 m i površina 16 m kvadratnih.
Nakon mjerenja te izračuna opsega i površine zadatak je bio
svaki lik podijeliti na metre kvadratne kako bi se vidjelo za
svaki lik što predstavlja mjerni broj i što je tu zapravo mjerna
jedinica. Nekoliko puta se naglasilo da učenici dobro pogledaju,
prošetaju po folijama i vide koliko je to zapravo 4 m kvadratna,
8 m kvadratnih i 16 m kvadratnih jer često dobivamo takva
rješenja kad rješavamo zadatke na satu, no veliko je pitanje
imaju li učenici dojam koliko je to ‘veliko’ zapravo u stvarnom
životu? To je i najbitniji dio ovog rada jer računi su bili
jednostavni, ali zoran, životan i praktičan rad je nešto čega je
često premalo jer jednostavno jurimo i žurimo s gradivom
podrazumijevajući mnoge stvari koje vjerojatno učenicima i nisu
najjasnije.
Sve građevinske folije stavili smo zajedno i dobili pravokutnik
površine 4 m kvadratnih + 8 m kvadratnih + 16 m kvadratnih = 28 m
kvadratnih. Neki učenici su komentirali kako je ovo mala
površina, ako bismo na nju gledali kao na stan ili kuću, pa im je
rečeno da u Kini i Japanu postoje mnogi stanovi površine od 4 m
kvadratnih do 6 m kvadratnih što im se činilo nevjerojatno da
netko tako i tamo može živjeti. Ovih 28 m kvadratnih njima bi
bila prava palača.
Nakon ovog rada učenici su dobili još jednu prozirnu foliju koja
služi za prekrivanje namještaja prilikom bojanja kuće. Učenici su
foliju razvukli, svi su je zajedno raširili i trebalo je
procijeniti kolika je površina ove folije. Sada su procjene bile
oko 20 m kvadratnih što je bio i točan odgovor pa se pokazalo da
uz malo truda, praktičnog i zornog rada možemo od učenika u
kratkom vremenu dobiti daleko bolje i točnije procjene. Sat je
prošao u veselom i radnom tonu, ljutila nas je malo kišica pa
malo vjetar koji je podizao foliju, ali sve smo odradili u nešto
više od pola sata i vjerujemo da je ovo sadržaj koji će učenicima
ostati u sjećanju i pomoći u razumijevanju opsega i površine
pravokutnika i kvadrata.
Uz sve navedeno petaši su imali zadatak napraviti praktičan rad
obnove svoje sobe sa svim mjerenjima, izračunima i pronalaženjem
stvarnih cijena kako bi dobili realnu sliku i stvarno stanje.
Učenici su si dali puno truda i napravili jako dobre radove te su
tako u petom razredu na više načina vidjeli primjenu matematike u
stvarnom životu na konkretnim svakodnevnim primjerima.