Samo tri škole u Republici Hrvatskoj ostvarile su razinu 'Digitalno zrele škole', a među njima je i 1. OŠ Čakovec
Digitalna zrelost škola je koncept koji, zbog sve veće važnosti digitalnih tehnologija u svakodnevnom životu i poslovanju, sve više dobiva na značaju i u modernom obrazovnom sustavu. Europska komisija je prepoznala važnost ovog koncepta i svojim politikama i inicijativama sustavno potiče razvoj digitalne zrelosti škola. Kroz aktivnosti u programu e-Škole sustavno se razvija digitalna zrelost škola i prati se njihov napredak.
Kako bi se pratio razvoj digitalne zrelosti u osnovnim i srednjim školama u Republici Hrvatskoj, u sklopu pilot projekta e-Škole (2015. – 2018.) Fakultet organizacije i informatike iz Varaždina i CARNET razvili su Okvir digitalne zrelosti i prateći upitnik te metodologiju procjene digitalne zrelosti.
Osim toga, pokrenut je i proces strateškog planiranja kako bi se usmjerile politike, aktivnosti i projekti u području primjene tehnologije u školama i školskom sustavu do 2030. godine. Taj je proces rezultirao usvajanjem Strateškog okvira za digitalno sazrijevanje škola i školskog sustava u Republici Hrvatskoj (2030). Strateški okvir čini temelj za dugoročnu održivost početnih investicija u procesima digitalnog sazrijevanja škola, te prepoznaje rad i ulogu nastavnika, ravnatelja i djelatnika agencija u složenim procesima integracije digitalne tehnologije u školski sustav.
Digitalno zrele škole su one u kojima je postignut visoki stupanj integracije digitalne tehnologije u život i rad škole. U digitalno zrelim školama usustavljen je pristup korištenju digitalne tehnologije u planiranju i upravljanju školom, kao i u nastavnim i poslovnim procesima. Takva škola djeluje podržavajuće te su u njoj adekvatno opremljene učionice i kabineti, a digitalna tehnologija je dostupna djelatnicima i učenicima.
Digitalno zrele škole sustavno pristupaju razvoju digitalnih kompetencija odgojno-obrazovnih djelatnika i učenika, a odgojno-obrazovni djelatnici koriste digitalnu tehnologiju za unaprjeđenje načina poučavanja kojima se nastava usmjerava na učenika, razvijanje digitalnih obrazovnih sadržaja i vrednovanje postignuća učenika, u skladu s ishodima učenja i odgojno-obrazovnim ciljevima.
Razvijena je suradnja između djelatnika i učenika te suradnja škole i drugih dionika korištenjem online komunikacijskih alata i e-usluga, što uključuje sudjelovanje škole u projektima vezanim uz primjenu digitalne tehnologije.
CARNET i Fakultet organizacije i informatike, akademski partner na programu e-Škole, proveli su, tijekom svibnja, lipnja i srpnja 2020. godine, vanjsko vrednovanje digitalne zrelosti škola na uzorku od 250 škola odabranih slučajnim uzorkom. Svrha vrednovanja bila je utvrditi stanje digitalne zrelosti škola tijekom trajanja programa e-Škole, a specifičan cilj bio je izmjeriti učinke prelaska škola na poučavanje na daljinu, od ožujka do lipnja 2020. godine, koje se dogodilo zbog proglašenja pandemije koronavirusom i uspostave restriktivnih epidemioloških mjera. Tijekom tog razdoblja nastavnici i učenici pristupali su platformama za organizaciju nastave na daljinu, alatima i zadacima iz svojih domova, a za međusobnu komunikaciju, ovisno o razini školovanja koristili su i videokonferencijske sustave.
Stoga nije neobično da su škole pokazale zavidne rezultate digitalnog sazrijevanja. Početno vanjsko vrednovanje digitalne zrelosti, na skali od 1 (digitalno neosviještene škole) do 5 (digitalno zrele škole) je pokazalo kako je 50 % škola, odnosno njih 125, na srednjoj 3. razini digitalne zrelosti (digitalno osposobljene), dok ih je čak 40 %, odnosno 100, na 4. razini (digitalno napredne). Međutim, svega tri škole nalaze se na najvišoj, 5. razini i mogu se definirati kao “digitalno zrele škole”.
RAZINE DIGITALNOG SAZRIJEVANJA:
– Digitalno neosviještena (1)
– Digitalna početnica (2)
– Digitalno osposobljena (3)
– Digitalno napredna (4)
– Digitalno zrela (5)
PODRUČJA VREDNOVANJA DIGITALNE ZRELOSTI ŠKOLA:
– Planiranje, upravljanje i vođenje
– Digitalne tehnologije u učenju i poučavanju
– Razvoj digitalnih kompetencija
– Digitalna kultura
– Infrastruktura
l. osnovna škola Čakovec izabrana je u pilot projekt e-škole 2015. – 2018. U tom periodu napravljena su dva vrednovanja. Na prvom vrednovanju l. OŠ Čakovec postigla je razinu Digitalne početnice (2), dok je na kraju projekta u drugom vrednovanju postigla razinu Digitalno napredne škole (4). U svibnju 2020. u sklopu ll. faze projekta e-škole na samovrednovanju 2020. l. OŠ Čakovec postala je Digitalno zrela škola (5). Rezultat je tim vrjedniji jer su samo tri škole u Republici Hrvatskoj ostvarile razinu Digitalno zrele škole (5).
Opis razine za l. osnovnu školu Čakovec:
Škola ima sveobuhvatni plan digitalizacije te se opremanje digitalnim tehnologijama i razvoj digitalnih komeptencija djelatnika provodi sustavno i kontinuirano. Djelatnici škole primjenjuju digitalne podatke u svrhu podizanja kvalitete poučavanja i uspjeha učenika. Gotovo svi nastavnici u procesu poučavanja izrađuju ili koriste digitalne sadržaje s interneta te primjenjuju digitalne tehnologije koje potiču aktivnije i kreativnije sudjelovanje učenika. Digitalnim tehnologijama se nastava prilagođava individualnim potrebama učenika. Nastavnici primjenjuju digitalne tehnologije u procesu vrednovanja učeničkih postignuća. Učenici primjenjuju digitalne tehnologije za učenje i za međusobnu suradnju u učenju te za stvaranje repozitorija vlastitih digitalnih sadržaja. Nastavnici poučavaju učenike o sigurnom i odgovornom ponašanju te poštivanju drugih osoba na internetu. Škola ima višegodišnje iskustvo na projektima koji uključuju digitalne tehnologije. Gotovo svi nastavnici i učenici koriste zajedničko online mjesto za pohranu ili dijeljenje digitalnih sadržaja, poput Edutorija i Loomena. Pristup internetu je moguć na prostoru cijele škole, za djelatnike i učenike. Učenici i djelatnici škole imaju na raspolaganju digitalnu tehnologiju u nastavnom i nenastavnom procesu. Osigurana tehnička potpora u školi učinkovita je kao i sustav za zaštitu računalno-komunikacijske infrastrukture.