Tri dana na praksi, dva u školi

VELIKI INTERES Učenici u Međimurju radije uzimaju stipendiju od države nego od poslodavca

Ravnatelj Tehničke škole Čakovec Dražen Blažeka ističe da su učenici i roditelji u toj novčanoj podršci sigurno vidjeli dodatni poticaj za upis u strukovna zanimanja, pa je i ove godine, otkriva, vladao iznimno velik interes za upis u zanimanja koja omogućuju dobivanje stipendija prema važećim uvjetima

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja u rujnu bi trebalo
objaviti novi javni poziv za stipendiranje učenika u obrtničkim
zanimanjima za 2020. godinu. Jedna je to od mjera iz Vladina
programa za usklađivanje obrazovnog sustava s potrebama tržišta
rada, druga faza operacije nazvane “Poticanje obrazovanja za
vezane obrte temeljene na sustavu naukovanja” koja se provodi pod
sloganom “Gdje su ruke ima i struke”, a vrijedna je oko 250
milijuna kuna.

U sklopu nje se provodi i stipendiranje učenika koji se obrazuju
u deficitarnim zanimanjima iz sustava vezanih obrta po
jedinstvenom modelu obrazovanja (JMO). Učenička stipendija iznosi
18.000 kuna godišnje, 1500 kuna mjesečno, i za školsku godinu
2019./2020. podijeljeno je 74.250.000 kuna za 4125 stipendija.
Broj stipendista raste iz godine u godinu, a usporedbe radi,
2016. bilo ih je 1522 i isplaćeno im je 13,7 milijuna kuna.

Ravnatelj Tehničke škole Čakovec Dražen Blažeka
ističe da su učenici i roditelji u toj novčanoj podršci sigurno
vidjeli dodatni poticaj za upis u strukovna zanimanja, pa je i
ove godine, otkriva, vladao iznimno velik interes za upis u
zanimanja koja omogućuju dobivanje stipendija prema važećim
uvjetima. To su zanimanja u vezanim obrtima poput automehaničara,
autolimara, strojobravara, bravara, tokara, elektroinstalatera,
elektromehaničara i autoelektričara.

– Možemo zaključiti da je taj potez Ministarstva gospodarstva i
Vlade za svaku pohvalu i nadam se da će se nastaviti i u idućoj
školskoj godini, kako je i najavljeno – napominje Blažeka koji
hvali i poduzetnike koji su se aktivno uključili u motiviranje
učenika da se okrenu strukovnim, u Međimurju jako dobro plaćenim
zanimanjima, posebno u području strojarstva. No postoji tu,
upozorava, i jedan problem, a to je nelogičnost. Trebalo bi,
predlaže, uskladiti stipendiranje koje pružaju poslodavci sa
stipendiranjem koje provodi Ministarstvo jer ako se ne promijene
pravila, tada će i sljedeće školske godine učenici i roditelji
radije uzimati stipendiju od Ministarstva nego od poslodavaca.

– Naime, uvjet za nevraćanje stipendije Ministarstva jest da
učenici moraju završiti razred, dok istodobno za stipendiju od
poslodavaca treba završiti razred i ostati u radnom odnosu kod
poslodavca određeno vrijeme nakon mature. U takvim okolnostima
mnogi su učenici odustajali ili se nisu javljali za stipendije
poslodavaca. Nadam se da će Ministarstvo ovu činjenicu uzeti u
obzir prilikom raspisivanja uvjeta za stipendije kako ne bi i
2020./2021. bilo “nelojalna konkurencija” poduzetnicima –
pojašnjava Blažeka. Stipendije i ostale poticaje učenicima,
smatra, mora pratiti i upisna politika. Tehnička škola Čakovec je
i ove godine planirala slobodna naučnička mjesta na razini
prethodnih godina, u skladu s prostornim i kadrovskim
kapacitetima.

Povećanje broja upisnih mjesta

– Od ove školske godine, baš na tragu ponude što kvalitetnijih
zanimanja koja odgovaraju potrebama realnog sektora, uvodimo
zanimanje CNC operater prema dualnom modelu obrazovanja, umjesto
CNC operatera po tzv. klasičnom modelu, što će još više
doprinijeti kvaliteti i atraktivnosti samog programa. Time će se
ispraviti nedostatak dosadašnjeg programa CNC operatera jer će
učenici sad imati više praktične nastave kod poslodavaca, i to
već tijekom prvog razreda, što do sada nije bio slučaj –
najavljuje Blažeka. Među 20 strukovnih zanimanja koja su
najpoželjnija učenicima koji će u rujnu krenuti u prvi razred
srednjih škola nalazi se i zanimanje tehničar za računalstvo u
TŠČ-u. U prve razrede u toj čakovečkoj školi upisalo se više od
220 učenika.

Za povećanje broja slobodnih upisnih mjesta u strukovnim
zanimanjima potrebna je, tvrdi, konkretna odluka osnivača, dakle
Županije. – Ovdje prvenstveno mislim na povećanje broja slobodnih
mjesta u četverogodišnjim strukovnim programima koji su proteklih
godina bitno poboljšani i usklađeni s potrebama gospodarstva, te
predviđaju znatno više mogućnosti praktičnog rada. Naravno da se
tu očekuje i podrška Ministarstva gospodarstva, na primjer
stipendiranjem tih četverogodišnjih strukovnih zanimanja, a ne
samo trogodišnjih kao što je sada slučaj – dodaje.

Ono o čemu se rjeđe govori, a vrlo je važno, upozorava dalje,
jest i drukčija politika plaća za nastavnike u strukovnim
školama, konkretno u slučaju te čakovečke škole za područje
računalstva, strojarstva i elektrotehnike. – Plaće strukovnih
nastavnika u obrazovnom sustavu vrlo su destimulativne u
usporedbi s primanjima stručnjaka njihova ranga u gospodarstvu.
Zbog toga nema ni dovoljnog interesa kadrova, kako u
kvalitativnom, tako i u kvantitativnom smislu. Zasad u Tehničkoj
školi nekako uspijevamo pokriti potrebe stručnim kadrovima, ali
pitanje je do kada ćemo to uspijevati unutarnjim rezervama i
prilagodbama – ističe ravnatelj koji je zadovoljan podrškom
strukovnom obrazovanju koji učenicima pružaju Međimurska županija
i Obrtnička komora Čakovec stipendiranjem kadrova u pojedinim
obrtničkim zanimanjima.

Tri dana na praksi, dva u školi

– Ova tri primjera doprinose bitno boljoj upisnoj strukturi u
Međimurskoj županiji u odnosu na ostale županije, a samim time i
dosta dobroj podršci gospodarstvu kad je riječ o broju učenika
koji godišnje izlaze na tržište rada, spremni da se odmah aktivno
uključe u radni proces. Naravno, gospodarstvenici kažu da trebaju
još više kadrova u proizvodnim strukovnim zanimanjima, što je
meni razumljivo i prihvatljivo, ali isto tako mogu reći da je u
današnjim okvirima, što se tiče zanimanja u našoj školi, nemoguće
godišnje osposobiti bitno veći broj učenika u zanimanjima koja
ona nudi – ističe. Vjeruje da će se uspostavom novog Regionalnog
centra kompetentnosti u strojarstvu koji pripremaju od 2018.
godine, a startao je u lipnju ove godine, od 2022. godine moći
upisati i veći broj učenika strukovnih zanimanja. Projekt
uspostave Regionalnog centra kompetentnosti u strojarstvu Sjever,
čije će sjedište biti upravo u Tehničkoj školi Čakovec, vrijedan
je oko 26 milijuna kuna i financira se iz Europskog socijalnog
fonda.

S projektom Regionalnog centra strojarstva u TŠČ-u, vrijednim oko
30 milijuna kuna, koji je financiran iz Europskog fonda za
regionalni razvoj, omogućit će uvjete za vrhunsko strukovno
obrazovanje prilagođeno potrebama gospodarstva. Među tvrtkama
koje stipendiraju učenike je i Tehnix iz Donjeg Kraljevca, koji
je nedavno zaposlio pet mladića koji su bili njihovi stipendisti.

– Završili su uspješno stručno obrazovanje. Od danas su stalno
zaposleni, rade na specijalnim CNC strojevima koji izrađuju
kompletne dijelove za vozila koja smo razvili u suradnji s
tvrtkom Mercedes – naglasio je direktor Đuro
Horvat
. U toj je tvrtki na praksi učenik prvog razreda
Tehničke škole Čakovec Petar Obadić iz Preloga.
Jako je, veli, zadovoljan uvjetima koji im se nude.

– U prvom razredu imamo jedan dan praktične nastave izvan škole,
u drugom ćemo imati dva, a u trećem razredu tri dana. Uz to imamo
i praksu u školskoj radionici, pa mislim da kroz srednju školu
možemo naučiti dovoljno da odmah možemo početi raditi. Ja sam se
odlučio za zanimanje bravara jer sam čuo da oni imaju jako dobre
plaće. A i volio sam prčkati doma u garaži i stalno nešto raditi.
Stipendija koju dobivam potiče me da još više učim – dodaje.

Praktičnu nastavu učenici koji su državni stipendisti obavljaju i
u tvrtki OMT iz Ivanovca, koja se bavi strojnom obradom.

– Mi kao tvrtka ne dajemo stipendije, nego učeničke nagrade od
500 kuna mjesečno, kao neku vrstu džeparca, da imaju volje
dolaziti na praksu. Na žalost, ni stipendijama se ne može
zaustaviti odljev radne snage, čak ni ako ih ugovorom vežete da
moraju određeno vrijeme nakon mature ostati raditi u firmi. Jer,
nezadovoljan radnik je najgori radnik. Od deset učenika koji dođu
na praksu, dvojica ili trojica ispadnu dobri majstori. Kad upišu
školu s 14 godina, vi ne možete procijeniti hoće li za nekoliko
godina biti dobri majstori, pa se može dogoditi da stipendiju
bacite u vjetar. Svi oni završe školu, ali nisu svi dobri
radnici. Drugo je kad gimnazijalci upišu FER i iz njega izađe 80
posto kvalitetnih inženjera koji su zainteresiraniji za rad i
imaju više potencijala. U svakom slučaju, to što Ministarstvo
daje stipendije za strukovna zanimanja je pohvalno, ali malo tko
od poslodavaca to radi – tvrdi direktor OMT-a Ivan
Sokač
.

Mladi se u strukovna deficitarna zanimanja upisuju jer im
garantiraju radno mjesto, no smatra da bi trebalo podići bodovnu
ljestvicu prilikom upisa u srednju školu. – Ako želite raditi za
tržište Europske unije, morate imati kvalitetan kadar. U tom
slučaju bi se i poslodavcima isplatilo davati stipendije –
napominje.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije