Svjetski dan učitelja obilježava se svake godine 5. listopada.
Taj je dan prigoda da se pokaže da je rad učitelja i nastavnika
prepoznat kao jedan od najvažnijih za ukupan razvoj društva te da
se kao takav i cijeni. Cilj Svjetskog dana
učitelja je mobilizirati podršku za nastavnike kako bi
se osiguralo da će učitelji i dalje ispunjavati potrebe budućih
generacija te podići obrazovanje na razinu društvene važnosti i
izvući učitelje iz poluanonimnosti i dati im društvenu važnost
koju zaslužuju.
Prigoda je to i za isticanje važnosti rada svih učitelja i
nastavnika i njihov utjecaj na razvoj društva u cjelini, te da se
naglasi važnost te profesije, ali i samog obrazovanja čiji su oni
nositelji, stoga se taj dan obilježava u više od 100 zemalja
svijeta, pa tako i u Hrvatskoj. Proglasio ga je UNESCO godine
1994. u spomen na isti datum 1966. godine kada je potpisana
Preporuka o statusu učitelja.
Obrazovna internacionala (EI), svjetska federacija sindikata
stručnjaka u obrazovanju sa sjedištem u Bruxellesu, čvrsto
vjeruje da Svjetski dan učitelja treba biti međunarodno priznat i
obilježavati se u cijelom svijetu. Napori Obrazovne
internacionale i njene 401 članice doprinijeli su međunarodnom
priznanju i obilježavanju toga dana širom svijeta. (wikipedia)
U nastavku donosimo nekoliko prigodnih misli povodom ovog dana:
”Ne predaje učitelj ono što želi, ne predaje učitelj ono
što zna, učitelj predaje ono što jest.”
”Idućih pedeset godina neće biti važno koji auto vozite,
u kakvoj kući živite, koliko novca imate u banci ili kakvu odjeću
nosite. No, svijet može biti barem malo bolji jer ste odigrali
važnu ulogu u životu djeteta.” (autor nepoznat)
”Ukoliko se prema pojedincu odnosiš kao da je ono što
treba biti i može biti, onda će i postati što treba biti i može
biti.’‘ (Goethe)
”Ja sam samo jedan od mnogih. No, ja sam samo jedan. Ne
mogu učiniti sve, ali mogu učiniti nešto. Zbog toga što ne mogu
učiniti sve, neću odbiti učiniti nešto što mogu.”
(Edward Everett Hale)
”Nije znanje znanje znati, već je znanje znanje
dati.”
”Duša ozdravi kad je s djecom.”
(Dostojevski)
”Nastava je mnogo lakša nego odgoj. Za nastavu se mora
samo nešto znati. Za odgoj se mora nešto biti.”
(Adalbert Stifter: ”Kasno ljeto”)
”Razgovaraj s dječakom kao da je odrastao čovjek, pa
nećeš pogriješiti.” (M. Matošec: ”Strah u Ulici
lipa”)
”Već prema identifikaciji s učiteljem, ili
distanciranjem od njega, razred se dijeli prema postizanju
uspjeha.” (Parsons)
”Upravo onoliko koliko vjerujemo u mogućnosti i
vrijednost drugoga, toliko napora u to i ulažemo.” (A.
Mougniotte: ”Odgajati za demokraciju”)
”Djeca koju uvjeravamo da su loša, vjerujući da je
doista tako, doista se tako moraju i ponašati, a mi se onda
čudimo zašto su takva prema nama.” (P. Hauck:
”Uspješan odgoj djeteta”)
”Lakše je vikati ili pljusnuti dijete, nego mu pomoći
isplanirati djelotvornije ponašanje. ” (R. A. Sullo:
”Učite ih da budu sretni”)
”Boriti se za nešto vrlo je plemenito. Bitno je pritom
znati ponekad priznati poraz.” (S. H. Kim)
”Nitko tko je zbog laži dobio batina nije na taj način
naučio voljeti istinu.” (Goethe)
”Najvažniji doprinos koji obrazovanje može pružiti
razvoju djeteta jest pomoći mu i usmjeriti ga prema području na
kojem mu njegova nadarenost najviše odgovara, gdje će biti
zadovoljan i stručan.” (D. Goleman: ”Emocionalna
inteligencija”)
”Svatko se može naljutiti – to je lako. Ali naljutiti se
na pravu osobu, do ispravnog stupnja, u pravi trenutak, zbog
ispravnog razloga i na ispravan način – to nije lako.”
(Aristotel: ”Nikomahova etika”)
”Najveća nada svake zemlje leži u primjerenu školovanju
mladosti.” (Erazmo)
”Najbolji učitelji ujedno su i najteži učitelji: oni od
učenika zahtijevaju razmišljanje.” (W. Glasser)
”Važna je svrha obrazovanja da u svim učenicima razvije
ljubav prema učenju, a ne da ju ubije.’‘ (W. Glasser)
”Dobro iskustvo s dobrim učiteljem ključ je dobrog
učenja bilo čega.” (W. Glasser)
”Ono što su oni zapravo željeli, bilo je mnogo osobne
pažnje, malo razgovora, osjećaj da učitelj zaista zna i da mu je
stalo što su oni prisutni.” (W. Glasser)
”Ako postoji siguran način da se ne dobije kvaliteta
onda je to primjena prislie.” (W. Glasser)
”Uspjeh bilo kojeg ljudskog pothvata, uključujući i
učenje u školi, razmjeran je kvaliteti odnosa koji imaju ljudi
uključeni u taj pothvat.” (W. Glasser)
”Vrlo malo učenika radi u školi zato što smatra da je
obrazovanje značajno za njih. Oni rade za vas jer vas vole i jer
vide smisao u onome što podučavate.” (W. Glasser)