‘Novi val znanja u našoj školi’ nastavak je aktivnosti Erasmus + projekta u kojem je rehabilitatorica OŠ Nedelišće, Karla Kovač, mag. rehab. educ., sudjelovala na struktuiranom tečaju ‘Every pupil is important – Special education in Finland and Europe’ u razdoblju od 5.- 9. svibnja. Tečaj se odvijao u finskom gradu Joensuu.
Cilj usavršavanja bio je upoznavanje s finskim obrazovnim sustavom, načinom rada u području posebnog i inkluzivnog obrazovanja, različite sustave podrške i pedagoške postupke koje finski obrazovni sustav čini jednim od najboljih na svijetu.
Finski obrazovni sustav temelji se na pružanju istih mogućnosti svima i ideji da svatko može doprinjeti društvu. Za finsko obrazovanje važno je kako se uči, a u manjoj mjeri što se uči. Smanjena je opterećenost učenika ocjenjivanjem te se uvažava mišljenje svakog učenika.
Roditelj može dijete, od njegove najranije dobi, upisati u ranu obrazovnu njegu u kojoj dijete dobiva kvalitetnu edukaciju. Sa šest godina dijete upisuje predškolu, a sa sedam osnovnu školu koju pohađa do svoje šesnaeste godine (od prvog do devetog razreda). Nema završnog testiranja učenika.
Nakon osnovnog obrazovanja učenici mogu odabrati srednje obrazovanje, u trajanju od tri godine, koje se dijeli u dvije kategorije: jedna priprema učenike za posao, a druga za fakultet. Na fakultetu studenti mogu steći titulu bakalara (nakon 3 godine) i magistra (nakon 5 godina) te upisati doktorski studij. Ispite mogu rješavati i on-line. Nakon fakulteta nema pripravničkog stažiranja jer svu praksu i kompetencije steknu na fakultetu.
Profesorska zanimanja su upravo jedna od najpopularnijih zanimanja u Finskoj. Na nastavnom satu može prisustvovati svatko bez obzira na to je li njegovo dijete upisano u tu školu ili ne, tzv. “open education”. U školske projekte, osim učenika i profesora, uključeni su roditelji i cijela zajednica. U osnovnim školama postoji tkalačka i drvna radionica kojoj se učenici mogu priključiti.
U školama je snažno područje robotike. Postoje tri vrste podrške koje se mogu pružiti svim učenicima: opća (privremena, za učenika s manjim teškoćama u razvoju) , pojačana (česta, za učenike s većim teškoćama u razvoju koji nastavu djelomično slušaju u posebnim odjelima redovnih osnovnih škola) i posebna podrška (stalna, za učenike koji nastavu pohađaju u posebnim školama za učenike s teškoćama).
U Finskoj ima vrlo malo posebnih škola jer je sve više učenika s teškoćama uključeno u redovne osnovne škole u kojima im je omogućena cjeloukupna podrška svih stručnjaka koji su potrebni za djetetov razvoj. Postoje tzv. “emo class” za učenike koji imaju poremećaj u ponašanju, teškoće u socioemocionalnom razvoju i poremećaj pažnje. Svakoj osobi, mlađoj od 29 godina, omogućeno je školovanje ili privremeni posao, ako je osoba nezaposlena.
Potencijal ovog programa i projekta, koji omogućava proširivanje znanja i iskustava europske dimenzije obrazovanja, prilika je za nova učenja na osobnom i profesionalnom razvoju djelatnika.