VOZAČI OPREZ! Od ponedjeljka 40.000 novih sudionika u prometu

Od ponedjeljka, 4. rujna u prometu će prvi puta samostalno sudjelovati više od 40.0000 učenika prvih razreda. Cilj konferencije bio je privući pozornost javnosti, a posebno vozača upravo na te najmlađe sudionike u prometu.

Ministar unutarnjih poslova Davor Božinović je rekao kako je pitanje sigurnosti u prometu vrlo važno jer diljem svijeta godišnje pogine 1,3 milijuna ljudi, a 50 milijuna ih je ozlijeđeno.

– Prometne nesreće su “ubojica broj 1” osoba u dobi od 10 do 25 godina. Na cestama Europe svaki dan smrtno strada 70 osoba, a stotine su teže ozlijeđene. Glavni razlozi su alkoholiziranost vozača, brzina, nekorištenje sigurnosnog pojasa i distrakcija – rekao je ministar unutarnjih poslova.

Cilj aktualnog Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa je da se do 2020. godine smanji broj poginulih osoba na 50 posto, odnosno broj poginulih ne bi smio biti veći od 213 osoba na kraju 2020. godine.

– Prošle godine u prometu je evidentirano 307 poginulih što je najmanje u posljednjih 50 godina. Cilj je proaktivni pristup i provođenje niza preventivnih i represivnih aktivnosti. Ove godine je financirano 67 projekata u iznosu od 13 milijuna kuna koji se odnose na edukativne programe sigurnosti u prometu. Do sada je iz Nacionalnog programa sufinancirana sanacija 89 opasnih mjesta i tri željezničko-cestovna prijelaza, a samo u ovoj godini za sanaciju je izdvojeno 55 milijuna kuna – istaknuo je ministar Davor Božinović te najavio unaprjeđenje i modernizaciju prometne policije vrijednu 83 milijuna kuna što će ubrzati sve procesne radnje na mjestu događaja prometne nesreće.

Također je najavio da će izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama puno lakše i jednostavnije ukinuti vozačka dozvola onima koji učestalo čine prometne prekršaje.

– Prošle godine u prometu je poginulo dvoje djece, a ove godine u prvih sedam mjeseci njih petero. Oko 60 posto djeca stradavaju kao putnici u vozilima svojih roditelja – istaknuo je ministar Božinović i pozvao vozače na poštivanje prometnih propisa posebno u zonama škola, da prilagode brzinu i propuste djecu. Roditelje je pozvao da svojim ponašanjem u prometu budu primjer djeci i da ne krše prometne propise.

Pravobraniteljica za djecu Ivana Milas Klarić je rekla kako je ovo tema koju ne može rješavati jedan resor nego je nužna suradnja Ministarstva unutarnjih poslova i Ministarstva znanosti i obrazovanja.

– Ovo je rijetka akcija koju sustavno godinama provodi država i koja donosi rezultate. Važno je da djeca policiju doživljavaju prijateljski – istaknula je pravobraniteljica Milas Klarić i također pozvala roditelje i vozače da paze jer na djecu jer ona najviše stradavaju kao putnici u vozilima svojih roditeljima.

Pomoćnik ministrice znanosti i obrazovanja Momir Karin rekao je kako je ova akcija jedna od najvažnijih jer se radi o životima naše djece.

– Od ponedjeljaka na ulice izlazi nešto više od 40.000 prvašića i poručujem svim vozačima da paze na djecu i njihove živote, jer statistike nisu vrijedne ni jednog života. Tek kada ćemo imati nula poginulih bit ćemo zadovoljni – zaključio je pomoćnik Karin.

Stradavanje djece

Svjesni činjenice da prometni odgoj i obrazovanje djece u poznavanju prometnih propisa ima veliku ulogu u povećanju sigurnosti cestovnog prometa, kao i podizanju prometne kulture općenito, Ministarstvo unutarnjih poslova već niz godina poduzima razne preventivno-represivne mjere i provodi aktivnosti s ciljem zaštite djece u prometu. Najpoznatija od ovih aktivnosti je akcija “Poštujte naše znakove”. Da je ova akcija, koja se provodi kontinuirano, još od 1995. godine, pokazala svoju punu opravdanost govori podatak da se broj smrtno stradale i ozlijeđene djece na hrvatskim prometnicama od tada znatno smanjio.

Bez obzira na pozitivne pomake, unatrag deset godina, na hrvatskim prometnim površinama smrtno je stradalo 120 djece, a ozlijeđeno ih je 12.474. Smanjenje broja najtežih stradavanja, sigurno je za istaknuti, pogotovo kada je riječ o djeci, ali zabrinjava nešto drugo.

Djeca najviše stradavaju kao putnici u automobilima roditelja

Struktura smrtno stradale djece prema svojstvu u kojem su sudjelovala u nesrećama, bitno se promijenila. Prije petnaestak godina djeca su najviše stradavala kao pješaci, a danas najviše stradavaju kao putnici u vozilima.

Najgore je da su djeca putnici najčešće u vozilima svojih roditelja ili najbližih osoba s kojima bi trebala biti i najsigurnija, ali stvarnost je drugačija. Djeca se nepropisno prevoze na prednjim sjedalima, sjede na stražnjim sjedalima nevezana ili se nalaze u neadekvatnim sjedalicama koja ne zadovoljavaju najosnovnije uvjete sigurnosti. To je problem na koji će se, između ostalog, i dalje usmjeravati preventivno i represivno djelovanje policije.

Zakonom o sigurnosti prometa na cestama propisano je da se djeca niža od 150 cm, u vozilima moraju prevoziti smještena u posebnoj sjedalici/postolju, koja je za vozilo pričvršćena sigurnosnim pojasom ili posebnim kopčama. Izuzetak su djeca niža od 150 cm, a visoka barem 135 cm, koja ne trebaju biti smještena u sigurnosnoj sjedalici/postolju, ali se tada smiju prevoziti isključivo na stražnjim sjedalima i moraju biti vezana sigurnosnim pojasom. Propisana novčana kazna u slučaju nepoštivanja ove odredbe je 500 kuna.

U sedam mjeseci ove godine poginulo je petero djece u odnosu na jedno poginulo dijete u istom razdoblju prošle godine.

Teško ozlijeđene djece je manje za 23 posto, a lakše ozlijeđene za 10,7 posto. U ukupnom stradavanju ponovno je najviše djece nastradalo kao putnici u vozilima pa treba ponoviti da je nevjerojatno susresti se s podacima koliko se djece svih uzrasta prevozi u vozilima s roditeljima, a da u današnje vrijeme velikog napretka pasivne sigurnosti u automobilima, niti su vezana ili na bilo koji drugi način osigurana od mogućeg stradavanja.

Početkom nove školske godine u sklopu strateških aktivnosti Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa i temeljem godišnjih planova rada, policija će poduzeti niz aktivnosti.

Osnovni razlozi zašto su djeca ugrožena kategorija sudionika u prometu

• nižeg su rasta što im onemogućuje dobru preglednost prometne situacije,

• vidno polje im je ograničeno,

• zbog nižeg rasta teže su uočljivi ostalim sudionicima u prometu, osobito vozačima,

• sposobnost točne procjene brzine kojom se kreću vozila, kao i njegove udaljenosti im je smanjena,

• nije im u potpunosti razvijena sposobnost usmjeravanja pozornosti na zbivanja u prometu,

• često reagiraju nenadano, impulzivno zato što su zaigrani,

• nemaju još u potpunosti razvijen osjećaj za procjenu opasnosti.

Savjeti roditeljima

• razgovarajte s djecom o prometu i ukažete im na potencijalne opasnosti koje im prijete,

• ukažite im na negativne, ali i pozitivne primjere ponašanja u prometu,

• vježbajte sigurno prelaženje kolnika,

• objasnite im svrhu pješačkog prijelaza i semafora uređaja, kao i razloge zbog kojih ih treba koristiti, te ulogu prometnog policajca,

• ako je vaše dijete prvoškolac posebnu pozornost posvetite putu u i iz škole,

• odaberite najsigurniji put (ne nužno i najkraći) i uvježbavajte s djetetom sigurno kretanje po njemu,

• ukažite djetetu na sva opasna mjesta na tom putu,

• ispravite dijete u situaciji kada pogriješi, ali i nagradite ako usvoji i primjeni određena prometna pravila,

• vlastitim primjerom pokažite djetetu kako se treba ispravno ponašati u prometu,

• nikada, bez obzira koliko se žurili, a u pratnji ste djeteta, ne činite prometne prekršaje,

• kada dočekujete dijete pred školom ili kućom, ne činite to na suprotnoj strani ulice,

• ako se vaše dijete kreće u prometu noću ili u uvjetima smanjene vidljivosti, pobrinite se da bude vidljiv, da na sebi ima odjeću i obuću što svjetlijih boja, odnosno kupite mu odjeću, obuću i školsku torbu s ugrađenim reflektirajućim tvarima,

• djecu u vozilima prevoziti isključivo na propisan način, priopćili su iz MUP-a.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije