TKO ZAPRAVO unapređuje nastavu: ‘Obični šljakeri’ ili veleučene glave?

Puna su usta svakome tko želi vlast, tko dođe na vlast, tko jest na vlasti o tome kako u školama treba nešto promijeniti, kako su reforme školstva nužne, kako ne valja ovo, ne valja ono, kako nam djeca štrebaju, kako izlaze iz škola a da nemaju elementarna znanja, kako su škole sve manje odgojne ustanove i tako dalje i tako bliže.

Lamentira se o tome na veliko, jako glasno, glasnije najčešće onda kad treba pozornost maknuti s neke trenutno ‘škakljivije’ teme.

Uz nogomet, gdje su gotovo svi govorno sposobni muškarci ujedno i izbornici i znaju sve o njemu, jedna od omiljenijih tema je i reforma školstva, u koje se, naravno svi razumiju.

Mijenjaju se povjerenstva koja će sastaviti neke nove kurikule (po hrvatski: uputnike), u povjerenstva se imenuju mudraci i doktori znanosti, znanstvenici, sve stručni i učeni ljudi, ali, kako bi moja pokojna baba rekla ‘Nemaju ti oni, sinko, svi zajedno ni veliki odmor odrađen u školi’.

Praksa

Nekadašnje bake su možda imale završene samo pučke škole, ali su zato imale veću mudrost nego neki danas s diplomama doktora znanosti. Tu mudrost nisu od nikoga prepisivale, život ih je naučio. Praksa.

Dakle, o tome što i kako će djeca u školama u dvadeset i prvom stoljeću učiti određivat će, umjesto učitelja iz prakse, postarija populacija znanstvenika. Svako novo povjerenstvo prepiše nešto od onoga što je napisalo prethodno povjerenstvo i tako ćemo čekati neku suvislu reformu školstva još neko vrijeme.

Nije sve tako crno

Postoji jedna Udruga učitelja razredne nastave. Neprofitna. Samofinancirajuća. Neovisna o ikome. Udruzi je naziv Zvono. U Zvonu su članice učiteljice (i pokoji učitelj) iz cijele Lijepe naše.

Neće ovo biti epepe Udruzi, njima to ne treba, nemaju ništa od toga piše li tko o njima ili ne, a dobar glas daleko se čuje i odzvanja pa tako i glas o tome TKO zapravo unaprjeđuje nastavu.

Ne rade to veleumne glave već to rade nadobudne, marljive i inovativne učiteljice koje svojem poslu pristupaju entuzijastično i odgovorno. I bez prepisivanja.

Projekti

Dakle, Zvončice, mahom sve vrlo informatički ‘potkovane’, a samouke u tome, svako malo osmišljavaju nove projekte kojima svojim učenicima nastavu i školu čine zanimljivijima, pristupačnijima, bude kreativnost u svojih učenika i zapravo rade reforme prije službenih reformi.

Radeći na projektima, udružuju se učiteljske snage iz svih krajeva domovine, putem društvenih mreža ili putem eTwinninga. Učiteljice uključene u projekte Udruge Zvono razmjenjuju iskustva i ideje, a usput se i dobro zabavljaju, provodeći svoje slobodno vrijeme u osmišljavanju zanimljivih edukativnih i novih sadržaja za svoje učenike.

Poštuju tuđa autorska prava i ne plagiraju, dijele međusobno materijale, ali ne brišu ime autora materijala koje koriste. E TO je reforma školstva!

Kome može pasti na pamet slaviti stoti dan škole?

Trebaš biti zaista kreativan da ti na pamet padne kako bi bilo dobro stoti dan škole učenicima napraviti posebnim i zabavnim.

Na taj način ih posredno i neposredno učiš da vole školu, da izražavaju svoju kreativnost, da sami osmišljavaju aktivnosti koje će njima biti zanimljive, a ujedno i edukativne.

Zvončica Sandra Vuk, unikatna, vrijedna i posebna učiteljica iz Zagreba, osmislila je već niz jedinstvenih projekata, a u realizaciji istih i dopunjavanju ideja pomažu joj i Zvončice Josipa Blagus (Zagreb), Višnjica Šestak (Novigrad Podravski), Đurđica Krtanjek (Bednja), Marica Jurec (Cerić), Snježana Duić (Zagreb), Željka Zagorac (Zagreb) i mnoge druge učiteljice vrijednice, kojima bi bolje pristajao naziv Pčelice umjesto Zvončica (Zvono – Zvončice).

100. dan škole

Projekt autorice Sandre Vuk pod nazivom ‘Stoti dan škole’ provodi se treću godinu zaredom. To je projekt koji je dosad okupio najviše sudionika svih dobnih skupina osnovnoškolskog uzrasta, iako je prvenstveno namijenjen učenicima nižih razreda osnovne škole.

Svake se godine broj sudionika projekta povećava i on postaje sve popularniji, a ideje i materijali učiteljica širom Hrvatske koje se priključuju nižu se u oluji ideja kao biseri koji čine bogatu ogrlicu hrvatskog školstva.

Projekt ‘100. dan škole’ je nagrađen oznakom kvalitete za RH i oznakom kvalitete EU, stoga i ne čudi što se mnogo učitelja rado uključuje. A nitko ih ne tjera. I nitko im to ne plaća. Materijale rade vikendima.

Marljive zvončice

Pčelica Zvončica Sandra napravila je, u svoje slobodno vrijeme, i web stranicu Projekta. Na stranici se mogu naći ideje što raditi s učenicima stotog dana škole i to sortirane po nastavnim područjima, zatim su tu materijali za preuzimanje (što učiteljice preuzimaju poštujući autorska prava), obrazac za prijavu, dokument za upis ideja gdje svatko može dopisati njegovu zamisao što raditi stotog dana škole i kako ga obilježiti te podatci o samom Projektu.

Kako ne pada 100. dan svima istog dana, zbog različitih nastavnih – nenastavnih dana pojedinih škola, vrijeme trajanja Projekta ove je godine od 8. do 15.veljače.

Zvončice marljivo postavljaju materijale u zbirku materijala, osmišljavaju ideje, dopunjuju stare. Učenici, uključeni u projekt, moći će tako, već prema onome što njihove učiteljice izaberu za aktivnosti i prema svojem uzrastu, toga dana nizati 100 riječi, pisati sastavke u kojima će biti broj 100 (Što bih radio da imam 100 zlatnika i sl.), pisati poruku od 100 slova na glagoljici, nabrajati 100 riječi na engleskom jeziku, pronaći 100 sličica hrvatskih i europskih kovanica, riješiti 100 zadataka zbrajanja i oduzimanja, izreći 100 lijepih riječi, podijeliti 100 zagrljaja, i tako dalje i tako dalje.

Mnogo je ideja, jer, mnogo ih je učiteljica osmislilo.

Neki rade, a neki mudruju

To je prava reforma školstva. Reformu neće napraviti veleučene glave bez prakse u razredu, reformu rade ‘obični šljakeri’, učiteljice sa svojim učenicima. Mnoge od ideja i materijala vezanih uz projekt Stoti dan škole osmislili su i sami učenici.

Oni su ti koje treba slušati kad se kreće u neke reforme, treba osluhnuti njihove potrebe i interese što i kako im nastavu učiniti zanimljivijom, kako im školu napraviti mjestom u koje će rado ići, dati im priliku da uče na način koji njima odgovara.

Kolege i kolegice koji će pročitati ovu kolumnu pozivam da se uključe u Projekt, još nije kasno. U Google upišite 100. dan škole i lako ćete naći sve podatke. Razveselite svoje učenike i zabavite se. A o marljivim Zvončicama još će sigurno biti riječi. One su primjer ŠTO i KAKO. I ne prepisuju.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije