EDIC

Covid-19: Čuvajte se prevara na internetu

EU poduzima mjere protiv trgovaca koji iskorištavaju strah zbog koronavirusa i na internetu prodaju lažne lijekove po visokim cijenama.

Sve više ljudi boravi kod kuće, zbog samoizolacije i društvenog distanciranja, a kupovina putem interneta je u porastu. Dok pokušavamo sebe i svoje obitelji zaštititi od virusa, neki trgovci iskorištavaju našu anksioznost i po vrlo visokim cijenama prodaju lažne lijekove i proizvode koji navodno sprečavaju zarazu.

Lažne tvrdnje mogu biti o bilo čemu, od maski do lijekova i sredstava za dezinfekciju ruku, često promovirane kao “jedini lijek za koronavirus” ili “jedina zaštita od koronavirusa”, a prodaju se po cijeni višestruko većoj od prave vrijednosti. Trgovci se služe i drugim varkama, lažno tvrde da je ponuda proizvoda ograničena i time navode na kupnju.

Na što trebamo pripaziti
Obratite pažnju na tipične poruke i ako primijetite neku od dolje navedenih tvrdnji, budite na oprezu:

  • Tvrdnje da proizvod može spriječiti ili izliječiti COVID-19
  • Navođenje neslužbenih izvora, primjerice samoproglašenih liječnika koji podupiru tvrdnje
  • Korištenje naziva ili logotipa državnih tijela, stručnjaka ili međunarodnih institucija koje su navodno potvrdile njihove tvrdnje, ali bez poveznica ili upućivanja na službene dokumente
  • Tvrdnje da je proizvod dostupan “samo danas” ili da se ” brzo prodaje” i sl.
  • Tvrdnje da proizvod ima “najnižu cijenu na tržištu”, da je “jedini lijek za COVID-19” i sl.
  • Cijenu koja je previsoka u odnosu na slične proizvode, zbog navodnog sprečavanja ili liječenja bolesti

Ako naiđete na nepotvrđene ili obmanjujuće izjave na internetu, obavijestite o tome platformu na kojoj ste ih vidjeli pomoću dostupnog alata za prijavu informacija. Budite svjesni da lažne sadržaje mogu podijeliti i vaši prijatelji ili članovi obitelji koji su prevareni i vjeruju da vam time pomažu.

Uvijek tražite pouzdane izvore informacija o koronavirusu: nacionalne vlade, nadležna zdravstvena tijela ili međunarodne organizacije poput Svjetske zdravstvene organizacije.

Što čini EU?

Kako bi se spriječile internetske prevare povezanih s izbijanjem koronavirusa, Europska komisija i nacionalna tijela država članica za zaštitu potrošača pokrenuli su niz zajedničkih akcija.

Tijela država članica za zaštitu potrošača izdala su 20. ožujka 2020. zajedničko stajalište o najčešće prijavljenim prijevarama i nepoštenim praksama kako bi se internetskim platformama pomoglo u njihovom otkrivanju, uklanjanju i sprečavanju ponovnog pojavljivanja sličnih objava.

Povjerenik za pravosuđe i potrošače Didier Reynders poslao je dopis 23. ožujka 2020. različitim platformama, društvenim medijima, tražilicama i trgovinama i zatražio suradnju u uklanjanju prijevara, poput lažnih lijekova za koronavirus, na njihovim platformama.

Obmanjivanje potrošača o koristima ili rezultatima koje očekuju od proizvoda, tvrdnje da može izliječiti bolest ili da je dostupan samo ograničeno vrijeme zabranjeni su u EU-u, zahvaljujući Direktivi o nepoštenoj poslovnoj praksi (UCPD). Svaka tvrdnja trgovca da njegov proizvod liječi bolest mora biti potkrijepljena dokazima.

Platforme koje posluju u EU-u i svjesne su nezakonitih aktivnosti koje se odvijaju na njihovim internetskim stranicama, obavezne su intervenirati.

Kako bi stvorila sigurnije digitalno okruženje za korisnike i tvrtke diljem EU-a, Europska komisija planira do kraja 2020. predložiti novi Akt o digitalnim uslugama.

Zastupnici su 20. listopada usvojili svoje preporuke ističući načelo “ono što je nezakonito izvan interneta, također je nezakonito na internetu” i rekli da zaštita potrošača i sigurnost korisnika trebaju biti u prvom planu.

Zastupnici također žele pooštriti zahtjeve za platforme i internetske usluge posredovanja kako bi se borili protiv trgovaca koji na internetu prodaju lažne, ilegalne ili opasne proizvode, na primjer lažnu medicinsku opremu na početku pandemije COVID-19.

Saznajte više o radu Europskog parlamenta na ukidanju roaminga i geo-blokiranja, e-trgovine i neutralnosti interneta.

Misija centra je približiti EU građanima, olakšati dostupnost i širenje informacija o EU, olakšati građanima komunikaciju s tijelima i institucijama EU te transparentno prikazati rad i djelovanje EU. Europe Direct informacijski centri kroz svoj rad pružaju europskim donositeljima odluka mogućnost da direktno uvide potrebe i probleme građana u pojedinim državama članicama.

Informirati se možete putem njihove web stranice (www.edic-cakovec.eu), pratiti ih na Facebook-u, Instagramu i Twitteru, te poslati e-mail (info@edic-cakovec.eu) ili nazvati na broj telefona 040/374-016.

Najnovije