Ovog Božića kupujte pametnije, mudrije i osvještenije – znajte #youreuright!
Prema pravilima EU-a trgovac mora popraviti ili zamijeniti robu, sniziti joj cijenu ili vam vratiti novac ako je roba koju ste kupili neispravna, ne izgleda ili ne funkcionira onako kako je prikazano u oglasu.
Ako ste proizvod ili uslugu kupili putem interneta ili izvan trgovine (telefonski, poštanskom narudžbom ili od trgovačkog putnika), imate pravo i otkazati i vratiti tu narudžbu u roku od 14 dana, iz bilo kojeg razloga i bez obrazloženja.
Ako niste sigurni koja se situacija odnosi na vas, možete i isprobati naš alat za prava potrošača koji će vam pomoći da razumijete svoja prava pri kupovanju u EU-u(U ovom slučaju 28 država članica te Island, Lihtenštajn i Norveška).
Besplatno dvogodišnje jamstvo za svu robu
Uvijek imate pravo na najmanje dvije godine besplatnog jamstva, neovisno o tome jeste li robu kupili putem interneta, u trgovini ili poštanskom narudžbom.
To je dvogodišnje jamstvo vaše osnovno pravo. Međutim, nacionalnim pravilima svoje zemlje možete biti i dodatno zaštićeni.
Ako se roba koju ste kupili u EU-u(U ovom slučaju 28 država članica te Island, Lihtenštajn i Norveška) pokaže neispravnom ili ne izgleda ili funkcionira onako kako je bilo prikazano u oglasu, prodavatelj vam je mora besplatno popraviti ili zamijeniti, ponuditi vam sniženu cijenu ili puni povrat novca.
Načelno, moći ćete zatražiti djelomični ili puni povrat novca samo ako robu nije moguće popraviti ili zamijeniti.
Dodatna jamstva (komercijalna jamstva)
Trgovine ili proizvođači često će vam ponuditi dodatno komercijalno jamstvo (koje se nekad naziva ” garancija“), uključeno u cijenu proizvoda ili uz dodatni trošak.
Time će vam se možda pružiti bolja zaštita, ali ono ne može zamijeniti niti skratiti najmanje dvogodišnje jamstvo koje uvijek imate na temelju pravila EU-a.
Slično tome, ako vam trgovina proda novi proizvod i tvrdi da nemate jamstvo, to znači samo da nemate dodatnu zaštitu. Uvijek imate pravo na besplatno dvogodišnje jamstvo ako se pokaže da je proizvod neispravan ili da nije onakav kakav je prikazan u oglasu.
Rabljena roba
Najmanje dvogodišnjim jamstvom obuhvaćena je i rabljena roba koju kupite od trgovca. Međutim, roba koju kupujete od privatnih osoba nije obuhvaćena jamstvom.
U nekim zemljama EU-a možete se s prodavateljem od kojeg kupujete rabljenu robu dogovoriti o jamstvenom roku od najviše dvije godine. Međutim, taj rok ne smije biti kraći od jedne godine i trebao bi biti jasno dogovoren u trenutku kupnje.
Kako ostvariti pravo na popravak/zamjenu robe ili povrat novca
Dvogodišnji jamstveni rok započinje u trenutku kada primite robu. Ako vaša roba postane neispravna tijekom te dvije godine, trgovac vam uvijek mora osigurati rješenje. U nekim državama članicama EU-a imate pravo zatražiti rješenje problema i od proizvođača.
- Ako vaš proizvod postane neispravan tijekom prvih šest mjeseci, pretpostavlja se da je problem postojao kad ste zaprimili robu, osim ako trgovac može dokazati suprotno. Stoga imate pravo na popravak ili zamjenu bez naknade, a ako se pokaže da je to previše složeno ili skupo, može vam biti ponuđeno sniženje cijene ili povrat novca.
- Ako vaš proizvod postane neispravan nakon prvih šest mjeseci, i dalje imate pravo na popravak ili zamjenu proizvoda bez naknade ili barem sniženje cijene ili povrat novca. Međutim, možda ćete morati dokazati da je problem postojao kad ste zaprimili robu.
Dvotjedni rok za odustajanje od kupnje
U EU-u(U ovom slučaju 28 država članica te Island, Lihtenštajn i Norveška) imate pravo vratiti robu koju ste kupili na internetu ili putem drugih načina prodaje na daljinu, kao što su telefonske ili poštanske narudžbe ili kupnja od trgovačkog putnika, u roku od 14 dana uz povrat cjelokupnog plaćenog iznosa. To možete učiniti iz bilo kojeg razloga, čak i ako ste se jednostavno predomislili.
Dvotjedni rok za odustajanje ne primjenjuje se na sve kupnje. Među iznimkama su:
- zrakoplovne karte i karte za vlak, ulaznice za koncerte, hotelske rezervacije, rezervacije najma vozila i ugostiteljske usluge za određene datume
- hrana i piće koji se redovito dostavljaju, primjerice proizvodi koje vam dostavlja mljekar
- roba po narudžbi ili očito izrađena za određenu osobu, na primjer odijelo krojeno po mjeri
- mediji za pohranu slike, zvuka ili računalnih programa u zaštitnom pakiranju, kao što su DVD-i, koje ste po primitku otvorili
- digitalni sadržaj na internetu nakon što ste pokrenuli preuzimanje ili prijenos (streaming) i pristali na gubitak prava na odustajanje po započinjanju izvedbe
- roba kupljena od privatne osobe, a ne trgovačkog društva ili trgovca
- hitni popravci i ugovori o održavanju – ako pozovete vodoinstalatera da popravi tuš koji curi, ne možete otkazati posao nakon što ste se već dogovorili o cijeni usluge.
Napominjemo da ovdje nisu navedene sve iznimke.
Rok za odustajanje istječe 14 dana nakon dana primitka robe. Za ugovore o uslugama rok za odustajanje istječe 14 dana od dana kad ste zaključili ugovor. Ako je dan isteka roka za odustajanje neradni dan, rok se produljuje do prvog sljedećeg radnog dana.
Više o vašim pravima saznajte ovdje.
Misija centra je približiti EU građanima, olakšati dostupnost i širenje informacija o EU, olakšati građanima komunikaciju s tijelima i institucijama EU te transparentno prikazati rad i djelovanje EU. Europe Direct informacijski centri kroz svoj rad pružaju europskim donositeljima odluka mogućnost da direktno uvide potrebe i probleme građana u pojedinim državama članicama.
Informirati se možete putem njihove web stranice (www.edic-cakovec.eu), pratiti ih na Facebook-u, poslati e-mail, nazvati ili jednostavno doći u EDIC Čakovec. U centru možete preuzeti informativne materijale i razgovarati s djelatnicima Centra.
EDIC Čakovec djeluje u zgradi Međimurske županije na adresi Ruđera Boškovića 2, prizemlje, soba broj 13. Radno vrijeme centra: Pon, Uto, Čet 12:00-16:00; Sri, Pet 08:00-12:00.