Ako ste u EU-u, vaša osnovna prava pri otvaranju bankovnog računa, prijenosu novca, uzimanju zajma ili kupnji proizvoda osiguranja definirana su pravilima EU-a.
Pravo na osnovni bankovni račun
Možda poželite ili zatrebate otvoriti bankovni račun u svojoj matičnoj državi ili drugoj zemlji EU-a. Ako zakonito boravite u nekoj od zemalja EU-a, imate pravo na otvaranje “osnovnog računa za plaćanje”. Banke vam ne mogu odbiti zahtjev za otvaranje osnovnog računa za plaćanje samo na temelju toga što ne živite u zemlji u kojoj banka ima poslovni nastan. To se pravo ne primjenjuje na druge vrste bankovnih računa, npr. štedne račune.
Može vam se odbiti otvaranje računa ako ne poštujete pravila EU-a o pranju novca i financiranju terorizma. U pojedinim zemljama EU-a mogu vam odbiti otvaranje osnovnog bankovnog računa ako već imate sličan račun u drugoj banci u istoj zemlji.
Ako podnosite zahtjev za otvaranje osnovnog računa za plaćanje izvan zemlje u kojoj živite, banke u pojedinim zemljama EU-a mogu vas tražiti da dokažete stvaran interes za njegovo otvaranje, npr. živite u jednoj zemlji, ali radite u drugoj.
“Osnovni račun za plaćanje” račun je koji obuhvaća standardne transakcije kojima se koristite u svakodnevnom životu, npr.
– polaganje depozita
– podizanje gotovine
– primanje uplata i izvršenje plaćanja (primjerice izravna terećenja i kartična kupnja)
Račun bi trebao uključivati i platnu karticu koju možete upotrebljavati za podizanje gotovine i kupnju preko interneta i u trgovinama.
Prilikom otvaranja računa banka bi vam trebala dati i pristup uslugama internetskog bankarstva, ako je ono dostupno. Međutim, usluge ne moraju nužno uključivati prekoračenje na računu ili izdavanje kredita.
U nekim zemljama EU-a vaša vam banka može naplatiti i godišnju naknadu za osnovni bankovni račun u razumnom iznosu.
PRIMJER: Ne morate živjeti u određenoj zemlji EU-a da biste u njoj imali račun
Sándor se zaposlio u poduzeću sa sjedištem u Sloveniji, ali i dalje živi i Mađarskoj. Poduzeće je zatražilo da otvori bankovni račun u Sloveniji kako bi mu na njega uplaćivali plaću. Pronašao je slovensku banku u blizini radnog mjesta i zatražio otvaranje osnovnog računa. Banka mu je dopustila otvaranje računa premda ne živi u Sloveniji.
Banke vam ne smiju odbiti otvaranje osnovnog računa samo zato što ne živite u određenoj zemlji.
Prebacivanje bankovnih računa
Svoj bankovni račun možete prebaciti na drugi bankovni račun u istoj zemlji EU-a. Vaša nova banka trebala bi vam u tome pomoći. Želite li se prebaciti na novi račun u istoj zemlji, objasnite vašoj novoj banci da želite prebaciti i prenijeti ponavljajuća plaćanja na novi račun.
Nova će se banka pobrinuti da vaša stara banka dostavi podatke i obustavi sve trajne naloge. Usto, nova banka mora:
obavijestiti treće osobe – npr. vašeg poslodavca, pružatelja socijalnog osiguranja i pružatelje komunalnih usluga – o vašoj promjeni računa
– uspostaviti nove trajne naloge
– prihvatiti odgovarajuća izravna terećenja novog računa.
Ipak, može vam se naplatiti zatvaranje starog računa.
Ako vam se tijekom postupka prebacivanja generiraju troškovi jer je banka prekoračila rok (npr. za obustavu plaćanja) ili pogriješila, troškovi vam se moraju nadoknaditi. Imate li poteškoća, možete se koristiti mehanizmom za izvansudsko rješavanje sporova.
PRIMJER: Prebacivanje bankovnih računa ne protekne uvijek glatko
Kad se Suzanne preselila iz Toulousea u Pariz, odlučila je prebaciti svoj bankovni račun u lokalnu banku u Parizu. Od nove banke u
Parizu zatražila je prijenos svih plaćanja na novi račun te zatvaranje starog računa u Toulouseu.
Banka u Parizu tražila je od banke u Toulouseu obustavu trajnih naloga i zatvaranje Suzanneinog računa. Potom je uspostavila trajne naloge s njezina novog računa. Međutim, zaboravili su obavijestiti njezina pružatelja mobilnih usluga i Suzanne je dobila novčanu kaznu zato što trajni nalog za plaćanje njezina računa za mobilni telefon nije pravovremeno izvršen.
Suzanne se žalila banci u Parizu. Banka je pristala nadoknaditi iznos kazne i ispraviti trajni nalog za plaćanje računa za mobilni telefon.
Naknade za međunarodna plaćanja unutar EU-a
Ako izvršite prekogranično plaćanje unutar EU-a, banke bi vam trebale dati jasne informacije o svim naknadama ili pristojbama koje se primjenjuju.
Ako se plaćanje izvršava u eurima ili u švedskim krunama, ne bi vam trebale naplatiti veću naknadu od one za nacionalnu transakciju iste vrijednosti u eurima.
To se pravilo primjenjuje na sva elektronički obrađena plaćanja, uključujući:
– doznake između bankovnih računa u različitim zemljama EU-a
– podizanje gotovine s bankomata u državama članicama EU-a
– plaćanja debitnim ili kreditnim karticama u cijelom EU-u
– izravna terećenja
– novčane pošiljke
Čak i banke sa sjedištem u državama članicama EU-a izvan europodručja moraju primjenjivati to pravilo.
Vaša elektronička plaćanja unutar EU-a trebala bi biti zaprimljen u roku od 1 radnog dana.
Više informacija o financijskim proizvodima i uslugama čitajte na portalu Vaša Europa.
Informacijski centar Europe Direct Čakovec (EDIC Čakovec)
Informacijski centar Europe Direct Čakovec dio je europske mreže informacijskih centara Europe Direct (EDIC) u 28 zemalja članica Europske unije. Omogućuje građanima dostupnost informacija o Europskoj uniji te promiče i potiče građansko sudjelovanje na lokalnoj i regionalnoj razini. Međimurska županija nositelj je projekta Informacijskog centra Europe Direct Čakovec kojeg sufinancira Europska Komisija.
Misija centra je približiti EU građanima, olakšati dostupnost i širenje informacija o EU, olakšati građanima komunikaciju s tijelima i institucijama EU te transparentno prikazati rad i djelovanje EU. Europe Direct informacijski centri kroz svoj rad pružaju europskim donositeljima odluka mogućnost da direktno uvide potrebe i probleme građana u pojedinim državama članicama.
Informirati se možete putem njihove web stranice (www.edic-cakovec.eu), pratiti ih na Facebook-u, poslati e-mail, nazvati ili jednostavno doći u EDIC Čakovec. U centru možete preuzeti informativne materijale i razgovarati s djelatnicima Centra.
EDIC Čakovec djeluje u zgradi Međimurske županije na adresi Ruđera Boškovića 2, prvi kat, soba broj 40. Radno vrijeme centra: Pon, Uto, Čet 12:00-16:00; Sri, Pet 08:00-12:00.