U četvrtak, 13. studeng 2014. godine u Dvorani političkih stranaka u Čakovcu održana je MDS-ova konferencija za medije na kojoj su o temi “Dosezi Deklaracije o jedinstvenosti Međimurske županije i regionalnom razvoju” govorili Željko Pavlic, predsjednik Međimurskog demokratskog saveza i čelnici MDS-a.
Željko Pavlic obrazložio je okolnosti zbog kojih je sama Deklaracija pripremljena i njezini rezultati u nastojanjima da Međimurska županija zadrži najviši regionalni status i ravnopravnost s ostalim županijama:
“Prije godinu dana Međimurski demokratski savez je pripremio, predstavio međimurskoj javnosti i uputio na prihvaćanje Skupštini Međimurske županije Deklaraciju o jedinstvenosti Međimurske županije i regionalnom razvoju. Skupština Međimurske županije je na svojoj 4. sjednici, održanoj 28. 11. 2013. g., jednoglasno usvojila Deklaraciju koja je proslijeđena svim nadležnim državnim institucijama. Jednoglasno prihvaćanje Deklaracije dalo joj je dodatnu snagu i značenje.
Sama inicijativa za prijedlog Deklaracije bila je ponukana najavama o izmjeni politike upravljanja regionalnim razvojem na način da se u pravni sustav Republike Hrvatske uvedu novi modeli regionalnog i upravnog ustroja i regionalnog razvoja i najavama preseljenja nekih regionalnih sjedišta državnih institucija iz Čakovca u Varaždin. U razdoblju od donošenja Deklaracije mnoge ove inicijative dobile su zakonske okvire u koje se interveniralo, aktivnošću županijskih i drugih instanci; Skupštine Međimurske županije, župana i drugih, na različite načine što je i rezultiralo određenim pozitivnim promjenama u zakonskim prijedlozima, a koje su u duhu Deklaracije.”
Tom je prigodom spomenuo najvažnije zakonske inicijative:
Zakon o regionalnom razvoju
Sama Deklaracija bila je reakcija na Nacrt zakona o regionalnom razvoju koji je predstavljen u listopadu 2013. godine i u kojem je, između ostalog, predviđena podjela Hrvatske na pet planskih područja, a Međimurje bi spadalo u plansko područje Sjeverozapadna Hrvatska. Također predviđeno je ustrojavanje urbanih područja u koje bi spadali gradovi sa više od 35 000 stanovnika. S obzirom da Grad Čakovec ima manje od 35 000 stanovnika nositelj strategije razvoja urbanog područja je veliki grad, u našem slučaju to bi bio Varaždin.
U Deklaraciji se izričito navodi “Za Međimursku županiju je u potpunosti neprihvatljiv predložen model “planskih područja” koji Međimursku županiju ustrojava u plansko područje Sjeverozapadna Hrvatska” i “protivimo se prijedlogu da gradovi iz Međimurske županije ne bi imali status urbanog područja”.
U Prijedlogu Zakona o regionalnom razvoju koji je Vlada RH u studenom 2014. godine uputila u saborsku proceduru došlo je do određenih promjena. Iz Zakona se briše podjela Hrvatske na planska područja, a strateško planiranje odvija se na razini statističke regije, županija, dogovorno dvije ili više županija i urbanih područja. Grad Čakovec dobiva status manjeg urbanog područja, jer je sjedište županije.
Zakon o sustavu državne uprave
Prva najava o podjeli Hrvatske na pet upravnih regija pojavila se u listopadu 2013. godine. Podjela je identična onoj u Zakonu o regionalnom razvoju, što znači da bi Međimurje spadalo u Ured državne uprave za Sjeverozapadnu Hrvatsku čije bi sjedište bilo u Varaždinu. To je i predloženo u Konačnom prijedlogu zakona o sustavu državne uprave koji je Vlada predložila u lipnju 2014. godine. U Deklaraciji se također ističe:
“Skupština Međimurske županije poziva središnja tijela državne vlasti da reformu državne uprave temelji na principima supsidijarnosti, regionalizacije i decentralizacije.” Skupština Međimurske županije reagirala je još jednom na ovaj prijedlog pa je, na prijedlog MDS-a, uputila Vladi , a u okviru javne rasprave o Zakonu, na svojoj 9. sjednici od 13. kolovoza 2014. godine Prijedlog amandmana na Zakon kojim se predlaže da sjedište Ureda državne uprave za sjeverozapadnu Hrvatsku bude u Čakovcu, a ne Varaždinu, kako je bilo predloženo. I ova inicijativa dobila je jednoglasnu potporu u Skupštini. Ovaj Zakon još nije prihvaćen u Hrvatskom saboru, upravo zbog primjedbi iz Međimurske i Istarske županije.
Zakon o područjima sudova
U siječnju 2014. godine Ministarstvo pravosuđa je predstavilo dokument, a koji je kasnije pretočen u Zakon, Pravci reorganizacije pravosudnog sustava kojim se predlaže nova karta pravosudnih područja. Tim prijedlogom ukinutom i premještenom u Varaždin pridružili bi se i Općinski i Prekršajni sud i Općinsko državno odvjetništvo. Sjedišta bi im se preselila u Varaždin, a u Čakovcu bi ostale stalne službe.
U Deklaraciji se “Posebno zahtijeva hitno zaustavljanje procesa preseljenja regionalnih sjedišta državnih institucija iz Čakovca u Varaždin i povratak preseljenih institucija natrag u Međimurje.” Zakonom koji je u Hrvatskom saboru usvojen u listopadu 2014. godine u Čakovcu i dalje ostaju sjedišta O pćinskog i Prekršajnog suda i Općinskog državnog odvjetništva. Na žalost, inicijativa MDS-a o vraćanju i Županijskog suda u Čakovec nije dobila podršku.
Promjene Ustava RH
Tokom studenog 2013. godine u Hrvatskom saboru pokrenuta je inicijativa za promjenom Ustava. Između ostalog bile su predložene promjene regionalnog ustroja RH. IDS je predložio na se Ustavom Hrvatska podijeli na 6 regija, bez Međimurja koje bi spadalo u Sjeverozapadnu regiju, a HDSSB je predlagao podjelu Hrvatske na 5 regija, također bez Međimurja. U Deklaraciji se pozivaju nadležne institucije “da u postupku izmjene Ustava jasno i precizno definiraju regije, kako bi sve buduće zakonske izmjene, koje bi se odnosile na administrativni ustroj Republike Hrvatske, jasno i precizno definirale Međimurje kao regiju”. Srećom, krajnji dogovor o promjeni Ustava, kojemu se protivio i predsjednik RH Ivo Josipović, nije postignut.
Sve ovo nam pokazuje da je bilo i te kako korisno i značajno donošenje ove Deklaracije, a sve u cilju očuvanja autonomnosti Međimurske županije kao regionalnog subjekta najviše razine u Republici Hrvatskoj – zaključio je Pavlic.