Ovih je dana Ministarstvo pravosuđa RH predstavilo dokument Pravci reorganizacije pravosudnog sustava, čiji je sadržaj i novi teritorijalni preustroj mreže sudova tj. predstavljena je nova karta pravosudnih područja. Prema tom prijedlogu u Međimurskoj županiji ne bi više bilo sjedišta – uprave niti jedne sudske instance.
Naime, sjedišta Općinskog, Prekršajnog suda i Općinskog državnog odvjetništva sele se u Varaždin, dok bi postojeće sudske instance u Čakovcu dobile status ispostave ili stalne službe, kao što je to slučaj sa bivšim Županijskim sudom u Čakovcu, koji je postao Županijski sud u Varaždinu, sa stalnom službom u Čakovcu.
Upravo na tu temu MDS je održao konferenciju za novinare na kojoj su iskazali protivljenje ovakvom prijedlogu i smatraju ga neprihvatljivim.
– Prvi puta u svojoj povijesti, Međimurje bi ostalo bez sjedišta neke pravosudne institucije. Znači bez sjedišta neke od instanci trećeg stupa u vlasti svake države, sudstva. S obzirom da Međimurska županija ima status regije i s obzirom da je Čakovec sjedište te regije, mišljenja smo da u Međimurju-Čakovcu moraju ostati sjedišta-uprave svih pravosudnih instanci od Županijskog, Općinskog, Prekršajnog suda, pa do Odvjetništva. To je dio međimurskog identiteta i povijesti i kao takovog ga moramo zadržati – rekao je predsjednik stranke Željko Pavlic.
Podsjetio je da su još 1872. godine u Starom gradu u Čakovcu počeli s radom Kotarski i Okružni sud. Međimurski povjesničar Vladimir Kapun povodom obilježavanja godišnjice tog događaja istaknuo je njegovo značenje: “Tako je Čakovec iznenada postao mjesto s važnim sudskim ustanovama koje su mu naglo podigle ugled i u ovome kraju i u cijeloj državi”. No, ne za dugo, 1875. godine ukinut je Okružni sud u Čakovcu, a njegovu nadležnost preuzima Okružni sud u Velikoj Kaniži, te Stol sedmorice u Pečuhu.
Slično se ponovilo i prošle godine kada je Županijski sud u Čakovcu premješten u Varaždin. Kotarski sud, kao i kasniji Općinski i Prekršajni sudovi i Odvjetništvo imali su i imaju svoja sjedišta – uprave u Čakovcu. Dakle, i još prije skoro 150 godina znalo se da je prisutnost važnih sudskih ustanova u nekoj sredini i te kako korisna. Predloženim smještanjem svih pravosudnih sjedišta-uprava u Varaždin, takvom koncentracijom sudbene moći, Varaždin će biti u velikoj prednosti u odnosu na ostale susjedne okolne gradove i županije, a posebno u odnosu na Čakovec i Međimurje, smatraju MDS-ovci.
– Tu bi mogli biti posebno oštećeni i građani Međimurja koji bi, s vremenom, mogli biti prisiljeni da svoju pravnu zaštitu moraju tražiti u Varaždinu, a ne u Čakovcu. Ukoliko se usvoji ova nova karta pravosudnih područja, mogli bismo parafrazirati gospodina Kapuna: “Tako je Čakovec iznenada postao mjesto s nevažnim sudskim ustanovama, koje su mu naglo spustile ugled i u ovome kraju i u cijeloj državi”. – poručili su.
– Problem, za Međimurje, postaje još ozbiljniji ako ovom prijedlogu pribrojimo i inicijativu koju je, prije nekoliko mjeseci, predstavilo Ministarstvo uprave, a to je plan da se Hrvatsku podijeli u pet upravnih regija, na koje bi se “spustila” državna uprava i uredi, porezna i carinska uprava. Ta podjela u velikoj se mjeri poklapa i sa novom kartom pravosudnih područja. Između ostalog, predviđa se da jedna od upravnih regija bude i ona Sjeverozapadna, u koju bi spadalo i Međimurje, sa sjedištem u Varaždinu.
Podjelom Hrvatske u tih 5 upravnih jedinica, a ne podjelom uprava po županijama, kako je to bio slučaj do sada, dobit ćemo “pet malih Zagreba” tj. centara, koji će zbog svoje uloge, značenja, snage koncentrirane administracije, broja zaposlenih kvalitetnijih kadrova, biti u velikoj prednosti u npr. privlačenju investicija. Ostali gradovi i krajevi postat će samo sateliti i ispostave.
Na ovaj način bilo bi obavljeno već pola posla u slaganju budućeg regionalnog ustroja, koji bi onda samo formalizirao stanje na terenu. Varaždin bi se kao područno sjedište pravosudnih, upravnih i drugih državnih i javnih ustanova, automatski nametnuo kao središte neke nove, šire regije. Jedan od argumenata ministarstva za donošenje nove karte pravosudnih područja je i racionalizacija.
No, prema iskustvima iz preseljenja Županijskog suda iz Čakovca u Varaždin, nije došlo ni do kakve bitne racionalizacije, tu mislimo na financijske uštede. Naime, na ukidanju mjesta predsjednika Županijskog suda uštedjelo se mjesečno oko 1 500 kuna, dok se za putne troškove sudaca i zaposlenika koji iz Čakovca idu na službu u Varaždin, odvajaju veća sredstva. Ovim prijedlogom smanjuje se broj predsjednika sudova za 113, ali se uvodi novo rukovodeće mjesto na sudovima, a to su ravnatelji pravosudnih uprava, za koje se ne zna koliko će ih biti i koliki će trošak predstavljati.
Ono što nas posebno zabrinjava je status ravnatelja pravosudne uprave, koji, po prijedlogu ni ne mora biti pravne str uke, a koji bi više bio odgovoran ministru nego predsjedniku suda.Tu vidimo opasnost od mogućeg utjecaja izvršne vlasti, odnosno politike, na onu sudsku, unatoč ustavnoj neovisnosti sudbene vlasti od one političke.
Bitan razlog zašto smo protiv ovog prijedloga ministarstva je i sadržaj Deklaracije o jedinstvenosti Međimurske županije, koju je Skupštini Međimurske županije predložio MDS i koja je u Skupštini jednoglasno usvojena, a u kojoj se ističe da Skupština: “Posebno zahtijeva hitno zaustavljanje procesa preseljenja regionalnih sjedišta državnih institucija iz Čakovca u Varaždin i povratak preseljenih institucija natrag u Međimurje”.
Reakcija na ovaj prijedlog Ministarstva uprave bit će test za sve nas; za koga je ova Deklaracija samo mrtvo slovo na papiru, a za koga je ozbiljan, a neki kažu i povijesni akt koji je usvojen sa ciljem da očuva i unaprijedi politički subjektivitet Međimurske županije.
S obzirom da je o ovom Prijedlogu reorganizacije pravosudnog sustava otvorena javna rasprava, pozivamo, prvenstveno županijske vlasti i međimurske saborske zastupnike, da odbiju ovaj prijedlog, jer nije u skladu sa skupštinskom Deklaracijom o jedinstvenosti Međimurske županije i regionalnom razvoju – ističu u priopćenju čelni ljudi MDS-a.