SABORSKI ZASTUPNIK IZ PRELOGA

AKTIVAN ZA GOVORNICOM Ljubomir Kolarek u Saboru o zakonima o veterinarstvu i službenim kontrolama

Ovim Zakonom se određuju nadležna tijela za provedbu službenih kontrola i drugih službenih aktivnosti u svim fazama proizvodnje, prerade i distribucije u cijelom poljoprivredno prehrambenom lancu s ciljem osiguranja njihove ispravnosti

Saborski zastupnik i gradonačelnik Grada Preloga Ljubomir
Kolarek
, aktivan je za saborskom govornicom. Ovoga je
puta sudjelovao u raspravi o konačnom prijedlogu dvaju zakona
koji su neraskidivo vezani.

Naime, Vlada Republike Hrvatske je uputila u drugo čitanje
Konačni prijedlog zakona o službenim kontrolama i drugim
službenim aktivnostima koje se provode sukladno propisima o
hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja,
zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja te Konačni prijedlog
zakona o izmjenama i dopunama Zakona o veterinarstvu. Također,
Vlada Republike Hrvatske donijela je Odluku kojom je dala
suglasnost Ministarstvu poljoprivrede za donošenje Programa
potpore proizvođačima tovnih svinja zbog otežanih uvjeta
poslovanja uzrokovanih pandemijom COVID-19 vrijednog 3 milijuna
kuna te Odluku o donošenju Izmjena i dopuna Nacionalnog programa
pomoći sektoru vina za razdoblje od 2019. do 2023. godine, kojima
će se omogućiti nastavak kriznih mjera pomoći sektoru vinarstva u
vrijednosti od 20 milijuna kuna. 

Prijedlog Zakona o službenim kontrolama i drugim službenim
aktivnostima koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za
životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja
i sredstvima za zaštitu bilja, slično Zakonu o veterinarstvu,
prihvaća u svoj pravni poredak legislativu Europske unije koja se
odnosi na veterinarstvo i sigurnost hrane. Kao što se to često
naglašava, područje propisa o hrani gotovo u cijelosti je
regulirano europskim propisima, dok je samo mali segment u domeni
nacionalnih propisa.

Uredba koju donosi neka od institucija Europske unije odnosno
neke od njih zajedno (Vijeće Europske unije, Europski Parlament,
Europska Komisija) po svojoj je pravnoj snazi iznad nacionalnih
propisa te se izravno primjenjuje na sve države članice. Ipak, da
bi se ti propisi mogli primjenjivati, potrebno je donijeti
nacionalne propise koji omogućuju njihovu  pravnu tranziciju
odnosno tehničku primjenu u praksi. U tu svrhu, Hrvatski sabor
donio je određene zakone, među kojima je i Zakon o službenim
kontrolama koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za
životinje, zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i
sredstvima za zaštitu bilja.

Zakon se usklađuje s novom europskom regulativom o službenim
kontrolama, kojom je na europskoj razini uspostavljen
jednostavniji, učinkovitiji, integriran sustav sigurnosti hrane
utemeljen na strožim veterinarskim i fitosanitarnim standardima,
a Europska Komisija dobila je šire ovlasti vezano uz
zaustavljanje prodaje i transporta rizične hrane u državama
članicama koje to nisu u mogućnosti same spriječiti, kao i
snažnije kažnjavanje prijevara povezanih s hranom. Kontrolu hrane
u mnogim državama otežava fragmentirano zakonodavstvo, višestruke
sudske nadležnosti i neučinkovit nadzor, praćenje i primjena
zakona. Učinkoviti nacionalni sustavi kontrole hrane i
zakonodavstvo presudni su za osiguravanje zdravlja i sigurnosti
domaćeg stanovništva kao i za osiguravanje sigurnosti i kvalitete
hrane u međunarodnoj trgovini.

Novost u Konačnom prijedlogu Zakona o službenim kontrolama je
uvođenje mogućnosti uzorkovanja robe koje se prodaju putem
sredstava za komuniciranje na daljinu i mjere u slučaju utvrđenih
nesukladnosti, objedinjavaju se odredbe o sustavu službenih i
referentnih laboratorija za područje zdravlja bilja i sredstva za
zaštitu bilja te se i detaljnije utvrđuje postupak registracije i
odobravanja objekata u poslovanju s hranom i odredbe vezane uz
uvozne službene kontrole pošiljaka životinja i hrane životinjskog
podrijetla koje se istovremeno brišu iz postojećeg Zakona o
veterinarstvu.

Službene kontrole se provode u svim fazama proizvodnje, prerade i
distribucije hrane ili hrane za životinje te na životinjama i
proizvodima životinjskog podrijetla. Službena kontrola obuhvaća
kontrolu poslovanja s hranom i hranom za životinje, upotrebu
hrane i hrane za životinje, skladištenje hrane i hrane za
životinje, sve procese, materijale, tvari, radnje ili postupaka,
uključujući i prijevoz koji se odnosi na hranu ili hranu za
životinje i na žive životinje. Službene kontrole se provode i pri
izvozu iz Europske unije, na stavljanje na tržište unutar
Europske unije kao i na unos iz trećih zemalja. Ovim Zakonom se
određuju nadležna tijela za provedbu službenih kontrola i drugih
službenih aktivnosti u svim fazama proizvodnje, prerade i
distribucije u cijelom poljoprivredno prehrambenom lancu s ciljem
osiguranja njihove ispravnosti radi provedbe Uredbe (EU)
2017/625. Zakonom o službenim kontrolama konačno se dakle
implementira Uredba (EU) 2017/625 o službenim kontrolama.

Obavljanje službenih kontrola proširuje se i na zdravlje bilja i
sredstva za zaštitu bilja. Uz navedeno, predlaže se da Državni
inspektorat delegira veterinarskim organizacijama poslove
službenih kontrola hrane životinjskog podrijetla, te da se za
pojedine poslove službenih aktivnosti, kao stručne poslove od
javnog interesa, mogu ovlastiti i fizičke osobe. Sredstva za
financiranje službenih kontrola osiguravaju se u Državnom
proračunu, a nadležna tijela naplaćuju pristojbe i naknade za
pokrivanje troškova službenih kontrola. Prijedlogom je propisano
ovlašćivanje laboratorija za obavljanje analiza i ispitivanje na
uzorcima koji se uzimaju tijekom službenih kontrola.

Novost u Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona
o veterinarstvu jest mogućnost ovlaštenja fizičkih osoba (doktora
veterinarske medicine) za obavljanje pojedinih službenih
aktivnosti kao stručnih poslova od javnog interesa, kao na
primjer, za preventivna cijepljenja, dijagnostičke i druge
pretrage radi zaštite zdravlja životinja, kao i poslove mjera za
otkrivanje, suzbijanje, sprječavanje i iskorjenjivanje zaraznih
ili nametničkih bolesti. Svi budući ugovori o povjeravanju
poslova delegiranim tijelima će se sklapati na sedam umjesto
dosadašnjih pet godina. Također, umjesto dosadašnje dvije godine
radnog iskustva u struci, za imenovanje ovlaštenim veterinarom
potrebno je šest mjeseci rada u struci, međutim, za samostalno
obavljanje poslova službenih kontrola, koje se povjeravaju samo
delegiranim tijelima kao pravnim osobama u kojima rade ovlašteni
veterinari, uveden je i dodatni uvjet od šest mjeseci rada pod
stručnim nadzorom u delegiranom tijelu.

Osim propisa o hrani, ovim zakonom se uvode izmjene na reference
europskog zakonodavstva do kojih je u međuvremenu došlo u
području označavanja kopitara i nekomercijalnog kretanja kućnih
ljubimaca. Također, uspostavom Državnog inspektorata,
veterinarska inspekcija je iz Ministarstva poljoprivrede prešla u
Državni inspektorat pa je u skladu s time trebalo izvršiti i
izmjene Zakona o veterinarstvu.

Uz raspravu u Saboru Republike Hrvatske, Ljubomir Kolarek aktivno
je sudjelovao i u radu Odbora za poljoprivredu, koji je također
podržao konačne prijedloge ovih zakona.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije