STANISLAV REBERNIK Općina Štrigova traži način smanjenja odlaska mladih

Općina mora biti atraktivna i poželjna za ostanak i dolazak

Općina Štrigova se kao i ostatak zemlje suočava sa odlaskom mladih ljudi u zemlje EU kako bi se školovali,osigurali posao, egzistenciju, pronašli životnu sigurnost za sebe i svoju obitelj.

Sve ono što država nije uspjela stvoriti od svojeg nastanka do danas. Mladi imaju vrlo malo povjerenja u institucije, smatraju da u Hrvatskoj dolazi do rasta korupcije i da je politička podobnost, a ne sposobnost i znanje, ključ za uspjeh”.

Ono što je obećao, Stanislav Rebernik, načelnik Općine štrigova je i učinio. Naime vijećnicima je na 5. sjednici Općinskog vijeća Štrigova obećao izraditi Radni materijal pod nazivom ‘Poticajne mjere za ostanak u Štrigovi i dolazak u Štrigovi’.

I dok župan Matija Posavec, te većina međimurskih načelnika i gradonačelnika Međimurje predstavljaju drugačije nego on je, te domaćoj i međunarodnoj javnosti prodaju maglu, kako je u Međimurje sve za pet, a u biti je tako kako vidi svaki dobronamjeran čovjek i patriot.

A on vidi kako stotije pa i tisuće međimuraca i Međimurki odlazi iz Hrvatske, nakratko, a potom za stalno.

Nikada u svojoj novijoj povijesti Međimurje nije siromašnije kao sada kada je u pitanju mladost. Do pred dvije-tri godine većina njih je otišla zbog bolje plaće, sada to nije tako, nego odlaze upravo zbog nečovječnih odnosa poslodavca prema radnicima, što su blokirani i opljačkani od FINA-e, banaka i drugih zelenaša i ovrhovitelja.

Rebernik je ozbiljan čovjek, svjestan, kako Štrigova bez ljudi, poglavito mladih, ne znači ništa. Evo dijelova Rbernikovog prijedloga datog općinskim vijećnicima na razmatranje

Veći dio plinske rente za opstanak

Ima li Hrvatska volje i potencijala privući natrag mlade koji su otišli ili će uskoro otići u inozemstvo, najvažnije je pitanje budućeg razvoja zemlje.

Naš doprinos rješavanju ovog najvažnijeg pitanja je održavanje i daljnje razvijanje učinkovite i pouzdane institucije na lokalnoj razini u koju će naši mještani i dalje imati povjerenje!

S obzirom da se redovitim mjesečnim uplatama sredstava na osnovu plinske rente, naša financijska situacija promijenila na bolje, moramo razmotriti dodatne mjere kojima ćemo ta sredstva usmjeriti prema našim mještanima.

Ukoliko će se na godišnjoj razini od plinske rente dobiti oko 3.500.000,00 kuna (tri i pol milijuna kuna), onda se dio tih sredstava namjenski treba pretočiti ciljano u mjere koje neposredno pomažu mladim ljudima, mladim obiteljima da lakše osiguraju početnu egzistenciju.

Općina mora biti “atraktivna” poželjna da se u njoj ostane odnosno da se u nju doseli! Neke od predloženih mjera su se i do sada sprovodile (s obzirom na dosadašnje financijske mogućnosti), dok su neke nove (sa povećanjem našeg proračuna).

Ovo je tek prijedlog za raspravu, za dopune i promjene, a sve u cilju da pokažemo našu odgovornost i predanost ka samo jednom cilju – opstanku Štrigove kao mjesta zadovoljnih ljudi!

Jednokratna novčana pomoć kod rođenja djeteta i plaćanje vrtića

Općina konstantno daruje roditelje kod rođenja djeteta. Za prošlu godinu je to bio iznos od 3.000,00 po djetetu time da su to mogli koristiti svi oni čije je prebivalište u Općini Štrigova bez obzira da li i žive na tom području!

Prijedlog je da to pravo mogu ostvariti samo oni koji stvarno žive na području općine te da se iznosi naknade određuju prema broju djece (npr. za 1. dijete 3.000,00 kn, 2. dijete 6.000,00 kn itd.).

Svi detalji bi se trebali riješiti odgovarajućim Pravilnikom o jednokratnoj novčanoj pomoći kod rođenja djeteta.

Općina trenutno financira 50% ekonomske cijene vrtića (500 kn) te 50% cijene jaslica (700 kn). Tokom 2017. godine ti troškovi su bili na razini 405.000,00 a financirali smo 55 polaznika vrtića odnosno 10-tak polaznika jaslica (broj varira na mjesečnoj bazi).

U cilju smanjenja troškova roditelja, prijedlog je da Općina financira u potpunosti troškove vrtića odnosno jaslica ali u sadašnjem iznosu – 1.000,00 kn vrtić i 1.400,00 kuna jaslice po polaznik naših vrtića te 50% ukoliko se koriste usluge vrtića izvan naše općine.

To bi za Općinu prema sadašnjem broju djece bilo na razini od cca. 800.000,00 kuna. Vlasnici vrtića bi imali obavezu detaljnog godišnjeg financijskog izvještaja Općini, uključujući troškove prehrane, pribora, osobnih dohodaka i sl.

Općina bi u svakom trenutku imala pravo na uvid u poslovanje vrtića kao i utjecaj na njegov rad. O tome bi vlasnici vrtića i Općina sklopili odgovarajući Ugovor.

S obzirom da se visina cijene vrtića u takvim okolnostima ne bi mijenjala, ni postojeći standard se ne bi mogao povećati (prehrana, opremljenost, plaće zaposlenika).

Za povećanje standarda iznad postojećeg (a za što postoji potreba), jedna od mogućnosti je da se ostavi u manjem dijelu uplata roditelja koja bi se tada mogla odrediti prema socijalnom kriteriju.

Ugodnost financiranja vrtića odnosno jaslica odnosi se samo na one roditelje (djecu) kojima je mjesto stalnog boravka odnosno prebi u Općini Štrigova!

1. FINANCIRANJE TROŠKOVA PREHRANE UČENIKA MATIČNE I PŠ ŠKOLA

Učenicima i doručak i ručak besplatno

Prehrana učenika se trenutno financira najvećim dijelom uplatama roditelja u cjelokupnim iznosima. Tek 25 učenika se financira preko projekta “Školski obroci svima” a 10 učenika na teret Općine Štrigova. Učenici se hrane u okviru dva obroka.

Pregled uplata za 2017. godinu predočen u tablici, time da su tu sadržane i uplate radnika koje nisu predmet naših mjera.

Prema sadašnjem broju učenika troškovi prehrane na godišnjoj razini iznose oko 170.000,00 kuna. Prijedlog je da Općina preuzme cjelokupno financiranje prehrane učenika matične i područnih škola na način da se predvidi 250.000,00 godišnje, ali za prehranu koja bi se odnosila na doručak i ručak učenika.

Praksa pokazuje i dokazuje da mnoga djeca dolaze u školu bez doručka, a s obzirom na to da dugo ostaju u školi i te kako je važan i drugi obrok u obliku ručka.

Povećanje troškova prehrane na godišnjoj razini je vezano za osiguranje ta dva pojačana i kvalitetnija obroka.

Općina bi u tom slučaju imala pravo na cjelokupni financijski izvještaj vezani za troškove prehrane kao i utjecaj na samu kvalitetu prehrane koja bi dodatno trebala učenicima osigurati zdrav obrok prema smjernicama struke.

O takvoj suradnji, Općina i Škola bi sklopili odgovarajući Ugovor.

Jednokratne novčane pomoći studentima

Studentima s našeg područja Općina je svake godine pomagala jednokratnom financijskom uplatom za pomoć kod studiranja (1.500,00 kn) a u prošlosti i redovitim mjesečnim financiranjem studenata.

Kod jednokratne pomoći je tako za prošlu godinu isplaćeno 61.500,00 kuna i to za 41 studenta koji studiraju RH ili izvan.

Prijedlog je da se nastavi sa jednokratnom pomoći na početku školske godine, ali da se predvidi njezino povećanje u odnosu na postojeći iznos od 1.500,00 kuna na 2.500,00 kuna.

Ovo su mjere koje se nakon rasprave i analize i eventualnog usvajanja u predloženom ili izmijenjenom i dopunjenom obliku, mogu primijeniti vrlo brzo.

Treba napomenuti da se te mjere dijelom ili u potpunosti sprovode i u neki drugim jedinicama lokalne samouprave.

Kod donošenja određenih odluka potrebno je znati kolika su to financijska izdvajanja za Općinu. Kod izračuna, uzimaju se u obzir postojeći podaci o broju korisnika.

Novčane naknade za rođenje bi iznosile oko 100.000,00 kuna ukoliko bi se primijenili predloženi kriteriji. Troškovi financiranja vrtića na godišnjoj razini kretali oko 650.000,00 kuna, a troškovi školske prehrane 250.000,00 kuna.

Kada tome dodamo oko 100.000,00 kuna za jednokratne pomoći našim studentima, dolazimo do okvirna svote od 1.100.000,00 (milijun i sto tisuća kuna).

Normalno da su mjere aktivne sve dok imaju osnovu u financijskim kapacitetima Općine!

Slijedeći predloženi paket mjera u nastavku se odnosi na rješavanje stambenog pitanja, poticaja u zapošljavanju i samozapošljavanju, razvijanju turističkih kapaciteta.

Sve ove mjere zahtijevaju temeljitu analizu i razradu kako bi se sa sigurnošću odredila njihova učinkovitost i opravdanost!

Kvalitetno riješiti stambena pitanja

Općina je već započela sa nekim bitnim predradnjama za ovu mjeru a radi se o osiguranju zemljišta za stambenu izgradnju u skladu s prostornim planom.

Općina bi, vezano za predmetnu zemljište napraviti detaljni urbanistički plan kako bi se dobilo više građevinskih parcela.

Nakon toga slijedi komunalno uređenje cijelog prostora (ceste, priključci..). Nakon završetka spomenutih radova, Općina bi trebala raspisati “Javni natječaj o osnivanja prava građenja na pojedinim česticama” (zemljište se ne poklanja niti se ne prodaje) sa početnom godišnjom naknadom uz strogo naznačene uvjete tko se može natjecati.

Prednost kod odabira se određuje prema jasnim kriterijima (mjesto prebivališta, broj članova domaćinstva, imovinsko stanje, stručna sprema…).

Na taj način oni najpotrebitiji mogu doći do uređene građevinske parcele i za 1 kunu!

Normalno da se Ugovo rom trebaju riješiti sva pitanja prava i obaveza korisnika i Općine.

Za realizaciju ovog načina pomoći kod rješavanja stambenog pitanja treba nešto više vremena, a svakako treba prethodno napraviti kvalitetno istraživanje za o broju zainteresiranih mještana općine i onih izvan općine za ovu mjeru.

Poticani obnovu postojećih građevina i gruntova

Poticaji bi se odnosili na one korisnike koji nemaju stan, kuću ili kuću za odmor koja je pogodna za stanovanje, pa su kupili ili naslijedili nekretninu na području općine na kojoj je izgrađen stambeni objekt kojeg namjeravaju urediti za stanovanje ili se nalazi stambeni objekt u ruševnom stanju kojeg namjeravaju ukloniti i na istoj parceli izgraditi novi stambeni objekt.

Poticaj u dogovorenom iznosu bi se odnosio na jednokratnu pomoć za radove na sanaciji odnosno izgradnji koje treba završiti u dogovorenom vremenu.

Korisnik i članovi obitelji bi u određenom vremenu trebali prijaviti prebivalište na adresi obnovljenog ili izgrađenog objekta i zadržati prebivalište određeni broj godina (npr. najmanje 10 godina neprekinuto).

Općina bi svoja ulaganja zaštitila na način da se osim Ugovora koji bi se potpisao, dodatno dobije bjanko zadužnicu u vrijednosti dodijeljenog poticaja plus zatezne kamate (koja bi se aktivirala ukoliko korisnik ne obnovi postojeći objekt ili ne izgradi novi u dogovorenim rokovima ili na bilo koji drugi način izigra potpisani Ugovor).

Ova mjera bi ciljano bila usmjerena na obnovu napuštenih stambenih objekata ili na izgradnju novih na mjestu starih.

Uz to, tada bi došlo do uređenja okolnog zemljišta koje je uglavnom zapušteno.

Za ovu mjeru ne treba provoditi nikakve predradnje i pripreme osim kvalitetnog reguliranja međusobnih odnosa i ono što je najvažnije – donijeti Odluku o visini poticaja koji treba biti realan (dovoljno visok da može motivirati potencijalne korisnike da na taj način riješe svoje stambeno pitanje, a da s druge strane Općina može to financijski podnijeti!

Sigurno da bi se taj poticaj trebao kretati u visini nekoliko desetina tisuća kuna s obzirom da se radi o velikim financijskim izdacima.

O ovim mjerama ćemo razgovarati na sastanku Odbora za gospodarstvo i poduzetništvo te će se tada predložiti konkretni poticaji!

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije