Nastavno na aktualne događaje Predsjedništvo MDS-a objavljuje priopćenje koje prenosimo u cjelosti
Predsjedništvo MDS-a je na svojoj 20. sjednici održanoj 05. rujna
2023. godine donijelo Zaključak kojim podržava stav vijećnice
MDS-a u Gradskom vijeću Grada Čakovca Željke
Novak o zakonskoj neutemeljenosti Prijave za sukob
interesa Željke Novak, od strane vijećnika u Gradskom vijeću
Grada Čakovca Borisa Bistrovića i
nastavno Odluke Povjerenstva za nadzor primjene Kodeksa
ponašanja članova Gradskog vijeća Grada Čakovca i koje je , što
je bilo i za očekivati, prihvatilo tvrdnje gospodina Bistrovića.
U svojem očitovanju na podnijetu prijavu vijećnica Novak
argumentirano je odgovorila na tvrdnje vijećnika Bistrovića o
postojanju sukoba interesa između nje i njezine sestre,
gradonačelnice Čakovca, i to samim tim što su one u krvnom
srodstvu. S obzirom da je Povjerenstvo svojom odlukom prihvatilo
gotovo sve tvrdnje vijećnika Bistrovića, ističemo činjenice
zbog kojih smatramo da nema sukoba interesa, odnosno da nije bilo
razloga za podnošenje Prijave i donošenja Odluke Povjerenstva,
koja, po našem mišljenju, nije u skladu sa Zakonom o sprečavanju
sukoba interesa i drugom zakonskom regulativom:
1. Nema sukoba interesa.
Kodeks ponašanja članova Gradskog vijeća Grada Čakovca (koji je
temeljen na Zakonu o sprečavanju sukoba interesa) u odredbi
članka 3. definira privatni interes kao onaj interes koji
obuhvaća imovinsku i neimovinsku korist članovima Gradskog vijeća
i povezanih osoba, dok se poslovni odnosi definiraju kao oni koji
se odnose na ugovore o javnoj nabavi, kupoprodaji, pravo
služnosti, zakup, najam, koncesije i koncesijska odobrenja,
potpore za zapošljavanje i poticanje gospodarstva, stipendije
učenicima i studentima, sufinanciranje prava iz programa javnih
potreba i druge potpore koje se isplaćuju iz proračuna Grada
Čakovca, potencijalni sukob interesa definira se kao
situacija kada privatni interes nositelja političkih dužnosti
može utjecati na nepristranost nositelja političke dužnosti u
obavljanju njegove dužnosti, stvarni sukob interesa je situacija
kada je privatni interes nositelja političkih dužnosti utjecao
ili se osnovano može smatrati da je utjecao na nepristranost
nositelja političke dužnosti u obavljanju njegove dužnosti.
Iz dostavljene prijave od 13.07.2023. godine za sukob interesa
vijećnice Željke Novak i Odluke Povjerenstva ne proizlazi u
kakvom bi to poslovnom odnosu vijećnica bila s Gradom a na koji
bi eventualno mogle utjecati odluke i akti koje donosi Gradsko
vijeće. Prijavitelj nije ničim dokazao da bi se ovdje radilo o
sukobu interesa ili eventualno potencijalnom sukobu interesa niti
pak dostavlja dokumentaciju iz koje bi to proizlazilo.
Uvidom u evidenciju vijećnika nije utvrđeno da bi vijećnica
Željka Novak imala vlasništvo ni udjele u bilo kakvim poslovnim
subjektima, niti pak da je u poslovnom odnosu poslovnih subjekata
u vlasništvu Grada.
Dakle, u Prijavi i Odluci ni jednom riječju nisu spomenuti, a
kamo li dokazani, konkretni privatni ili poslovni interesi između
gore spomenutih povezanih osoba.
Ratio legis Zakona o sprečavanju sukoba interesa i Kodeksa je
kumulativno i dokazano ponašanje kojim se dokazuje realan sukob
interesa.
U tom smislu je stav Povjerenstva koje smatra de je samim time
što je vijećnica povezana osoba utjecala na probitak njoj
povezane osobe zakonski neutemeljen, jer nema dokaza koji
bi potvrdili osnovni uvjet za sukob interesa, a to je
privatni interes.
Također, nigdje u Kodeksu, ni u Zakonu, koji je temelj Kodeksa,
nije navedeno da su povezane osobe automatski u sukobu interesa.
U Odluci se također napominje da se vijećnica Novak, ako glasuje
za akte koje predlaže gradonačelnica , nalazi u
potencijalnom sukobu interesa.
Sad nije jasno da li povjerenstvo smatra da se vijećnici Novak
treba ograničiti glasanje zbog stvarnog ili potencijalnog sukoba
interesa.
Konačno, svaki izabrani predstavnik je u potencijalnom sukobu
interesa, pa bi im po tom principu Povjerenstva, bilo zapriječeno
obavljanje povjerenih im javnih zadaća.
Ukoliko g. Bistrović i članovi Povjerenstva imaju konkretne
dokaze o stvarnom sukobu interesa u okviru poslovnih i privatnih
interesa, trebali su pokrenuti dokazne postupke pri nadležnim
državnim institucijama, ovako ispada da se radi o običnom
politikanstvu u kojem je nanesena moralna šteta našoj vijećnici.
2. Odluka Povjerenstva za nadzor primjene Kodeksa
ponašanja članova Gradskog vijeće Grada Čakovca je protuzakonita,
nema uporišta ni u Kodeksu ponašanja, ni u Zakonu o sprečavanju
sukoba interesa, a time ni u ostaloj zakonskoj regulativi i
Ustavu RH.
Povjerenstvo je 04. rujna 2023. godine donijelo Odluku, koju
predlaže Gradskom vijeću na usvajanje, u kojoj predlaže da se
Gradskoj vijećnici Željko Novak izreće preporuka da uskladi svoje
djelovanje u Gradskom vijeću s odredbama Kodeksa, te da se
izuzima od glasovanja prilikom donošenja akata, izvješća ili
odluka na Gradskom vijeću koje predlaže njezina sestra
gradonačelnica Ljerka Cevidini.
Na taj način ovom se odlukom ograničavaju ustavna i zakonska
prava vijećnika na slobodno djelovanje i obavljanje svoje
dužnosti, što, po našem mišljenju, zahtijeva preispitivanje ove
Odluke pred nadležnim tijelima.
Izuzeće od glasanja striktno je određeno, U Kodeksu, čl.
11., navodi se da je:”Član Gradskog vijeća
obavezan se izuzeti se od sudjelovanja u
donošenju akta koji utječe na njegov poslovni interes/poslovni
odnos ili poslovni interes/poslovni odnos s njim povezane osobe.”
U Zakonu se navodi:”Ako nije drugačije propisano zakonom,
obveznik će se izuzeti od donošenja odluka odnosno sudjelovanja u
donošenju odluka i sklapanja ugovora koji utječu na njegov
vlastiti poslovni interes ili poslovni interes s njim povezanih
osoba.”
Već smo u točki 1. naveli da nisu predočeni nikakvi dokazi o
poslovnom interesu/poslovnom odnosu povezanih osoba tako da nije
bilo razloga za izuzećem ni u jednoj točki dnevnog reda, a kamo
li da se generalno ograniči pravo na izjašnjavanje vijećnice.
Sukladno Zakonu o lokalnoj i područnoj regionalnoj samoupravi i
čl. 37. Statuta Grada Čakovca (Službeni glasnik Grada Čakovca
broj 1/21, 2/21, 3/21 -pročišćeni tekst) za člana Gradskog vijeća
Grada Čakovca propisana su prava vijećnika a između ostalog je
propisano pravo raspravljati i glasovati o svakom pitanju koje je
na dnevnom redu sjednice Gradskog vijeća.
Slijedom iznesenog, donošenjem Odluke Gradskog vijeća kojom se
vijećnici Željki Novak oduzima pravo na glasanje o aktima
Gradskog vijeća koje predlaže gradonačelnica Grada Čakovca,
izravno bi se povrijedila zakonska i statutom propisna prava
vijećnice, ali i prava u obnašanju javne dužnosti stečena na
lokalnim izborima.
Na kraju, žalosno je što neki članovi Povjerenstva koriste
Povjerenstvo za političke obračune, a ne za kontrolu provođenja
Zakona o sprečavanju sukoba interesa.
3. Upitno vrijeme podnošenja Prijave.
Vijećnica Željka Novak u Gradsko vijeće Grada Čakovca došla je
kao
zamjena za Josipa Požgaja nakon njegove smrti, Gradsko vijeće
Grada Čakovca je na svojoj 12. sjednici od 05. 10. 2022.
godine,donijelo odluku o prihvaćanju mišljenja Mandatne komisije
o započinjanju mandata Željke Novak. Gradsko vijeće Grada Čakovca
bez rasprave je, jednoglasno – znači i glasom vijećnika
Bistrovića, donijelo Odluku o zamjeni mandata, bez ikakvih
primjedbi o nekakvom sukobu interesa, pa se postavlja pitanje
zašto je ova prijava upućena tek 10 mjeseci nakon što obavljam
dužnost vijećnice?
4. Nepristranost.
Vijećnica Željka Novak članica je Kluba SDP-HSU-MDS-HSS-Laburisti
i glasa sukladno dogovoru u Klubu, neovisno što je povezana
osoba, što možemo ilustrirati objavom u medijima od 05.10.2022. ,
pod naslovom: “KAD SESTRA ŽELJKA GLASA PROTIV PRIJEDLOGA MLAĐE
SESTRE LJERKE !”