
Mali ekolozi iz Kotoribe pod vodstvom učiteljice Adele Horvat oduševili su na državnoj smotri projektom o ljekovitom bilju, spajajući znanje, tradiciju i ljubav prema prirodi
U svijetu brzih promjena i tehnologije, često zaboravljamo koliko priroda može biti moćna učiteljica i iscjeliteljica. No, postoje male oaze znanja i entuzijazma koje nas podsjete na prave vrijednosti.
Jedna takva iskrica zasjala je u subotu, 17. svibnja 2025., kada su učenici OŠ Jože Horvata Kotoriba: Eva Sušec, Ela Orehovec, Arijan Tilošanec i Lucija Svrta, uz mentorstvo svoje učiteljice Adele Horvat, predstavili projekt „Stazama ljekovitog bilja“ na Državnoj smotri Građanskog odgoja i obrazovanja – Projekt građanin u Zagrebu.
Mali koraci velikih građana
Tog subotnjeg dana Osnovna škola Grigora Viteza postala je pozornica građanskog aktivizma, znanja, srca i nade. Među brojnim projektima, svoj je put – ispunjen mirisima mente, bazge i stolisnika – ponosno predstavila i naša četveročlana ekipa. Pokazali su kako se kroz jednostavne, svakodnevne stvari može promicati zdravlje, odgovornost prema okolišu i briga za zajednicu.
“Naši su učenici pokazali izuzetnu razinu odgovornosti, timskog rada, znanja i entuzijazma. Njihov je nastup bio siguran, jasan i duboko prožet ljubavlju prema prirodi i znanjem koje su sami stekli i prenijeli,” rekla je mentorica projekta, učiteljica Adela Horvat.
Njihovu su prezentaciju članovi tročlanog stručnog povjerenstva ocijenili kao besprijekornu i inspirativnu, s posebnim naglaskom na kreativnost, praktičnu primjenu i vrijednosti građanskog odgoja.
Više o ljekovitom bilju
Projekt nije nastao slučajno. Učiteljica Adela Horvat dolazi iz obitelji u kojoj je ljubav prema prirodi i bilju nasljeđe, a ne samo interes.
“Moja prabaka Lipić Franciska još je 1930-ih u Čukovcu liječila ljude ljekovitim biljem. Liječila je prijelome, uganuća i razne rane. Moja baka i mama su nastavile taj put, a sada ga prenosim svojim učenicima”, podijelila je učiteljica.
Učenici su učili prepoznavati, sakupljati i sušiti ljekovito bilje, te ga zatim kombinirati u čajne mješavine. Njihov prvi zajednički proizvod, nazvan „Biljni čuvari zdravlja“, sadrži:
- Koprivu (Urtica dioica) – čisti krv, potiče rast kose, pomaže kod umora i alergija
- Broćiku (Galium aparine) – potiče detoksikaciju
- Stolisnik (Achillea millefolium) – djeluje protuupalno i smiruje probavne tegobe
- Trputac (Plantago lanceolata) – pomaže kod kašlja i rana
- Bazgu (Sambucus nigra) – jača imunitet i potiče znojenje kod prehlada
- Mentu (Mentha piperita) – umiruje i osvježava
“Ljudi često posegnu za tabletama kad ih zaboli grlo ili uhvati prehlada, no u prirodi se kriju brojni lijekovi koji mogu pomoći. Važno je da to znanje ne nestane,” poručuje Adela.
Slobodno vrijeme kao životna škola
Učiteljica Adela ne dijeli svoje znanje samo u učionici. U slobodno vrijeme, koje sama naziva „premalim“, sa svojom majkom Nadicom skuplja samoniklo bilje, izrađuje sirupe, tinkture, macerate i suši biljke za čaj. Nedavno je, s osmijehom na licu, pripremila sirup od maslačka.
“Cijela biljka maslačak je ljekovita. Cvijet daje sirup zlatne boje koji umiruje kašalj, listovi čiste organizam, a korijen je odličan za jetru. Neven posebno volim – djeluje poput prirodnog antibiotika.”
Taj odnos prema biljkama i prirodi prenosi i na djecu. Učenici su kroz projekt naučili kako priroda nije samo resurs, nego i učiteljica, ljekarna i prijateljica.
Učimo i djelujemo
Projekt nije stao samo na biljkama. Djeca su izrađivala plakate, herbarije, brošure i edukativne bookmarkere, ali i vodila čajanke u razredu, gdje su međusobno dijelili znanje i uživali u zajedničkom druženju.
“Najviše smo uživali u čajankama. Svatko je donio nešto – bilje, šalice, a najviše dobrog raspoloženja,” prisjećaju se učenici.
Osim toga, uključili su se i u eTwinning projekt „Tragovima pčela“, istražujući važnost pčela u održavanju ekosustava. Naučili su da bez pčela nema oprašivanja, a time ni hrane.
Mali građani – veliki učitelji života
Projekt „Stazama ljekovitog bilja“ nije samo jedan u nizu školskih zadataka. On je živa lekcija o zdravlju, ekologiji, tradiciji i ljudskosti. Naši su učenici pokazali da se već od malih nogu može razvijati građanska svijest, ekološka odgovornost i poštovanje prema prirodi.
“Ovaj projekt nas je naučio kako biti pažljiviji prema prirodi, zdravlju i jedni prema drugima,” poručili su učenici 3.a.
Njihov trud, znanje i ljubav prema prirodi dokazuju da građanski odgoj ima budućnost – jer kad djeca progovore o bilju, zdravlju i pčelama, tada shvatimo da je budućnost već tu – u sigurnim i mudrim rukama naših najmlađih.






