Hrvatski zavod za javno zdravstvo objavio je danas preporuke za sprečavanje infekcije u trgovačkim centrima koji započinju s radom u okviru postupnog ublažavanja restrikcija vezanih za COVID-19
Kako su i obećali iz stožera Civilne zaštite, postupno otvaraju
sve hrane uslužnih djelatnosti koje su financijski patile tijekom
epidemije koronavirusa. Tijekom subote su izadili preporuke za
zaštitu kupaca i zaposlenika koje se odnose na provedbu
mjera u radu trgovačkih centara tijekom epidemije COVID-19.
Općenita je preporuka da se, uz održavanje propisanog razmaka od
1,5 metra, unutar centra boravi što kraće te ograniči broj kupaca
kako ne bi dolazilo do gužve i bliskog kontakta među velikim
brojem ljudi.
1. Organizacijski i tehnički uvjeti unutar trgovačkih
centara
15 kupaca na 100 m². Kako bi se poštovale epidemiološke mjere,
potrebno je o graničiti broj kupaca koji istovremeno borave u
trgovini na najviše 15 kupaca na 100 m² neto površine trgovačkog
prostora unutar centra. Pritom maksimalan broj kupaca koji mogu
istovremeno boraviti u centru ovisi o neto površini svih trgovina
u centru (površina koja je predviđena za kretanje kupaca tj.
bruto površina umanjena za površinu koju zauzimaju izlošci,
police, blagajna, hladnjaci i ostala oprema trgovine). U neto
površinu ne računa se površina zajedničkih hodnika i drugih
prostora za kretanje kupaca unutar centra (npr. “trgova” unutar
centra). Najveći broj kupaca koji može istovremen o boraviti u
centru je neto površina u četvornim metrima podijeljena sa 7. Ako
je teško odrediti neto površinu, najveći broj kupaca koji
istovremeno smiju biti u centru može se izračunati tako da se
bruto površina trgovina unutar centra podijeli s 10. Nakon što u
trgovački centar uđe maksimalno dozvoljen broj kupaca, daljnji
ulasci su mogući tek kad netko od kupaca izađe, tj. na svakog
kupca koji izađe, može ući po jedan.
Što kraći boravak u skupinama u zatvorenom prostoru. Boravak više
ljudi u zatvorenim prostorima potrebno je maksimalno skratiti
koliko je god moguće, pišu
24sata
Fizička distanca. Broj ljudi u zatvorenim prostorima potrebno je
ograničiti na način da se između osoba može održavati fizička
udaljenost od 1,5 metra u svim smjerovima. Za neke djelatnosti
unutar centra broj osoba definiran je po sebnim uputama.
Maske za lice. Unutar trgovačkog centra preporučuje se da se nose
maske za lice ili slična pokrivala za nos i usta.
Dezinfekcija ruku. Na ulaze u trgovačke centre kupcima treba biti
osiguran dozator s dezinfekcijskim sredstvom za ruke i jasno
istaknuta obavijest o obvezi dezinfekcije ruku pri ulasku u
trgovački centar.
Na ulazu treba također biti jasno istaknuta obavijest o obvezi
održavanja razmaka od minimalno dva metra među kupcima te između
kupaca i osoblja. Dozator s dezinfekcijskim sredstvom (npr. na
bazi 70% alkohola ili drugo dezinfekcijsko sredstvo registrirano
kao antiseptik za primjenu na ljudskoj koži) treba biti
postavljen i na ulazu u svaku trgovinu koja se nalazi u sklopu
trgovačkog centra. Osoblje treba voditi brigu da dozator
pravovremeno opskrbljuju novim količinama dezinficijensa kako bi
ga uvijek bilo dovoljno.
Ventilacija prostora. Preporučuje se pojačana ventilacija
prostora centara npr. povećanjem broja ventilacija, povećanjem
postotka vanjskog zraka koji cirkulira u sustav.
Čekaonice/prostori za odmor kupaca. Iz zajedničkog prostora
(hodnika) trgovačkog centra potrebno je ukloniti predmete i
objekte na mijenjene sjedenju i odmoru kupaca (stolce, klupe,
stolove i sl.) kako bi hodnici služili samo za prolaz kupaca bez
nepotrebnog zadržavanja, pišu
24sata.
Prostorije/prostori za odmor zaposlenika. U prostorijama gdje se
zaposlenici odmaraju treba osigurati dovoljno prostora, stolove i
stolice razmaknuti, ne dozvoliti da se u malim prostorima odmara
istovremeno više zaposlenika. Treba osigurati dezinficijense,
tekuće sapune, vodu i jednokratne papirnate ručnike za čišćenje
ruku. Treba osigurati učestalije pravilno čišćenje i higijenu.
Dezinficijensom treba češće prebrisati telefone, kvake na
vratima, tipkovnice, blagajne i slično (npr. svaka dva sata).
Kako bi se smanjio rizik infekcije, mjesta kontakta treba
smanjiti te redovno čistiti i dezinficirati kvake na vratima i
rukohvate.
Dezinfekcija i čišćenje prostora. Potrebno je pojačano čistiti i
dezinficirati prostorije unutar trgovačkog centra, te u tu svrhu
po potrebi osigurati dodatno osoblje za čišćenje. Kvake i
rukohvate na vratima te ostale površine koje kupci često dodiruju
(npr. košare i kolica za kupovinu, rukohvati na stepenicama i
pokretnim stepenicama, dizala) treba redovito prebrisati
dezinficijensom koji ima virucidno djelovanje. Ako je moguće,
organizirati čišćenje prostora centra tijekom pauze predviđene za
izmjenu djelatnika između prve i druge smjene pojedinih trgovina.
Upute za dezinfekciju i čišćenje p rostora dostupne su
na poveznici.
Sanitarni čvorovi. Treba osigurati dezinficijense, tekuće sapune
i jednokratne papirnate ručnike za učestalo pranje i dezinfekciju
ruku. Treba osigurati češće čišćenje i dezinfekciju sanitarnih
prostora i sanitarija. Redovito provjeravati funkcionalnost
sanitarija (vodokotlići za ispiranje WC-školjke, slavine i dr.),
a upotrebu aparata za sušenje ruku treba zabraniti i staviti ih
izvan funkcije, te svaki kvar odmah prijaviti i ukloniti. Kvake i
rukohvate na vratima te ostale površine koje se često dodiruju
treba redovito prebrisati dezinficijensom koji ima virucidno
djelovanje.
Kupce treba informirati o važnosti održavanja propisane međusobne
udaljenosti od najmanje 1,5 metra, najbolje u obliku postera s
uputama postavljenim na vidljiva mjesta, kao i glasovnim porukama
koje se periodično oglašuju iz zvučnika u trgovinama i
zajedničkim prostorima trgovačkog centra. Potrebno je zadužiti
osoblje za nadzor poštovanja propisanih mjera.
Ograničen broj košarica i kolica. U trgovinama koje imaju
košarice ili kolica, ograničenje broja kupaca koji ulaze u
trgovinu može se postići na način da se na raspolaganje stavi
onaj broj košarica ili kolica koji odgovara najvećem broju kupaca
koji mogu istovremeno biti u trgovini te da se ulazak uvjetuje
preuzimanjem slobodne košarice ili kolica.
Posebna pravila za trgovine tekstila. U trgovinama tekstila
preporučuje se prodaja bez isprobavanja odjevnih predmeta, ako je
ikako moguće. Ako je isprobavanje odjevnih predmeta nužno,
nekupljena se roba mora spremiti na tri dana u za to predviđeni
prostor prije ponovnog stavljanja u prodaju. Isto pravilo vrijedi
i za odjevne predmete iz povrata. Osim toga, moguće je tretirati
isprobane robe vrućom parom pomoću glačala na paru, pri čemu te
odjevne predmete nije više potrebno spremati na tri dana u
zaseban prostor.
Igraonice. Zaposlenici u igraonicama zaduženi su za održavanje
čistoće i redovitu dezinfekciju prostora u skladu s preporukama
HZJZ-a za čišćenje i dezinfekciju prostora, te su dužni paziti da
djeca održavaju čim je moguće više propisanu udaljenost jedno od
drugog. Na kraju smjene prostor se obavezno treba očistiti i
dezinficirati kao i svi rekviziti za igru sukladno uputama za rad
vrtića, koje su dostupne na mrežnim stranicama HZJZ-a.
2. Preporuke za kupce.
Provoditi redovnu higijenu ruku. Kad god je moguće potrebno je
prati ruke tekućim sapunom i toplom vodom u trajanju od najmanje
20 sekundi. Ako to nije moguće, potrebno je koristiti
dezinfekcijsko sredstvo (npr. na bazi 70% alkohola ili drugo
dezinfekcijsko sredstvo registrirano kao antiseptik za primjenu
na ljudskoj koži). Vidljivo zaprljane ruke potrebno je te meljito
oprati, budući da dezinfekcijsko sredstvo nije dovoljno za
uklanjanje vidljive nečistoće.
Maske. Unutar trgovačkog centra preporučuje se da se nose
medicinske maske ili maske za lice koje prekrivaju usta i nos.
Odgoda dolaska u trgovački centar u slučaju bolesti. Osobe koje
imaju povišenu tjelesnu temperaturu i/ili simptome akutne
respiratorne infekcije trebaju odgoditi svoj dolazak u trgovački
centar te se obratiti nadležnom liječniku.
3. Preporuke za osoblje trgovačkog centra
Maksimalna zaštita kupaca i osoblja trgovačkog centra. Osoblje
treba prilikom interakcije s kupcem koristiti zaštitnu masku koja
uvijek treba prekrivati i nos i usta. Treba im stalno biti na
raspolaganju dezinfekcijsko sredstvo kojim će periodički
dezinficirati ruke. Ako je moguće, treba osigurati razmak od
minimalno 1,5 metra između poslužitelja ili blagajnika i kupca
prilikom izdavanja i plaćanja robe. Ako je moguće, treba ugraditi
zaštitnu pregradu na mjestu posluživanja i na blagajni, koja će
fizički odvojiti blagajnika od kupca. Treba poticati beskontaktno
plaćanje kreditnim karticama.
Dnevno mjerenje tjelesne temperature. Prije dolaska na posao,
osoblje treba izmjeriti tjelesnu temperaturu. Ako je viša od 37,
2 °C u jutarnjim satima i ako se osoba osjeća bolesno ili ima
bilo koje znakove bolesti (odnosi se na sve simptome i znakove
bolesti, ne samo na bolesti dišnih puteva), treba se javiti
nadređenom i ne dolaziti na posao dok se telefonski ne javi
nadležnom obiteljskom liječniku.
Dvosmjenski rad. Ako je moguće, rad treba organizirati dvokratno,
na način da između prve i druge smjene bude barem sat vremena
razmaka, što će se iskoristiti za čišćenje i dezinfekciju
površina tijekom rutinskog čišćenja. Površine se dezinficiraju
prebrisavanjem dezinficijensom na bazi alkohola ili nekim drugim
sredstvom s deklariranim virucidnim djelovanjem prema uputam a
proizvođača.
4. Preporuke za trgovine i ugostiteljske objekte u trgovačkom
centru
Trgovine i ugostiteljski objekti u trgovačkom centru trebaju
raditi u skladu s odlukama Stožera civilne zaštite i postojećim
preporukama za te djelatnosti izvan trgovačkog centra.
Ostale djelatnosti. Sve ostale djelatnosti (kina i dr.) koje su
inače u okviru redovite ponude trgovačkog centra započinju sa
svojim radom u vrijeme i na način kako je propisano odlukama
Stožera civilne zaštite.