Boravak u vrtićima i školama potencijalno može predstavljati veći rizik za zarazu djece koronavirusom nego što je to obiteljski dom odnosno kućanstvo, navode iz HZJZ-a
Hrvatski zavod za javno zdravstvo objavio je upute za vrtiće i
škole. U trećoj fazi popuštanja mjera, koja počinje 11. svibnja,
omogućen je odlazak predškolskoj djeci u vrtiće, kao i povratak u
škole učenicima od prvog do četvrtog razreda osnovne škole.
Kako navode, upute se odnose na ustanove ranog i predškolskog
odgoja i obrazovanja te osnovnoškolske ustanove u kojima je
osigurana mogućnost zbrinjavanja djece rane i predškolske dobi te
učenika koji pohađaju razrednu nastavu. Boravak u vrtićima i
školama potencijalno može predstavljati veći rizik za zarazu
djece koronavirusom nego što je to obiteljski dom odnosno
kućanstvo, posebno ako su ukućani uključeni u takav tip dnevnih
obaveza da mogu dosljedno izbjegavati situacije povećanog rizika
za zarazu SARS-CoV-2.
Upute prenosimo u cijelosti.
Djeca s kroničnim bolestima ili u doticaju s kroničnim
bolesnicima
Preporučuje se ostanak kod kuće djece i osoblja/djelatnika s
kroničnim bolestima (respiratornim, kardiovaskularnim,
dijabetesom, malignim bolestima, imunodeficijencijama, djece s
većim tjelesnim/motoričkim oštećenjima) kao i djece čiji
roditelji/skrbnici ili ukućani imaju jednu od navedenih bolesti.
Ako ukućani osoblja/djelatnika imaju jednu od navedenih bolesti
ili su starije životne dobi (65 i više godina),
osoblje/djelatnici tijekom boravka kod kuće pridržavaju se mjera
fizičkog razmaka u donosu na ukućane kao i pojačane higijene radi
zaštite ukućana.
Ostanak kod kuće kada je to moguće. Također potičemo ostanak kod
kuće sve djece za koju se to može osigurati, s obzirom na to da
broj djece u vrtićima i školama može biti takav da se mjere
fizičkog razmaka u tim kolektivima neće moći poštovati. Budući da
će se nastava na daljinu i dalje održavati, potičemo nastavak
obrazovanja djece razredne nastave od kuće u svim situacijama kad
je to moguće.
Fizičko udaljavanje od 2 m
Rad ustanove neophodno je organizirati na način da se osigura u
što većoj mjeri socijalno distanciranje (fizički razmak) kao i
pojačana osobna higijena i higijena prostora. Fizički razmak od
najmanje 2 metra u zatvorenom prostoru posebno provode djelatnici
u odnosu na druge djelatnike te se navedeni fizički razmak
preporučuje održavati kada je god moguće između djelatnika i
djece, s iznimkom njege djeteta koja se provodi u što kraćem
vremenu.
U istom zajedničkom prostoru (primjerice zbornica) djelatnici
održavaju fizički razmak od 2 metra te se sastanci, dogovori i
edukacije djelatnika odvijaju e-komunikacijom ili telefonom, a
ulazak roditelja u ustanovu treba izbjeći kad je god moguće. U
istom prostoru u isto vrijeme smiju boraviti isključivo djeca i
odgajatelj/nastavnik iz iste odgojno-obrazovne grupe.
Fizički razmak kao i pojačanu osobnu higijenu djece neophodno je
poticati, ali treba očekivati da će kod provedbe neminovno
dolaziti do određenih odstupanja uslijed razvojnih značajki
pojedine dobi koje karakterizira:
− istraživanje prostora i predmeta koji okružuju dijete (u
određenoj dobi stavljanje u usta ruku i predmeta),
− znatiželja u odnosu na druge osobe/drugu djecu,
− nerazumijevanje uputa,
− nepoštovanje uputa, motorička nespretnost i
nedoraslost,
− motorički nemir i potreba za kretanjem.
Organizacija rada s djecom
Boravak u vrtićima i školama neophodno je organizirati na
sljedeći način:
– odgojno-obrazovne skupine djece s manjim brojem uvijek iste
djece (po mogućnosti do 9 djece u grupi i jedan
odgajatelj/nastavnik, što ukupno daje po mogućnosti 10
osoba
– nakon formiranja skupine djece, 14 dana od početka primjene
ovih uputa uključujući neradne dane, ne primaju se nova djeca u
skupinu),
– za jednu grupu djece brine jedan odgajatelj/nastavnik odnosno
dva (u slučaju produženog boravka u školi odnosno u popodnevnoj
smjeni u dječjem vrtiću) bez “preklapanja”,
– izbjegava se fizički kontakt (bliski kontakt) djece iz jedne
odgojno-obrazovne skupine s drugom djecom,
roditeljima/starateljima druge djece i s drugim djelatnicima
ustanove, – svaka odgojno-obrazovna skupina boravi u jednoj
odgovarajućoj prostoriji,
– odgajatelj/nastavnik s djecom provodi što je više moguće
vremena na otvorenom,
– krevetići za dnevni odmor djece, stolovi za jelo i školske
klupe razmiču se tako da djeca leže odnosno sjede na udaljenosti
od 2 metra i to svako dijete uvijek na istom mjestu.
Organizacija prostora
Preporučene značajke prostorije u kojoj boravi jedna
odgojno-obrazovna grupa djece (učionica ili drugi odgovarajući
prostor, primjerice sportska dvorana):
– prostorija što veće površine i visine, prozračna i osunčana
(odgovarajući izvor dnevnog svijetla),
– prostorija je vratima odvojena od prostorija u kojima borave
druge skupine,
– prostorija se može dobro provjetriti vanjskim zrakom,
– u neposrednoj blizini prostorije je toalet koji koristi
isključivo ta odgojno-obrazovna grupa,
– u prostoriji je potrebno organizirati prehranu djece (obroci se
mogu dostaviti u prostoriju te konzumirati u prostoriji), na
način da osoba koja donosi hranu ostavi hranu na kolica ili sl.
ispred ulaza u učionicu/skupine te odgajatelj/učitelj unosi hranu
u prostoriju u kojoj borave djeca, hrana mora biti unaprijed
podijeljena u porcije.
– prostorija ima direktan izlaz na veću terasu, balkon ili, ako
je moguće, dvorište,
– izbjegava se svaki ulazak drugih osoba (primjerice zbog
čišćenja, popravka ili donošenja hrane) u prostoriju tako dugo
dok su djeca u prostoriji,
– prolazak kroz zajedničke prostorije treba izbjegavati i
skratiti na minimum, a ako je navedeno neophodno, prolaz kroz
zajedničke prostorije se organizira na način da u isto vrijeme
prolaze djeca i odgajatelj/nastavnik iz jedne odgojno-obrazovne
skupine dok druge osobe ne prolaze u isto vrijeme, uz poticanje
djece da kod takvih prolaza ne dotiču površine ili
predmete.
Ulazak i izlazak iz vrtića i škola
Ograničen ulazak u školske ustanove. Do daljnjeg su zabranjeni
svi posjeti vrtićima i školama (primjerice kazališne predstave,
izvannastavne aktivnosti i sl.). Neophodno je osigurati
protok/dolazak što manjeg broj osoba, kako na ulazu u vrtić ili
školu tako i u unutarnjim prostorima ustanove”, navodi se u
uputama.
Detaljne upute moguće je pročitati OVDJE.