U Čakovcu, u sklopu Dječjeg vrtića Cipelica, već 14 godina djeluje Waldorfska vrtićka skupina za djecu od 3. do 7. godine života
Pritom je ta grupa jedina takva u ovom dijelu Hrvatske, a jedna
od tek nekoliko njih diljem zemlje. Waldorfsko obrazovanje,
temeljeno na učenjima dr. Rudolfa Steinera,
želi potaknuti cjeloživotno učenje i djeci omogućiti da u
potpunosti razviju svoje jedinstvene kapacitete. U Međimurju
postoji veliki interes roditelja i djece za ovakvim vidom
obrazovanja, posebno zbog činjenice da je temeljeno na uvidima,
učenjima i principima obrazovanja koje je uspostavio upravo dr.
Rudolf Steiner, rođen u Donjem Kraljevcu.
Kako bi se napravio korak dalje, u Sekciji za waldorfsku
pedagogiju pri “Centru dr. Rudolfa Steinera” iz Donjeg Kraljevca,
potaknuti roditeljskom inicijativom, održana je javna tribina
vezana za osnivanje Waldorfske osnovne škole u Čakovcu. Temeljem
iskazanog interesa roditelja, s ciljem prikupljanja dodatnih
informacija o radu takvih škola, početkom travnja međimurska
delegacija posjetila je jedan od uspješnijih primjera waldorfskog
obrazovanja u ovom dijelu Europe – Waldorfski vrtić i školu u
Ljubljani.
Gradonačelnicu Grada Čakovca Ljerku
Cividini, ravnateljicu Centra dr. Rudolfa
Steinera Dijanu Posavec, ravnateljicu III.
OŠ Čakovec Natašu Hajdinjak, predstavnicu
inicijative roditelja Ninu Novinić,
waldorfsku odgojiteljicu Milanu
Hozmec, te predstavnike institucija, vrtića i škola koji
u waldorfskoj pedagogiji imaju dugogodišnje iskustvo, ugostio je
direktor škole u Ljubljani Iztok
Kordiš sa suradnicima.
Kako bi im prenijeli svoja iskustva u 30-o godišnjem radu,
razvoju waldorfskih obrazovnih institucija diljem Slovenije te
prezentirali waldorfsku pedagogiju u praksi, delegaciji su
omogućili obilazak institucije, sudjelovanje u nastavi i što je
najvažnije, razgovor s mentorima, profesorima i učenicima.
Obilaskom škole koja waldorfsku pedagogiju duže vrijeme provodi u
praksi, predstavnici međimurske waldorfske pedagogije napomenuli
su kako je neophodno učiti od ovakvih primjera kod planiranja
osnivanja takve institucije kod nas te otvaranja novih mogućnosti
za roditelje iz Čakovca, Međimurja. Istaknuli su kako u Hrvatskoj
takve škole djeluju u Zagrebu, Rijeci, Osijeku, Splitu,
Dubrovniku i u Istri, a pored naše, pokrenute su i druge
osnivačke inicijative.
Kako je naglasio direktor ljubljanske škole, sve je počelo 1992.
godine na inicijativu roditelja za dodatnim mogućnostima u
obrazovanju njihove djece. Uz veliku podršku države koja s 80%
financira rad osnovne škole, ali i uz potporu resornog
ministarstva koji je verificirao njihov program, te veliki
interes, većih poteškoća u osnivanju nisu imali. Nakon što su s
pet razreda osnovne škole prvo bili gosti unutar druge odgojno –
obrazovne ustanove, danas nakon odlične suradnje s okolinom,
institucijama i roditeljima, ali i rezultata koje djeca koja
pohađaju njihovu školu postižu, ukupno imaju oko 1200 učenika
diljem Slovenije. Pritom su dosegli razinu u kojoj sami provode
edukacije i usavršavanja za učitelje. Ujedno vlada veliki interes
za upisom i prosječno okupljaju oko 30 učenika po razredu, zbog
čega organiziraju i predavanja za roditelje koji razmišljaju o
upisu svoje djece u neki od programa.
Ono što smatraju ključnim za veliki interes za upis u slovenske
waldorfske škole, a za što vjeruju da će biti slično i kod nas,
su pozitivna iskustva nakon pohađanja waldorfskih vrtića. To
ističu kao najbolji pokazatelj njihovog rada i kao besplatnu
reklamu za programe, jer roditelji sami vide velike pozitivne
promjene na svojoj djeci, posebno ako su ranije pohađali klasične
predškolske programe. Kako ističu, razlika naspram klasičnog
pristupa je u prvom redu u odnosu, atmosferi toplog, gotovo
kućnog ugođaja, boravku u prirodi, učenju vještina potrebnih za
svakodnevni život, ručnom radu i sl.
Tijekom radnog sastanka dvije delegacije složile su se kako je
jedna od većih zabluda Waldorfskog obrazovanja u Hrvatskoj ta da
je povezana s vjerskim odgojem, što su pripisali
neinformiranosti. Također, za razliku od Slovenije, u Hrvatskoj
drugačiji oblici obrazovanja još nisu rašireni. Naime, podaci
pokazuju da 0,5% učenika u Hrvatskoj pohađa škole koje nisu u
javnom vlasništvu, a samo 0,1% je u školama s alternativnim
programima. Također Hrvatska je na nezavidnom 113. mjestu od 134
zemlje svijeta prema OIDEL-ovu Indeksu sloboda u obrazovanju iz
2016.
Nakon prikupljanja novih saznanja u slovenskoj prijestolnici,
inicijativa za osnivanje Waldorfske osnovne škole u Čakovcu,
nastavit će s pronalaženjem najadekvatnijeg modela, kako bi taj
program kod nas što prije saživio.