Krajem 2013. godine direktorom Elektre Čakovec imenovan je Mladen Hren, magistar ekonomije, dugogodišnji djelatnik spomenutog poduzeća. On je na toj funkciji zamijenio Davora Sokača koji je napustio mjesto direktora i preuzeo novu poziciju u HEP-u u Zagrebu.
Kako su u energetskoj djelatnosti kao i u gospodarstvu prošle godine bile vrlo zahtjevne, a taj trend nastavlja, novoimenovanog direktora očekivala su mnoga iskušenja u vođenju složenog elektroenergetskog sustava. Protekla je godina dana od ove promjene te smo postavili nekoliko pitanja aktualnom direktoru.
Za početak, recite nam ukratko nešto o Elektri Čakovec…
– Kao prvo pozdravljam sve vaše čitatelje i prijatelje kojima zahvaljujem na iskazanoj podršci i dobrim željama u proteklom vremenskom razdoblju. Elektra Čakovec opskrbljuje električnom energijom Međimursku županiju i jedno je od 21 distribucijskih područja unutar HEP-Operatora distribucijskog sustava d.o.o. (HEP-ODS-a ). Električnom energijom opskrbljuje približno 46.300 kupaca o kojima vodi brigu trenutno 148 zaposlenih.
Može se reći da Elektra Čakovec ima dva osnovna zadatka; brigu za pouzdanu opskrbu kupaca i održavanje distribucijske mreže i postrojenja. Povijest distribucije električne energije na području Međimurja započela je 1. listopada 1893. godine zahvaljujući vizionarskom duhu Lajoša Molnara, puštanjem u pogon paromlina i munjare u Čakovcu i električne mreže sa 131 rasvjetnim mjestom u gradskim ulicama, te isto tako u 105 stanova sa 1400 žarulja.
Prošlo je nešto više od godina dana kako je došlo do promjene u vodstvu čakovečke Elektre pa Vas molim za kratki osvrt.
– Kako bi HEP-ODS bila suvremena i efikasna tvrtka nastoji se i organizacijskim promjenama postići maksimalna fleksibilnost i učinkovitost, što je i ovdje slučaj. Prijašnji direktor Davor Sokač nadalje vodi sektor u Zagrebu dok je moj zadatak bio održati Elektru Čakovec u vrhu elektrodistributivnog sustava HEP-ODS-a.
Ovakva promjena pred završetak poslovne godine zahtijevala je mnogo angažiranosti i odricanja, ali danas mogu sa zadovoljstvom izjaviti da smo uspješno obavili zacrtano, sad već prošle godine riješili smo ili smo započeli rješavati probleme koji su se provlačili niz prijašnjih godina što ne znači da nećemo težiti daljnjim poboljšanjima.
Prvi potezi išli su u smjeru održavanja sigurnosti i učinkovite opskrbe električnom energije
Vi ste dugogodišnji djelatnik Elektre Čakovec i upoznati ste s njezinim načinom poslovanja. Kako je izgledao Vaš poslovni put do mjesta direktora?
– Moj radni vijek započeo je 1980. godine u Elektri Čakovec gdje sam prve godine kao pripravnik prošao sve procese rada. Nastavio sam obavljajući različite poslove, prvo kao elektrotehničar u tehničkoj dokumentaciji na izdavanju suglasnosti na lokaciju, detekciji podzemnih elektroinstalacija, kasnije u pripremi rada na investicijama, a zatim i pripremi rada na održavanju.
Dugi niz godina radio sam na realizaciji nabave i praćenju investicija, a zadnje kao rukovoditelj za nabavu i skladišta. Zadnjih desetak godina aktivno sudjelujem kao autor radova na stručnim skupovima koji se odnose na poslovanje i organizaciju poslovanja. Naravno, neprestano sam također radio i radim na edukaciji i sudjelujem u radu timova vezanih uz razne teme iz područja poslovanja i distribucije električne energije.
Kakvo ste stanje zatekli dolaskom na tu funkciju i koju su bili Vaši prvi potezi?
– Kako sam u početku napomenuo, temeljni zadatak Elektre Čakovec je održavanje elektroenergetske distribucijske mreže i postrojenja te sigurna i kvalitetna opskrba kupaca. Iako je Elektra Čakovec relativno malo, izgrađeno je distribucijsko područje, ima veliki broj elektroenergetskih objekata te upravlja s više od 3000 km vodova svih naponskih razina, bilo nadzemnih ili podzemnih i s oko 630 trafostanica raznih naponskih nivoa.
Prvi potezi išli su u smjeru održavanja sigurnosti i učinkovite opskrbe električnom energije. Poznato vam je da je ovo poduzeće tijekom 2013. godine prošlo kroz prvu fazu restruktuiranja kojom je otišlo dvadesetak posto zaposlenika čime je otežano efikasno funkcioniranje i što zahtijeva dodatne napore kako bi bila osigurana stabilna opskrba električnom energijom. Ovaj zahtijevan posao zaposlenici čakovečke Elektre su usprkos svim preprekama obavili i dalje uspješno obavljaju što dokazuju razni pokazatelji po kojima je Elektra Čakovec u samom vrhu elektrodistributivnog sustava RH.
Kapitalna investicija – rekonstrukciju trafostanice 35/10 kV Trokut Čakovec
Kako izgleda Vaša poslovna vizija razvoja Elektre Čakovec?
– Govoriti o poslovnoj viziji i nekoj razvojnoj strategiji vrlo je teško, poznato je da je Elektra Čakovec dio puno većeg sustava, HEP-ODS-a i HEP grupe te razvojna strategija uvelike ovisi o strategiji HEP grupe i predstojećeg drugog kruga restrukturiranja. Činjenica je da HEP-ODS intenzivno radi na mnogobrojnim projektima čiji je cilj povećanje efikasnosti sustava i stabilna opskrba električnom energijom i Elektra Čakovec aktivno sudjeluje u tim projektima.
Plan investicija 2013. godine iznosio je približno 4,7 milijuna kuna, prošle 2014. godine bio je prilično veći te je realiziran s 11,5 milijuna kuna (97%) dok se ove godine očekuje u istom ili nešto večem iznosu iz čega se može zaključiti kako HEP nastoji biti pokretač investicijskih aktivnosti.
Elektra Čakovec ima jednu kapitalnu investiciju započetu prošle godine, rekonstrukciju trafostanice 35/10 kV Trokut Čakovec gdje će biti investirano oko 19 milijuna kuna. Planiramo sanaciju naponskih prilika tj. poboljšanja niskonaponskih mreža i revitalizaciju postojećeg sustava (približno 9 km NN mreže, izgradnja novih trafostanica i kabliranje nekih SN vodova), tu je i priprema desetak trafostanica za prijelaz na 20 kV, a važnu investiciju čini ulaganje u upravljanje po dubini mreže čime će se značajno povećati sigurnost opskrbe električnom energijom na našem području.
Iskoristio bih prigodu i pozvao građane da nam izađu u susret kod rješavanja imovinsko pravnih problema kod izgradnje objekata i rekonstrukcije postojećih niskonaponskih mreža kako bismo mogli angažirati i realizirati financijska sredstva koja su planirana i predviđena za područje našeg elektroenergetskog sustava odnosno Međimurja.
Hrvatsko tržište električne energije je trenutačno u prijelaznoj fazi prema konačnoj liberalizaciji. Možete li komentirati aktualnu situaciju na tržištu električne energije?
– Temeljno načelo otvaranja tržišta jest da kupac može slobodno birati opskrbljivača od kojeg će kupovati električnu energiju. Tržište električne energije u Hrvatskoj u potpunosti je otvoreno 1. srpnja 2008. godine, što znači da od tada svi kupci imaju zakonsko pravo birati svog opskrbljivača električne energije. Kupci kategorije gospodarstvo opskrbljivača mogu birati već od 2008., dok je za kupce kategorije kućanstvo, tržište aktivnije zaživjelo tek sredinom 2013. godine.
Svi kupci imaju pravo odabrati opskrbljivača. Postupak promjene opskrbljivača započinje zahtjevom kupca opskrbljivaču za sklapanje ugovora o opskrbi, a završava sklapanjem ugovora kupca i opskrbljivača. Obavještavanje postojećeg opskrbljivača i proces promjene vodi novi opskrbljivač, a ne kupac. Osim ugovora o opskrbi odnosno ugovora o kupoprodaji električne energije, svi povlašteni kupci moraju sklopiti i Ugovor o korištenju mreže s HEP-Operatorom prijenosnog sustava (HEP-OPS) ili HEP-Operatorom distribucijskog sustava (HEP-ODS), ovisno o tomu na koju su naponsku razinu priključeni (niski, srednji ili visoki napon).
Ugovor o korištenju mreže sklapa se u prostorijama HEP ODS-a (Elektre), a ugovor o opskrbi se sklapa u dogovoru sa opskrbljivačem (pismeno, osobnim dolaskom …). Važno je napomenuti, HEP ne angažira prodajne terenske predstavnike niti upućuje svoje zaposlenike u domove kupaca radi ponude ugovora o opskrbi električnom energijom. Zaposlenici HEP–a obilaze domove kupaca isključivo radi očitavanja mjernih uređaja i drugih poslova iz nadležnosti Operatora distribucijskog sustava te moraju imati odgovarajuću službenu iskaznicu koju na zahtjev kupca moraju pokazati.
U čakovečkoj Elektri uvijek su spremni na dogovor oko dugovanja
S obzirom na tešku gospodarsku situaciju u kojoj mjeri uspijevate naplatiti potraživanja i kako se postupa s onima koji ne izvršavaju svoje obaveze?
– Naplata potraživanja je segment u poslovanju koji iziskuje stalnu maksimalnu angažiranost. Naravno da se ova teška gospodarska i financijska situacija održava i na mogućnost naplate utrošene električne energije. Dug poduzetništva, a i kućanstva za električnu energiju nekoliko puta je veći u odnosu na dug od prije nekoliko godina.
Činjenica je da su vremena teška i svjestan sam s kakvim se poteškoćama sreću naši kupci stoga smo u Elektri Čakovec uvijek spremni na dogovor, postoji mogućnost reprograma duga, važno je kod toga pravovremeno reagiranje onih koji imaju poteškoća vezanih uz plaćanje računa za električnu energiju te da se jave u Elektru Čakovec kako bi pokušali pronaći rješenje.Veći problem nastaje kad se zanemaruju dobivene opomene i povećava dug te smo primorani, ako se dug ne podmiri isključiti kupca sa mreže, a ukapčanje slijedi tek nakon podmirenja cjelokupnog duga.
Kako komentirate izjavu našeg čitatelja: “Od svih čekova koje plaćamo, struja je ipak najjeftinija jer je koristimo za sve!. Kada se dogodi da je nema, odmah smo u nekom drugom svijetu”.
– Drago nam je čuti ovakve izjave, koje u posljednje vrijeme nisu rijetkost. Svi mi polako shvaćamo vrijednost i cijenu pojedinog energenta. Nismo sretni i ispričavamo se svakom kupcu, za svaku minutu prekida opskrbe električne energije, često nas iznenade nepredviđene okolnosti i kvarovi uslijed više sile ili se radi o redovitom održavanju kao uzroku prekida, a koje je neophodno za dobro funkcioniranje sustava.
Svaka minuta bez električne energije i nama smanjuje prihod, te nastojimo prekide u opskrbi električne energije smanjiti na najmanju moguću mjeru. Ukoliko do prekida dođe, kupce molimo za strpljenje, jer treba znati da rad na visini i u blizini električne energije nije bezopasan, te smatramo da je život i zdravlje vrjednije od toga da li će električna energija doći odmah ili kroz koju minutu. Vaš čitatelj je sve rekao, teško je zamisliti današnji svijet bez električne energije i u tom kontekstu treba sagledavati i cijenu električne energije, ” jer je koristimo za sve “.
Kako možete ocijeniti sigurnost sustava opskrbe električnom energijom u Međimurju?
– Sigurnost elektroenergetskog sustava je na vrlo visokom nivou. Jedan od pokazatelja po kojima nas regulator tržišta kontrolira (HERA) je i podatak o omjeru prosječnog trajanja prekida kupaca i ukupnog broja priključenih korisnika (SAIDI). Ovdje se možemo pohvaliti da smo distribucijsko područje koji ima daleko najmanji navedeni omjer, što potvrđuje da sve prekide pokušavamo riješiti na najkraći mogući način.
U tome nam pomaže i tehnologija, ali i naši stručni i marljivi zaposlenici koji često nemaju ni nedjelje ni praznike, kako bi otklonili uzroke nestanka električne energije. Upravo intenzivno ulaganje u automatizaciju po dubini mreže koje već niz godina provodimo dodatno doprinosi sigurnosti mreže i smanjenju prekida opskrbe.
Što bi poručili našim čitateljima i pučanstvu Međimurja?
– Svjesni smo da se liberalizacijom tržišta moramo mijenjati, tražiti prostore za nova poboljšanja s ciljem da svojim kupcima budemo uvijek prvi i najpouzdaniji izbor za opskrbljivača električne energije. Elektra Čakovec je danas suvremena distribucijska tvrtka koja jamči sigurnost opskrbe za sve svoje kupce, omogućavajući razvoj čitave Županije.
Elektra Čakovec surađuje i želi surađivati i biti partner građanima i lokalnoj samoupravi, nastojati uvijek izaći u susret, naravno u okvirima zakona i propisa, kako bi eventualne probleme riješili na obostrano zadovoljstvo. Poslovanje i način rada u elektroenergetskoj djelatnosti temelje se na nizu zakonskih propisa, raznih pravilnika i uputa, stoga u vođenju poslovanja ne smije biti odstupanja od važećih zakona i propisa Republike Hrvatske.