Tekstilni asortiman koji se temelji na ponovnom korištenju i preradi stare odjeće jedan je od najprepoznatljivih elemenata poslovnog modela čakovečke Socijalne zadruge Humane Nove koja djeluje u sklopu ACT Grupe. Ono što tu tvrtku, a i cijelu grupu, čini različitom od sličnih poduzetničkih pothvata u Hrvatskoj i regiji činjenica je da su svoju poslovnu filozofiju podredili društveno odgovornom i održivom poslovanju – ne kao etiketi nego kao načinu djelovanja, piše Poslovni.hr.
Svi u plusu
ACT Grupa sa sjedištem u Čakovcu osnovana je s ciljem promicanja, razvitka i unapređenja društveno odgovornog ponašanja i poslovanja, solidarne/društvene ekonomije i društvenog poduzetništva te civilnog društva. Primarni cilj joj je osnaživanje članica (različitih društvenih poduzeća i organizacija civilnog društva), a na tržištu je prepoznatljiva po inovativnim programima radne integracije, poticanja zapošljavanja marginaliziranih skupina te pronalaska kreativnih rješenja za probleme u lokalnim zajednicama.
Usto, sve organizacije u vrijeme ove šestogodišnje krize posluju pozitivno. ACT Grupa (koju osim Socijalne zadruge Humana Nova čine i udruga Autonomni centar – ACT, ACT Printlab, ACT Konto te Centar za eko-društveni razvoj CEDRA Čakovec) u posljednje dvije godine zaposlila je ukupno 40-ak osoba, većim djelom pripadnike marginaliziranih skupina (osobe s invaliditetom, dugotrajno nezaposlene osobe, pripadnike nacionalnih manjina).
Prihodi u 2012. godini iznosili su 4,5 milijuna kuna, a u 2013. očekuju se financijski rezultati na razini 5,5 milijuna prihoda. Portfolio članica u 2014. godini planiraju upotpunit s još tri organizacije: Centrom za pomoć u kući Međimurske županije, Socijalnom poljoprivrednom zadrugom Domači vrt te inkluzivnim restoranom iz zajednice Domače jelo. Unatoč pesimističnim ekonomskim prognozama, u ACT Grupi vjeruju u uspjeh i daljnji rast i razvoj svih organizacija.
ACT Printlab, čiji je najnoviji brend Ekoteka, grafički je i web dizajn studio prepoznat u civilnom sektoru, jednako kao i ACT Konto, koji posljednjih pet godina pruža tailor-made podršku financijskom poslovanju udruga, zadruga i društvenih poduzeća. Socijalna zadruga Humana Nova mlađa je organizacija, koja je svoje mjesto na tržištu pronašla u reciklaži tekstilnog otpada i proizvodnji uporabnih, inovativnih i unikatnih proizvoda od recikliranoga materijala.
Danas je Humana Nova prepoznata kao dobar primjer društvenog poduzeća za radnu integraciju, ističu u ACT Grupi. CEDRA Čakovec jedan je od pet centara potpore razvoju društvenog poduzetništva u Hrvatskoj, kojima upravlja klaster za eko-društvene inovacije i razvoj – CEDRA HR.
“Udruga ACT kontinuirano pruža besplatnu podršku razvoju organizacija civilnog društva u sjeverozapadnoj Hrvatskoj te provodi društveno poduzetničke projekte na području Međimurja”, kaže Igor Roginek, izvršni direktor Udruge. Društveno poduzetništvo, objašnjava Teo Petričević, predsjednik ACT Grupe, poslovni su pothvati koji se temelje na načelima društvenog, ekološkog i ekonomski održivog poslovanja, usmjereni stvaranju dobiti koja se u cijelosti ili dijelom reinvestira za dobrobit zajednice.
Pravi recept za krizu
U takvom poduzetništvu vodi se računa o očuvanju radnih mjesta, održivom rastu i stvaranju jednakih šansi za sve, gdje se svaki pojedinac promatra kao koristan član društvene zajednice, sposoban pridonijeti razvoju društva u kojemu živi.
Takve organizacije odlikuju demokratski procesi odlučivanja u kojima proces donošenja odluka nije isključivo vezan uz vlasničke ili članske uloge, već obuhvaća ključne dionike – radnike, korisnike ili potrošače te suradničke organizacije. Kao najčešći pravni oblik u društvenom poduzetništvu ističu se zadružne organizacije.
U Čakovcu ističu važnost takvoga poduzeništva u kriznom razdoblju. Društveno poduzetništvo, kažu u ACT Grupi, predstavlja konkretnu mogućnost adresiranja potreba marginaliziranih, socijalno osjetljivih skupina i problema u lokalnim zajednicama, no važno je i kao stabilizacijski faktor na tržištu rada te kao faktor održivog razvoja zajednice. U prilog tome govore podaci kako su upravo društvena poduzeća bila manje ranjiva tijekom posljednje ekonomske krize: u Italiji se tijekom krize drastično smanjio broj zaposlenika, ali je u socijalnim zadrugama taj broj u 2009. godini povećan za 2,7 posto.
Petričević navodi i primjer Španjolske, u kojoj su pokazatelji još bolji: u posljednjem kvartalu 2011. godine, kada je ukupna nezaposlenost dosegnula vrhunac (pet milijuna nezaposlenih), prema podacima ministarstva rada i mirovinskog osiguranja zaposlenost u zadrugama povećana je za 7,2 posto, odnosno 19.602 osobe pronašle su radno mjesto u sektoru zadrugarstva.
Prodaju izravno
“Kroz ACT Grupu probat ćemo u idućim godinama uspostaviti i održive sustave štednje, fond uzajamne pomoći te razvojne fondove koji bi trebali osigurati financijsku i organizacijsku stabilnost samih poduzeća i zaposlenika, tj. članova. U 2014. planiramo uložiti oko pet milijuna kuna u poslovnu infrastrukturu, vlastite proizvodne i poslovne prostore. Danas djelujemo u unajmljenim prostorima, a upravo taj resurs prepoznat je kao jedan od otežavajućih u rastu i razvoju”, kaže Teo Petričević.
Njihova društvena poduzeća svoje ciljano tržište prepoznaju u organizacijama civilnog društva, neprofitnim organizacijama te društveno, socijalno i ekološki osviještenim pojedincima. Koriste ponajprije izravne kanale prodaje – osobno, putem webshopa i internetskih stranica, vlastite prodavaonice, a glavninu marketinga odrađuju putem društvenih mreža, javlja Poslovni.hr.