Vladimir Jurčec: Zbog smanjena broja carinarnica 17.000 ljudi ostaje bez posla

U Carinskoj upravi dovršava se model reorganizacije po kojemu će se radikalno smanjiti broj carinarnica i carinskih ispostava. Od sedamnaest postojećih carinarnica ostat će ih samo sedam, a reducirat će se i broj ispostava (kojih sada ima 57), i to tako da opstanu one koje su gospodarski opravdane. Sada, naime, postoje carinske ispostave sa samo dvoje carinskih službenika (primjerice Ludbreg i Ivanec) koji posljednje tri godine u prosjeku dnevno obrade samo jedan i pol dokument! Reorganizacija carine za posljedicu će imati još ukidanje između 150 i 170 šefovskih mjesta.

Novi šef Carine Zlatko Grabar zbog najavljenog preustroja dnevno je izložen, prenose nam ljudi iz Carine, pritiscima za održavanje stanja takvim kakvo je sada. Riječ je o lobiranju lokalnih političara, saborskih zastupnika, pa do sve glasnijeg prosvjeda sindikata.

Šef Carine već kao mantru ponavlja da reorganizacija ne znači otpuštanje ljudi, nego njihovu preraspodjelu, te dodatno osposobljavanje i usavršavanje. Trenutačno je zaposleno oko 3100 carinskih službenika, a po sistematizaciji bi ih trebalo biti čak 1000 više.

Efikasna služba

Grabar je od ministra Slavka Linića dobio mandat da Carinu učini efikasnom državnom službom koja će se prilagoditi ulasku Hrvatske u Europsku uniju, a za to mu nije ostalo previše vremena. Naime, do 1. srpnja 2013. godine Grabar mora uspostaviti strukturu koja odgovara sustavu Europske unije, i to po više kriterija. Jedan od njih je razmjena podataka, te kontrola roba.

To znači da moramo imati sustav za razmjenu podataka koji će biti kompatibilan onima u EU i u koji ćemo se odmah moći umrežiti. Nadalje, svi privredni subjekti morat će imati EORI broj (uz jedinstveni matični broj i OIB, to će biti treći identifikacijski broj u upotrebi) po kojemu će se prepoznavati roba koja se šalje iz jedne zemlje u drugu. U Carini su u tijeku pripreme za dodjelu toga broja privrednim subjektima.

Do iduće godine mora se uvesti e-poslovanje za carinjenje robe, a elektronička obrada carinskih podataka je preduvjet za ulazak u Uniju. Još slijedi i prilagodba zakonodavstvu EU, stvaranje uvjeta za lakšu trgovinu te stvaranje partnerskog odnosa s gospodarskim subjektima. Sve to treba pratiti učinkovito prikupljanje prihoda od carina i trošarina, a u EU se sve više traži i doprinos carine u podizanju sigurnosti granice.

No, reorganizacija carina, carinskih ispostava i carinskih odjeljaka tek je prvi korak. Kriteriji po kojima će neke od tih organizacijskih jedinica opstati su količina protoka roba, putnika i trošarinske robe.

Nemaju opravdanja

Ispostava kao što je, primjerice, Kotoriba koja ima osam zaposlenih, a po službeniku se dnevno ne riješe ni dva dokumenta, nema opravdanja.

Na ispostavi Žitnjak dnevno carinik riješi 6,5 dokumenata, u Jankomiru više od sedam dokumenata, na ispostavi Bregana carinik dnevno riješi 18 dokumenata, u Bajakovu njih 12, a u ispostavi Luka Šibenik ni petinu dokumenta dnevno. U ispostavi Otočac carinik dnevno ne riješi ni pola dokumenta, a vrlo je slično i u Virovitici, Slatini, Kninu, Gospiću…

Jurčec: Zbog promjena bez posla 17.000 ljudi

– Carinski sindikat Hrvatske protivi se smanjenju broja carinarnica. Od 2005. dva puta povećavao se broj carinarnica, a sad se predlaže drastično rezanje – kaže Božo Prka, predsjednik CSH.

Upozorava da će smanjenje broja carinarnica dovesti do problema za poduzetnike koji se nisu prilagodili novim uvjetima. Vladimir Jurčec, predsjednik sekcije prijevoznika i logistike u HGK – Županijskoj komori Čakovec, smatra da bi zbog promjena još 15.000 do 17.000 ljudi moglo ostati bez posla.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije