'To znači da će oni koji rade najmanje smeća npr. jednočlano ili dvočlano domaćinstvo plaćati fiksni dio cijene kao i osmeročlana ili deveteročlana domaćinstva. To je poskupljenje za neke od čak 100 posto
Siniša Radiković, direktor GKP Pre-kom Prelog poslao nam je priopćenje vezano uz gospodarenje otpadom i i o dopuni uredbe da svi korisnici moraju plaćati isti fiksni dio cijene. Njegovo priopćenje prenosimo u cijelosti.
‘Nakon dvije godine borbe, dopunom Uredbe o gospodarenju otpadom ispravlja se nepravda te se konačno JLS koje su ispunile ciljeve u gospodarenju otpadom oslobađaju od plaćanja poticajne naknade za smanjenje količina miješanog komunalnog otpada.
No, u dopuni uredbe dolazi nova “glupost” da svi korisnici moraju plaćati isti fiksni dio cijene u kategoriji kućanstva i kategoriji koja nisu kućanstva. To znači da će oni koji rade najmanje smeća npr. jednočlano ili dvočlano domaćinstvo plaćati fiksni dio cijene kao i osmeročlana ili deveteročlana domaćinstva, isto tako će mala poduzeća plaćati isti fiksni dio cijene kao i velika poduzeća.
No krenimo redom i navedimo samo nekoliko stvari koje bi trebalo
HITNO promijeniti ili ukinuti:
1. Dopuna Uredbe o gospodarenju otpadom (crveno stavci iz Dopune
Uredbe) – Temeljem navedenih stavaka cijene fiksnog dijela onih
koji rade najmanje smeća će osjetno rasti (jednočlana i dvočlana
kućanstva, male tvrtke), dok će onima koji rade najviše smeća
cijene neznatno pasti (višečlanim domaćinstvima i velikim
tvrtkama).
Također će kućanstva koja sama kompostiraju otpad plaćati veću cijenu mada nemaju smeđi spremnik i ne koriste dio usluge. Zanimljivo je također da dopuna Uredne stupa na snagu nakon 3 mjeseca od objave te da bi novi cjenici trebali stupiti na snagu početkom sljedeće godine, a dan danas dosta gradova i općina ne primjenjuje nove cjenike koji su se trebali primjenjivati od 01.02.2018. godine i nikome ništa. Da li to znači da neki ne trebaju primjenjivati Uredbu i raditi po njoj?
Članak 3
Iza stavka 7. dodaju se stavci 8. i 9. koji glase:
“(8) Cijena obvezne minimalne javne usluge jedinstvena je na
području pružanja usluge za sve korisnike usluge razvrstane u
kategoriju korisnika kućanstvo.
(9) Cijena obvezne minimalne javne usluge jednaka je za sve
korisnike usluge razvrstane u kategoriju korisnika koji nije
kućanstvo unutar iste potkategorije iz priloga koji je tiskan uz
ovu Uredbu i čini njezin sastavni dio.”
2. Obaveza izgradnje fiksnog reciklažnog dvorišta (crveno stavci iz ZOGO-a) – Kažnjene su male JLS sa preko 3000 stanovnika, dok su nagrađeni veći gradovi jer oni moraju imati fiksno reciklažno dvorište na 25000 stanovnika. Ispada da bi mi trebali izgraditi još 6 fiksnih reciklažnih dvorišta što je bacanje našeg i europskog novca u vjetar. Predlažemo da ako ne žele promijeniti taj propis, da kada veliki gradovi izgrade raciklažna dvorišta na 3000 stanovnika da i mi to uradimo ali ne prije. Izgradili smo u RH dio reciklažnih dvorišta koja ne rade svaki dan što znači da nisu potrebna jer ih uspješno mogu zamijeniti mobilna reciklažna dvorišta.
Članak 35
2. koja ima više od 3.000 stanovnika dužna je osigurati
funkcioniranje najmanje jednog reciklažnog dvorišta i još po
jedno na svakih idućih 25.000 stanovnika na svojem
području,
3. koja ima više od 100.000 stanovnika dužna je osigurati
funkcioniranje najmanje četiri reciklažna dvorišta i još po jedno
na svakih idućih 30.000 stanovnika na svojem području,
3. Obaveza evidentiranja odvoza MKO i vođenje prihvaćenog otpada
u reciklažna dvorišta (crveno stavci iz Uredbe) – Mi smo jedina
europska zemlja gdje je OBAVEZNO evidentiranje odvoza MKO-a.
Očito smo jako bogati ili bahati, jer su ti sustavi vrlo skupi a
recimo u jadranskom djelu RH ili u velikim gradovima slabo
primjenljivi. Zanimljivo je da kada korisnici dođu sa korisnim
otpadom u reciklažno dvorište trebamo evidentirati svaku vrstu
otpada (npr. papir, plastika, staklo, jestivo ulje) te to
znači četiri vaganja i evidentiranja što je skupo, sporo i
bespotrebno.
Zanimljivo posjetio sam ovih dana kompostanu u Njemačkoj koja
uredno radi bez vage (u m3) jer je to njima preskupo. Velika
većina RH ne radi navedene evidencije i nikome ništa, dali to
znači da ih i mi prestanemo raditi.
Članak 17.
(1) Evidencija sadrži podatke o: ………
(3) Evidencija iz stavka 1. ovoga članka vodi se u digitalnom
obliku
4. Obaveza JLS da predaju MKO centrima za gospodarenje otpadom – Kako se ne rješavaju CGO-i, ili se grade sa zastarjelom tehnologijom, mi želimo za preostalih 30% našeg MKO izgraditi modernu malu energanu na otpad. To ne smijemo učiniti jer će gradonačelnici i načelnici biti kažnjeni ako nećemo predavati MKO najbližem CGO-u.
5. Neusklađenost Pravilnika i Odluka sa ZOGO-om – Ministarstvo nije ispunilo obaveze koje si je propisalo za uskladbu podzakonskih akata i mi radimo u stalnoj pravnoj nesigurnosti. Jedan primjer EKO RENTU su ukinuli donošenjem ZOGO 2013. godine no nisu uskladiti Pravilnik gdje je EKO RENTA ostala i imamo dopis ministarstva da je ne trebamo plaćati. No, sada imamo i tužbe gdje JLS kod kojih se nalazi odlagalište tuže nas za EKO RENTU mada nam je Ministarstvo dalo napismeno da je to ukinuto. Zanimljivo je da su EKO RENTU vratili dopunama u ZOGO početkom 2019. godine i dolazimo do onog “tko tu koga”.
Mogao bih dodati još pokoju stranicu stvari koje nisu dobre u
našoj regulativi no to očito nema smisla jer nas nitko ne
sluša. Smatram da su rezultati koje postižemo u gospodarenju
otpadom plod suradnje naših korisnika, naših vlasnika (JLS) i nas
komunalaca i da svi zajedno moramo upozoriti Ministarstvo zaštite
okoliša i energetike, javnost i medije da se moraju ispraviti
navedene nepravde. Posebno prva točka gdje se nas prisiljava da
donosimo nepravedne Odluke i Cjenike na štetu najnezaštićenijih
jednočlanih i dvočlanih domaćinstva i malih poduzeća o kojima
očito neki ne žele voditi računa – poruka je direktora Siniše
Radikovića.