Sve je počelo prije trideset godina kada su mama Biserka i tata Radenko, s dvije djevojčice o kojima se trebalo brinuti, ostali bez posla. Vrijedne sestre Tatjana i Valentina Hažić to zaslužuju...
Pet prijavljenih i odobrenih projekata priskrbilo im je potporu od 2,6 milijuna kuna – više od pola svih investicija – i povećalo prihode pa su oni u prvoj polovici ove godine oko 461 tisuću kuna, koliko su imali u cijeloj 2016. Zajamčilo je to i bolju satnicu sezoncima pa sada na njihovu gospodarstvu rade, ovisno o poslu, za 30 i 35 kuna po satu, a plaćeni su im doprinosi i topli obrok.
Njima su pak potpore omogućile uvođenje novih proizvoda i povećanje njihove vrijednosti. Dva su projekta provedena, tri su u provedbi. Za obnovu oko hektara vinograda zbog zaraze žuticom dobit će povrat svih uloženih sredstava, kao i za kupnju traktora, visokotlačnog perača i malčera. Treći projekt u provedbi odnosi se na gradnju kampa na njihovu domaćinstvu pa će dogodine imati 20 parcela za 60 gostiju.
Najposjećeniji na vinskoj cesti
Takva je danas priča o obitelji iz Jurovčaka u općini Sveti Martin na Muri, započeta prije više od triju desetljeća, kada su Biserka i Radenko Hažić s dvjema djevojčicama o kojima se valjalo brinuti ostali bez posla pa su odlučili zasaditi prvu voćku, a zatim i prvu lozu. Otada su uvijek bili nekako korak ispred vremena, prateći trendove i osluškujući sve zahtjevnije tržište pa su već 2003. godine izgradili prvu privatnu hladnjaču u Hrvatskoj, što im je omogućilo da za jabuku postignu dvostruku cijenu, jer su je na tržište plasirali u svibnju.
Kada se prije nekoliko godina uveliko započelo sa sadnjom aronije, uložili su 400.000 kuna u stroj za njezinu preradu i u dvije godine uslužnom djelatnošću vratili uloženo… Kupci su sve više posezali za njihovim vinom, jabukama, sokovima, jabučnim octom, čajevima, čipsom od jabuka… Na pitome međimurske brege, u koje se stopila Vinska kuća obitelji Hažić, jedna od najposjećenijih na Međimurskoj vinskoj cesti, godišnje dođe sedam-osam tisuća posjetitelja uživati u delicijama iz ove regije. Nema iz kojeg ih kutka svijeta nije bilo u Jurovčaku, a gosti su Hažićevih i turisti s – kruzera.
– Kada stignu u Dubrovnik, odlaze na Plitvice pa k nama – veselo će Valentina Hažić, najmlađa članica obitelji. Završila je agronomski fakultet, smjer voćarstvo, vinogradarstvo i vinarstvo. Priprema doktorat, a pisanje projekata njezina je zadaća. Sestra Tatjana diplomirana je ekonomistica, smjer turistički menadžment. Znanje su ugradile u OPG čija je vlasnica sada, barem na papiru, 37-godišnja Tatjana, iako i dalje ima posla za sve – u voćnjaku, preradi, vinogradu, sa stilom uređenoj vinskoj kući gdje o degustacijama gostiju brinu Tatjana, Valentina i majka Biserka, a otac Radenko je “u pozadini” zadužen za razvoj proizvoda. Kako su djevojke stasale, roditelji su ih sve više uključivali u odlučivanje, postavljajući pred njih probleme s kojima su se suočili i tražeći od svojih kćeri da ih, s obzirom na stručno znanje koje imaju, pokušaju riješiti.
– Uh, koliko sam puta stajala na vratima obučena za izlazak, u štiklama, a tata bi zatražio da odlučim nešto u vezi s poslom, jer je vjerovao u mene – prisjeća se Valentina.
Gosti su stizali iz termi
Vinska kuća je tik uz njihovu obiteljsku i za nju će Hažići kazati kako im je drugi dom pa su njezina vrata otvorili svim ljubiteljima dobre kapljice vina i domaćih i zdravih proizvoda od jabuke. Za priznanja i nagrade koje su dobili od struke – a uistinu se imaju čime podičiti, posljednja u nizu je bronca za Chardonnay iz 2017., koju su dobili na ovogodišnjemu Decanteru, najvećemu svjetskom vinskom natjecanju – zaslužna je, smatraju, njihova briga o proizvodu, jer im je važnija kvaliteta od kvantitete.
– Nekada smo se bavili proizvodnjom, a prije desetljeća ponudili smo turističke usluge u novoizgrađenoj vinskoj kući i bavili se i preradom. Turizam na gospodarstvu posljedica je velikoga broja gostiju koji su stizali iz obližnjih LifeClass Termi Sveti Martin, udaljenih kilometar. Osim većeg udjela konzumne jabuke, koja ima dijelom i veleprodajni kanal, ostali proizvodi s gospodarstva prodaju se uglavnom na kućnome pragu.
– Prepoznali smo “turizam vina i jabuka” kao tržištu zanimljiv i potencijalno unosan proizvod. Naglasak smo stavili na ponudu zdravih, domaćih proizvoda, ugođaj i sadržaje koje nudimo vlastitom animacijom, kao domaćini. Imamo svojevrsnu bazu informacija o mogućnostima koje se mogu ponuditi gostima u okruženju te tako surađujemo i s ostalim turističkim subjektima u okolici – objašnjavaju sestre Hažić. Znaju, prošlo je vrijeme kada je njihovo gospodarstvo bilo malo. Da bi poljoprivrednike iz svojega kraja pokušale spasiti od nepoštene trgovačke prakse, kakvoj su i same bile izložene, Valentina je osnovala Udrugu “Najbolje ‘z Međimurja”, okupila male proizvođače pa je prije nekoliko dana u Čakovcu otvorena trgovina “Međimurski štacun” gdje se proizvodi s OPG-ova prodaju 20% skuplje (npr. u tome dućanu kilogram jabuka stoji 4,80 kuna, a kod Hažićevih po 4 kune).
Tu su cijenu postigli kroz kratak opskrbni lanac bez posrednika, a to je prvi put da su u Hrvatskoj poljoprivrednici otvorili dućan bez posrednika, a od 20% veće cijene financirat će se plaća prodavačice. U “Međimurskom štacunu” je oko 150 različitih proizvoda ovdašnjih poljoprivrednika, a u najbolje z Međimurja svakako se ubrajaju i proizvodi vrijednih sestara.