OSOBNI STEČAJ

Našli ste se u blokadi? Evo što možete učiniti da se izvučete

Dužnici će od Fine dobiti obrazac s pitanjem jesu li suglasni s pokretanjem jednostavnog stečaja. Ako ne odgovore u roku od 15 dana, smatrat će se da jesu

Jednostavan postupak stečaja potrošača omogućile su izmjene
i dopune Zakona o stečaju potrošača koje su stupile na snagu
1. siječnja.

Kod postupka ‘običnog’ osobnog stečaja
potrošač odlučuje hoće li ga pokrenuti ako je
zadovoljio zakonom propisane uvjete. Novouvedeni jednostavni
postupak stečaja uveden je za potrošače koji su u blokadi
dulje od tri godine, a dugovanje im je manje od 20.000 kuna.

Taj iznos odnosi se samo na glavnicu, a ne i na kamate koje su
tijekom godina pripisane. Dužnici ne smiju imati imovinu vredniju
od 10.000 kuna, ne računajući nekretninu u kojoj žive, pišu

24sata
.

– Financijska agencija (Fina) mora takve dužnike poštom pozvati
da se u roku od 15 dana od dana dostave očituju jesu li suglasni
da se nad njihovom imovinom provede jednostavni postupak stečaja
potrošača – kažu u Fini, koja je jučer poslala prvih 10.000
takvih poziva dužnicima.

Uvjete za pokretanje postupka jednostavnog stečaja ima oko
100.000 dužnika.

– Fina će svaki dan slati 10.000 poziva za očitovanje dok ne budu
obaviješteni svi koji zadovoljavaju uvjete za jednostavni
postupak stečaja. S obzirom na to da je riječ o trajnoj mjeri za
pomoć blokiranim građanima, kako koji potrošač bude ispunjavao
kriterije za pokretanje postupka, tako će i njemu biti poslan
poziv – objašnjavaju u Ministarstvu pravosuđa.

‘Smatramo da je riječ o populističkim mjerama’

Iz Fine dodaju kako će u jednostavnom postupku stečaja potrošača
nadležni općinski sud utvrditi vrijednost imovine prema Popisu
imovine koji potrošač dostavi uz Očitovanje i prema podacima
Financijske agencije.

Sud treba utvrditi vrijedi li imovina potrošača, koja bi se mogla
unovčiti kao stečajna masa, do 10.000 kuna, pišu
24sata
.

Ako je vrijednost imovine potrošača veća od 10.000 kuna, sud
može donijeti rješenje o otvaranju jednostavnog postupka stečaja
potrošača, ali mora i imenovati povjerenika koji je dužan u roku
12 mjeseci od otvaranja postupka unovčiti pokretnine, tražbine,
dionice, poslovne udjele, vrijednosne papire te druga imovinska i
materijalna prava potrošača.

U Udruzi blokiranih su skeptični prema novome modelu.

– Voljeli bismo vjerovati da će građanima dugovi biti oprošteni i
da će biti deblokirani. Taj potez uistinu bi doprinio boljitku
društva. No smatramo da je riječ o populističkim mjerama koje
neće imati konkretne rezultate – kaže Sarajko
Baksa 
iz Udruge.

10 pitanja Ministarstvu pravosuđa i FINA-i

1. Što ako dužnik u roku od 15 dana ne odgovori želi li osobni
stečaj po jednostavnom postupku?

Ako se potrošač ne očituje u roku ili dostavi popis imovine bez
da se očitovao je li suglasan s postupkom, smatrat će se da je
suglasan. Ako se očituje da je suglasan, ali ne popiše imovinu,
smatrat će se da je izjavio da nema imovine iz koje se mogu
namirivati njegovi vjerovnici.

2. Što ako netko ne želi stečaj po jednostavnom postupku, a ne
očituje se u roku od 15 dana?

Iako je riječ o mjeri koja je u potrošačevu interesu, svatko se
može izjasniti kako ne želi postupak. I potrošači koji se ne
izjasne, pa će se smatrati da su suglasni, mogu obavijestiti sud
kako ne žele da se postupak provodi. U tom slučaju i dalje ostaju
blokirani.

3. Što ako Fina ne pronađe adresu dužnika koji zadovoljava
uvjete?

Potrošači koji udovoljavaju kriterijima za pokretanje postupka,
ali nemaju reguliranu adresu prebivališta u MUP-u, bit će idućih
dana pozvani da reguliraju adresu u roku od 60 dana putem
e-oglasnih ploča sudova (link: https://e-oglasna.pravosudje.hr/?q=poziv/10010).
Nakon što reguliraju svoju adresu na koju im može biti poslan
poziv, FINA će im poslati poziv.

4. Što ako dužnik ima imovinu, a ne navede je u obrascu koji
pošalje Fina?

Sud će na mrežnoj stranici e-oglasna ploča sudova objaviti poziv
svim vjerovnicima potrošača da u roku od 45 dana od objave poziva
ospore popis imovine koji je potrošač dostavio i/ili da
obavijeste sud o imovini potrošača koja bi se mogla unovčiti te
da dostave dokaze na kojima temelje svoje tvrdnje.

5. Što ako dužnik navede manju vrijednost imovine?

Sud mora utvrditi vrijednost potrošačeve imovine. To utvrđuje
zaključkom po slobodnoj ocjeni, a procjenu može povjeriti i
sudskom ovršitelju, odnosno sudskom procjenitelju ili posebnom
vještaku.

6. Može li se pokrenuti postupak jednostavnog stečaja ako imovina
dužnika vrijedi više od 10.000 kuna?

Ako sud utvrdi da je vrijednost imovine potrošača koja bi se
mogla unovčiti veća od 10.000 kuna, sud će po službenoj dužnosti
donijeti rješenje o otvaranju jednostavnog postupka stečaja
potrošača i imenovati povjerenika. Kako je riječ o potraživanjima
do 20.000 kuna, nekretnine u vlasništvu potrošača se ne smatraju
unovčivom imovinom te ne mogu biti iskorištene za namirenje
vjerovnika.

7. Što ako dužnik ima stalna novčana primanja kojima može
postupno namiriti dugovanja?

Ako potrošač ima stalna novčana primanja na kojima se ne provodi
ovrha, sud će mu naložiti da u roku od 12 mjeseci od
pravomoćnosti rješenja o otvaranju jednostavnog postupka stečaja
uplaćuje određeni iznos na račun suda. Taj iznos sud će odrediti
primjenom pravila ovršnog prava o ograničenjima ovrhe na stalnim
novčanim primanjima.

8. U kojem roku se moraju namiriti dugovanja u jednostavnom
stečajnom postupku potrošača?

Stečajni upravitelj, odnosno odvjetnik koji je imenovan kao
povjerenik, dužan je u roku od 12 mjeseci od pravomoćnosti
rješenja o otvaranju jednostavnog postupka stečaja potrošača
unovčiti pokretnine, odnosno tražbine, dionice, poslovne udjele,
vrijednosne papire i druga imovinska ili materijalna prava koja
je potrošač naveo u popisu imovine ili čije je postojanje sud
utvrdio. Pokretnine i imovinska prava koja se ne unovče u
navedenom roku smatraju se neunovčivom imovinom i ostaju
potrošaču.

9. Kako završava jednostavan postupak stečaja?

Nakon unovčenja stvari i prava potrebnih za namirenje vjerovnika,
sud će zaključiti jednostavni postupak stečaja i osloboditi
potrošača od preostalih obveza u odnosu na osnove i vjerovnike
koji su navedeni u odluci suda o zaključenju postupka i
oslobođenju od preostalih obveza. Rješenje će dostaviti Fini i po
tim osnovama više se neće provoditi ovrha.

10. Cijela priča izgleda dobro za dužnike. Skriva li se i neka
loša strana?

Potrošač će se osloboditi obveza koje su evidentirane kod FINA-e.
Preostale će morati sam pokušati regulirati. I to bi mu ovom
mjerom trebalo biti olakšano, prenose
24sata
.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije