U redakciju portala javio se čitatelj koji upozorava na česti problem nekontroliranog spuštanja i podizanja polubranika na cestovno željezničkom prijelazu između Pribislavca i Štefanca.
Rampe svako malo “zaštekaju”, kaže i pita se – Zar treba netko poginuti da se to ispravi? Priložio je i video koji možete pogledati klikom ovdje.
Odgovor smo potražili u HŽ Infrastrukturi, a šef Korporativnih komunikacija Ivan Kartelo poslao nam je sljedeći odgovor:
“Nije točna tvrdnja da postoji “česti problem nekontroliranog spuštanja i podizanja polubranika na pružnom prijelazu u Pribislavcu”, niti “rampe zaštekaju svako malo”. Tijekom mjeseca travnja taj ŽCP nije se ništa manje niti više kvario nego li ostali ŽCP-i i sigurnost prometa nije niti u jednom tzrenutku bila ugrožena. Ovaj mjesec evidentirali smo tri smetnje od kojih je jednoj bio uzrok izvanredni događaj.
Dana 9. travnja evidentiran je kvar ŽCP-a “Pribislavec-Štefanec” u 15.10, a kvar je otklonjen u 17.10. Za vrijeme kvara o neosiguranom ŽCP-u “Pribislavec-Štefanec” strojovođe su bili izvještavani “pismenim nalogom” koji predviđa određenu proceduru (zaustavljanje prije ŽCP-a). Sigurnost željezničkog prometa nije bila ugrožena.
Dana 19. travnja evidentirane su smetnje na ŽCP “Pribislavec-Štefanec” i zbog otklanjanja smetnji obavljeno je ispitivanje uređaja od 13.41 do 13.50 sati i od 16.00 do 16.30 sati. Sigurnost željezničkog prometa nije bila ugrožena jer su strojovođe bili obaviješteni “pismenim nalogom”.
Dana 27. travnja u 11.45 sati evidentirana je smetnja i kvar ŽCP-a “Pribislavec-Štefanec”. Uzrok tomu bio je izvanredni događaj u KM 066+200 (suicid) u 11.35 sati, 200 metara prije ŽCP-a. Kako je zbog očevida vlak morao stajati na pruzi do 14 sati, a nalazio se unutar uključnih konatakata, tako je uređaj pokazivao kvar. Sigurnost željezničkog prometa zbog kvara ŽCP-a nije bila ugrožena jer je promet regulirala prometna policija.
Dakle, poubranici se ni u kom slučaju nisu spuštali i dizali nekontrolirano, nego se radilo o smetnji ili ispitivanju u prisustvu nadležnih radnika. U vrijeme takvoga ispitivanja, ili smetnje u radu ŽCP-a, postoje jasno propisane procedure odvijanja željezničkog prometa (strojovođa treba zaustaviti vlak ispred ŽCP-a), tako da sigurnost željezničkog ni cestovnog prometa nije bila ugrožena.
HŽ Infrastruktura polaže najveću moguću pozornost uređajima koji utječu na sigurnost prometa, pa tako i uređajima na ŽCP-ima Sve smetnje promptno se uklanjaju, a dok one traju postoje propisane procedure odvijanja prometa koje garantiraju sigurnost prelaza preko pruge. Zadnjih godina bilježimo trend pada nesreća i broja ozlijeđenih i poginulih na ŽCP-ima, s time da moramo naglasiti da je u 99 posto slučajeva krivac za nesreću na ŽCP-u vozač cestovnog vozila.
Dodatni problem je nestrpljivost vozača cestovnih vozila koji voze slalom između spuštenih polubranika i tako ugrožavaju svoj život, ali i život ostalih sudionika u prometu. Iako je trend lomova polubranika u padu, taj je broj još uvijek velik. Tako je prošle godine polomljeno 469 polubranika, a u prva tri mjeseca ove godine 94.
Osim podizanja razine osiguranja najmodernijim uređajima, glavni način sprečavanja nesreća na željezničko-cestovnim prijelazima je edukacija vozača, što HŽ infrstruktura radi već 15 godina kroz svoju edukativno-promotivnu akciju “Vlak je uvijek brži“. HŽ Infrastruktura posljednjih godina ulaže vrlo velike napore kako bi modernizirala uređaje za osiguranje na što više željezničko-cestovnih prijelaza i time ipak povećala tehničku razinu sigurnosti svih sudionika u prometu na križanjima željezničkih pruga i cesta.
U prilog tomu svjedoči podatak da je od 2008. do 2012. – dakle u 5 godina – ugradnjom novih signalno-sigurnosnih uređaja u vrijednosti 60 milijuna kuna podignuta razina sigurnosti na ukupno 57 prijelaza. Ove godine najmodernijim uređajima sa svjetlosno-zvučnom signalizacijom i polubranicima osigurat ćemo željezničko-cestovne prijelaze u Maloj Subotici i na ŽCP Nedelišće/Strahominec. U sljedeće dvije godine u planu je osiguranje još 2 prijelaza u Maloj Subotici i Goričanu, a u idućih 10 godina planiramo podići razinu sigurnosti na još 18 prijelaza u Međimurju.
Sigurnost na ŽCP-ima
Podaci pokazuju da je u većini slučajeva uzrok nesreće na ŽCP-ima nesmotrenost vozača cestovnih vozila, motociklista ili pješaka koji neoprezno prelaze preko pruge i ne poštuju signalizaciju. Prema postojećoj signalizaciji, vlak uvijek ima prednost pa se može govoriti samo o tome da je cestovno vozilo podletjelo pod vlak ili naletjelo na vlak, a nikako obratno. Posljednjih godina kao dodatni problem pokazalo se nošenje slušalica u ušima i slušanje glazbe prilikom kretanja uz prugu.
Zbog slušalica u ušima prošle godine poginulo je nekoliko mladih ljudi. Dakle, u 2014. na željezničko-cestovnim prijelazima na hrvatskoj pružnoj mreži dogodilo se ukupno 37 nesreća, u kojima je 7 osoba smrtno stradalo, a 5 ih je teže ozlijeđeno. U naletu cestovnih vozila na spuštene polubranike/branike slomljeno je 469 polubranika/branika, pri čemu je počinjena materijalna šteta procijenjena na gotovo 540 tisuća kuna.
Podaci o lomovima polubranika kroz godine pokazuju to da trend lomova pada, čemu je sigurno pridonijela i akcija “Vlak je uvijek brži” i povećana opreznost vozača koji su osvijestili tu opasnost. No, to još uvijek nije dovoljno jer je naš cilj smanjiti i nesreće, i broj poginulih, pa i broj lomova polubranika na najmanju moguću mjeru – kažu u HŽ Infrastrukturi.