Nedavno je u izdanju Školske knjige iz Zagreba izašao priručnik za nastavnike geografije na temu Pokusi u nastavi geografije. Autor priručnika je profesor Mladen Tota, nastavnik geografije u dvije međimurske srednje škole, Srednjoj školi Čakovec i Ekonomskoj i trgovačkoj školi Čakovec.
Stoga smo s prof. Totom, inače rodom iz Donjeg Kraljevca, porazgovarali o Priručniku i o našem školstvu općenito. – Naše školstvo prolazi se već godinama reformira, ali nikako da se konačno napravi neka radikalnija reforma koja bi promijenila pristup obrazovanju i poučavanju.
Kolege su najčešće prepušteni sami sebi, ali rade vrhunski posao i stalno pronalaze nove načine i metode kako se približiti učenicima, kako učeniku rođenom u 21.st. približiti gradivo koje se temelji na nastavnom planu i programu starom preko 20 godina, kako zainteresirati učenika i usmjeriti njegovu pažnju koja najčešće ne traje duže od broja njegovih godina, kako ga zainteresirati za nešto što mu je najčešće dostupno samo s nekoliko klikova na mobitelu
Sa svim tim pitanjima se svakodnevno susrećemo u poslu, pa tako i ja u svojem. Geografija, koju nažalost većina ljudi percipira kao niz statističkih podataka te kao predmet gdje vi trebate znati nazive svih glavnih gradova i svih mjesta na svijetu, je sve, samo ne to – kaže prof. Tota.
Smatra da je prilično teško učeniku od 10-11 godina objasniti što zapravo jedna kompleksna prirodno-društvena znanost koja proučava prostor te sve što utječe na taj prostor, od prirodnih faktora i čovjeka do posljedica njihovog djelovanja na taj prostor.
– To me potaknulo da napišem ovaj priručnik kako bi učenicima približio tu geografsku stvarnost, a kolegama dao ideje kako zainteresirati učenike za nastavu. Kako nismo baš u mogućnosti učenike voditi na vulkan, pokazivati im metamorfozu ili boranje ili pak kako nastaju fosili, pokusi bi trebali učenicima približiti koji procesi se tu zapravo događaju – rekao je autor.
Na pitanje o kakvim se pokusima radi odgovara da je prije svega riječ o jednostavnim pokusima koje učenici mogu izvoditi na nastavi ili pak samostalno kod kuće te tako uočiti pojave i procese koji se dešavaju u prirodi.
– Cilj je da učenje postane aktivan proces kojim se kod učenika potiče stvaralačko mišljenje, samostalno zaključivanja te primjena geografskih znanja u svakodnevnom životu i to učenjem kroz zabavu i opažanje. Želja mi je da učenici, kao što je cilj svakog predmeta i svakog nastavnika, ne uče samo za ocjenu, za roditelje, za učitelja, nego za život, a ja se nadam da će im ovaj priručnik u tome i pomoći – poručio je za kraj prof. Mladen Tota.