“Vukanovčar” – društvo za zaštitu potrošača Međimurja i portal eMedjimurje.hr pokrenuli su zajednički rubriku putem koje se možete obratiti ukoliko smatrate da su povrijeđena vaša potrošačka prava te pitati kako i na koji način se zaštiti.
Pitanje:
Prije 2 tjedna sam od jedne firme koja se bavi second hand prodajom preko interneta kupio mobitel – novi, original zapakirani, nekorišteni sa računom i jamstvom ovjerenom od T-coma. Nakon par dana mobitel se pokvario, a firma koja mi je prodala ne želi preuzeti natrag mobitel, već me upućuje na ovlašteni servis.
Od firme kojoj sam platio dobio sam njihov račun, na kojem piše da nisu u sustavu pdv-a i da se radi o second hand prodaji, te sam uz njihov račun dobio i račun od T-coma, kao i jamstvo ovjereno od T-coma u slučaju reklamacije. Datum računa od T-coma je par dana stariji od računa firme koja mi ga je prodala i različiti je iznos od računa po kojem sam platio mobitel – čak je račun od T-coma za 120 kuna veći. Koja su moja prava u ovom slučaju, imam li ja pravo na povrat uplaćenog novca ili moram slati mobitel u servis?
Odgovor:
Zakon o zaštiti potrošača ne poznaje first-hand shop i second-hand shop. “Trgovac” je bilo koja osoba koja sklapa pravni posao ili djeluje na tržištu u okviru svoje trgovačke, poslovne, obrtničke ili profesionalne djelatnosti, uključujući i osobu koja nastupa u ime ili za račun trgovca, pa prema tome za Second-hand shop vrijede sve zakonske odrednice kao i za sve druge trgovce u konkretnom slučaju koji se bave online prodajom.
To je tzv. “ugovor na daljinu” što predstavlja ugovor sklopljen između trgovca i potrošača u okviru organiziranog sustava prodaje bez istodobne fizičke prisutnosti trgovca i potrošača na jednome mjestu pri čemu se do trenutka sklapanja ugovora te za sklapanje ugovora isključivo koristi jedno ili više sredstava daljinske komunikacije.
Potrošač ima pravo, ne navodeći razloge za to, jednostrano raskinuti ugovor sklopljen na daljinu u roku od 14 dana od kada mu je roba koja čini predmet ugovora (koju je kupio) predana u posjed. Ako trgovac nije obavijestio pismeno potrošača o njegovu pravu na jednostrani raskid ugovora, pravo potrošača na jednostrani raskid ugovora prestaje po isteku 12 mjeseci od isteka roka za raskid.
Iz upita proizlazi da potrošač nije obaviješten o narečenom, te ima pravo na jednostrano raskinuti ugovor ne navodeći razloge za to, tj. može vratiti mobitel i trgovac je dužan vratiti novac. U svemu trgovac mora poštivati zakone zemlje u kojoj je registriran, ako je u Hrvatskoj onda mora postupati kako je to određeno pozitivnim hrvatskim zakonima.
Trgovac je dužan potrošaču ispuniti ugovor (kupoprodaju) u skladu s odredbama Zakona o zaštiti potrošača i Zakona o obveznim odnosima. U slučaju materijalnog nedostatka na proizvodu na odnose potrošača i trgovca primjenjuju se odredbe Zakona o obveznim odnosima o odgovornosti za materijalne nedostatke stvari.
Ako trgovac ili proizvođač daje jamstvo za ispravnost prodanog proizvoda dužan je ispuniti obveze propisane Zakonom o obveznim odnosima o jamstvu za ispravnost prodane stvari, kao i obveze preuzete jamstvom. Prodavatelj odgovara za materijalne nedostatke stvari koje je ona imala u trenutku prijelaza rizika na kupca, bez obzira je li mu to bilo poznato.
Kupac koji je pravodobno i uredno obavijestio prodavatelja o nedostatku može po svom izboru:
1) zahtijevati od prodavatelja da nedostatak ukloni,
2) zahtijevati od prodavatelja da mu preda drugu stvar bez nedostatka,
3) zahtijevati sniženje cijene,
4) izjaviti da raskida ugovor.
Troškove otklanjanja nedostatka i predaje druge stvari bez nedostatka snosi prodavatelj. Razvidno je da trgovac-prodavatelj mora otkloniti nedostatak, a nikako da kupac-potrošač sam mora tražiti servis. Ako potrošač posjeduje pismeni odgovor na žalbu trgovcu (bili pismo bili e-pošta, telefonski razgovor nije dokaz), može po svojoj volji slučaj prijaviti Gospodarskom inspektoratu Ministarstva gospodarstva preko područne jednice – SLUŽBA INSPEKCIJSKOG NADZORA U VARAŽDINU, Stanka Vraza 4, Tel: 042 301 701, email: infopjvz@mingo.hr. (Za Vukanovčar Krešimir Polanec)
Smatrate li da su povrijeđena vaša potrošačka prava, a ne znate kako se zaštititi, pitajte nas na pitanja@emedjimurje.hr.
Arhiva članaka:
>>> Zaštita potrošača: Kako do svojih prava kod mobilnih operatera?
>>> Zaštita potrošača: Prevarili me pred kućnim pragom – što da radim?
>>> Često se pitate: Plaćati HRT pristojbu ili ne? Evo odgovora
>>> Vratio proizvod za mršavljenje, a povrata novca godinu dana nema
>>> Imao garanciju za kosilicu, ali se trgovina zatvorila – što poduzeti?