– Najbolji biser iz ovog polugodišta je kad je učenik nabrajao vrste povijesnih izvora, pa se nije mogao sjetiti pojma “slikovni povijesni izvori”. Htio sam mu pomoći, pa sam mu prvo rekao da ih sigurno ima i doma i da vise na zidu. Spomenuo sam potom i poznatu sliku, Mona Lisu, na što je sav sretan povikao: Monalizasti povijesni izvori! – smije se Miljenko Hajdarović iz Preloga, srednjoškolski profesor koji već godinama bilježi najzanimljivije i najšaljivije odgovore učenika, poznatih kao “školski biseri”.
Evo nekih. Glagoljicu su sastavili Huni. Uskoci su preskoci iz Hercegovine. Učenike dosta zbunjuju i crkvene teme. Na pitanje tko su misionari, odgovori su bili svakojaki: Misionari su ljudi slični svećenicima. Oni su čuvali izgled crkve. A što je to crkveni raskol? Oslikana cirkva. Titula osmanlijskog vladara je “država to sam ja”. Kakva je bila reakcija kralja na atentat u Narodnoj skupštini? Bio je ljut! Zanimljivi su i odgovori na pitanje što je burza.
To je dok građani traže posao. Drugi je učenik uvjeren da je to mjesto na kojem prerađuju naftu! A kakvo je bilo stanje gospodarstva u SSSR-u? Jako loše, zbog prevelike hladnoće. Koji je puni naziv SSSR-a? Seljačka Stranka Savezne Republike. Što je New Deal? Mjere opreza. Kako se zove prvi ustav Kraljevstva SHS? Vinodavni ustav. Što su kaste? Zapisi koji se mogu gledati na televiziji.
Hajdarović kaže da je bisere počeo bilježiti kao nastavnik u osnovnoj školi. – Činilo mi se da je to zgodna ideja koja može doprinijeti tome da se povijest ne shvati preozbiljno, a time i preteškom – ističe i nabraja još neke bisere. Čakovec je dobio ime po svetom Čaku. Napadi u Drugom svjetskom ratu bili su kad je Italija napala Njemačku, Austrija Njemačku, a Japan – Austriju.
Koji je nadimak nosio Erwin Rommmel? Pustinjski miš. Genocid je napad na neku važnu osobu u politici. Prvi partizanski odred je osnovan u šumi kod grada Jalta. Kako su saveznici namjeravali podijeliti Njemačku? Pol-pol. Tko su bili kvislinzi? Narod koji su Amerikanci koristili kao radio operatere jer nitko nije razumio njihov jezik.
– Na pismenom ispitu za peti razred osnovne škole tražio sam da se navedu barem dva kineska izuma ili dostignuća, a odgovor je bio Kineski zid i karate! – prisjeća je Hajdarović, koji posljednjih godina radi u srednjoj školi. Jednom su gledali isječak iz “Odiseja” s Trojanskim ratom. Jedan od odgovora na pitanje tko je tu ratovao, bio je – Grci i neandertalci. Grci su imali “mače”, a neandertalci koplja.