“Svaki čovjek po prirodi teži znanju”, Aristotelova je misao. Tom izrekom svakodnevno se i sama vodim. Učeći i upoznavajući samog sebe i svoju okolinu, čovjek se razvija i postaje potpuniji. To je proces koji nikad ne završava.
Kada sam nakon završenog studija konačno dobila diplomu u ruke, mislila sam da sam osvojila cijeli svijet. Već prvog radnog dana shvatila sam da je pravo učenje tek počelo i da nikad neće završiti ukoliko želim biti uspješna u svom poslu, odnosno bolje razumjeti sebe, učenike, kolege i roditelje te se prilagođavati svakodnevnim promjenama, društvenim zahtjevima i idealima.
Od samog početka rada uključivala sam se u različite edukacije i seminare u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje i Društva psihologa, polazim drugi stupanj edukacije iz kognitivno-bihevioralnih terapija…, ali stalno tražim nešto novo i drugačije!
Comenius – prilika i iskustvo za cijeli život!
Slušajući dobra iskustva nastavnice iz moje škole, odlučila sam se i sama prijaviti za stručno usavršavanje preko Agencije za mobilnost i programe EU, konkretno – preko programa Comenius koji obuhvaća predškolski odgoj, osnovno i srednje obrazovanje.
Ciljevi Comenius programa su promicanje svijesti o raznolikosti europskih kultura, poticanje osobnog razvoja sudionika, razvoj i usavršavanje vještina i kompetencija te njegovanje ideje o europskom građanstvu. Čitajući upute o načinu prijave, provedbe aktivnosti i završnim izvješćima, bila sam skeptična je li zaista moguće da baš ja dobijem priliku otići na stručno usavršavanje u inozemstvo uz financijsku potporu Agencije.
Moj velika želja ispunjena je! Mnogo sam vremena posvetila traženju teme koja bi zadovoljila moju znatiželju i čim sam je pronašla, posvetila sam se pisanju prijave. Bilo je dovoljno što sam iskreno i detaljno opisala svoju motivaciju, ciljeve i očekivanja. Nakon dugog čekanja, ugodno su me iznenadili rezultati natječaja i u studenom sam dobila prve povratne informacije o prihvaćanju moje prijave!
Uslijedile su pripreme od nekoliko mjeseci, ali i to je brzo prošlo… Stigao je 9. veljače 2013. Konačno sam sjela u avion i uputila se prema odredištu – Grottaferrati u Italiji.
Grupna dinamika i socijalne vještine u razredu – Grottaferrata, Italija (9.-17. veljače 2013.)
Socijalne vještine ključne su za prilagodbu pojedinca u nizu situacija i za razvoj odnosa s drugim ljudima. Škola kao odgojno-obrazovna institucija ima važnu ulogu u usmjeravanju i poticanju razvoja socijalnih vještina kod učenika. S
vaki trenutak u školi i razredu može biti pozitivan poticaj za poboljšanje komunikacijskih vještina, razumijevanja drugih ljudi, razvoja empatije, prosocijalnog ponašanja i niza drugih socijalnih procesa. Grottaferrata je prekrasan mali gradić udaljen dvadesetak kilometara od Rima. Okupila se ekipa od 23 ljudi iz različitih zemalja – Finske, Danske, Švedske, Portugala, Poljske, Irske, Turske, Litve, Latvije, Belgije i Grčke, i učenje je počelo.
Voditeljica stručnog usavršavanja je bila Ulla Sälomaki iz organizacije European Bridges Consulting iz Finske, a iznimno kreativne i drage asistentice bile su Claudia iz Portugala, Maria Silvia iz Italije i Patries iz Belgije. Sam seminar trajao je 7 dana i bio je praktične prirode, odnosno bazirao se na nizu praktičnih radionica i vježbi. Kako bismo razumjeli kako se učenici osjećaju u određenim situacijama, vrlo je važno da i sami budemo sudionici i isprobamo neke vježbe na sebi.
Prošli smo niz radionica i aktivnosti koje pomažu da se bolje međusobno upoznamo, steknemo povjerenje jedni u druge, probudimo svoju kreativnost, poboljšamo vlastite prezentacijske vještine, vještine organiziranja i vođenja, otkrijemo u kojim se ulogama u grupi najviše snalazimo i slično. Korištene su različite metode i načini rada – rad u parovima, rad u manjim i većim grupama, individualni rad, metode demonstracije, izlaganja, rasprave, igranje uloga, ples.
Interkulturalni dijalog
Neopisivo je zadovoljstvo biti u grupi ljudi iz različitih kultura. Mnogo sam naučila o prednostima i nedostacima obrazovnih sustava, narodnim običajima i načinu života, otkrila prekrasna mjesta u Europi o kojima dosad nisam imala prilike čuti, učila strane jezike, usavršila svoj engleski.
Iako smo vrlo različiti i došli smo s različitih mjesta, svima nam je bilo zajedničko što smo društveni i motivirani, usmjereni na cjeloživotno obrazovanje, puni ideja i iskustva te, što je najvažnije, fleksibilni i spremni za promjene i implementiranje ideja.
Na početku je bilo teško predstaviti Hrvatsku i Međimurje u nekoliko minuta prezentacije, ali na kraju sam shvatila da je ta prezentacija zapravo trajala svih 9 dana, svakom aktivnošću i svakim razgovorom. Iako se čini da smo “mali” i nepoznati, sve se više priča o nama. A zasigurno će se pričati još i više nakon degustacije međimurskih delicija poput mesa z tiblice, domaće buđole i špeka, zdiganih kolača i turoša.
Rim – Città Eterna (“Vječni grad”)
Kažu da možeš umrijeti tak nakon što posjetiš Rim. Nakon 2 prekrasna dana koja sam provela u Rimu, mogu reći da u potpunosti razumijem zašto je dobio sve nazive i epitete. To je grad koji osvoji svaku osobu, pa je osvojio i mene i moju Comenius grupu.
“If you always do what always did, you will always get what you always got.”
Ako uvijek radimo na isti način, ništa se neće promijeniti u našem životu. Ako želimo promjenu, moramo je izazvati i potaknuti. Preuzeti inicijativu, biti spremni na rizik i nepredvidivo. Svaki takav trud znači mnogo našeg vremena, ali dobici i posljedice mogu biti neprocjenjivi.
Moja talijanska avantura samo je početak promjena u meni, mom radu, putovanjima i projektima. Nadam se da će ovaj sažetak velikog iskustva biti poticaj i vama kao čitateljima u nalaženju svog puta prema učenju na drugačije načine…
Lucija Matjačić
Tehnička škola Čakovec
psiholog@tsck.hr