SIGURNOST NA CESTI

PAKAO NA DVA KOTAČA Električni romobili postaju glavna opasnost u prometu?

Električni romobili donose 285% više nesreća nego prije, a mnogi mladi vozači voze bez kacige i iskustva

Na prvi pogled, vožnja na dva kotača izgleda bezazleno, no iza te slike krije se čak 285 posto više nesreća na električnim romobilima koji su preplavili gradske ulice. Iako djeluju zabavno, električni romobili sve češće postaju razlog zbog kojeg mladi završavaju u bolničkim čekaonicama.

U prvih šest mjeseci ove godine zabilježeno je 257 nesreća s ozljedama na električnim romobilima, gotovo tri puta više nego lani. Posebno zabrinjava pet puta više teških ozljeda mozga te podatak da čak 40 % ozlijeđene djece ima manje od 14 godina, iako im vožnja zakonom nije dopuštena.

Samo u posljednjih nekoliko tjedana zabilježen je niz ozbiljnih nesreća s djecom na električnim romobilima diljem Hrvatske, kako ističe Index.hr.

“Najčešći uzrok nesreće je nepažnja. To su u principu vozila kojima se razvijaju relativno velike brzine. Govorimo o ograničenjima od 25 km/h što je dosta velika brzina. To je opasno, posebno za djecu koja nisu vozila obične romobile te ne poznaju prometna pravila.

Ne smijemo zanemariti ni to što romobili imaju dosta male kotače. To stvara problem jer vrlo lako dolazi do izbacivanja iz ravnoteže. Kad su kotači veći, bolja je i stabilnost. On je relativno stabilan dok ga držite s dvije ruke, kada samo dignete ruku kako biste nekom u prolazu mahnuli može doći do pada ako nemate iskustva”, rekao je za Index prometni stručnjak Marko Ševrović s Fakulteta prometnih znanosti.

“Nužno je educirati roditelje”

Iako smatra da je zakon relativno dobro prilagođen novim vozilima na cestama, ističe kako bi dobna granica mogla biti viša.

“U neznanju je spuštena dobna granica na 14 godina i stvorili smo problem jer djeca često počinju eksperimentirati i ranije, prateći vršnjake. Naime, kada dijete navrši 14 godina i roditelj mu kupi električni romobil, ono je često u društvu mlađe djece od 12 ili 13 godina, što može dovesti do problema zbog vršnjačkog pritiska i potrebe za dokazivanjem. Nije uvijek odgovornost samo roditelja – vršnjački utjecaj značajno pridonosi ovom problemu.

Zabrana nije opcija kojom bi se zaustavio rast nesreća na električnim romobilima. Nužno je podignuti dobnu granicu minimalno na 16 godina te oduzeti vozilo osobama koje ga nisu smjele voziti i kazniti roditelje. Smatram da će se to morati provoditi ili će stanje biti sve gore.

Kazne od 30 do 130 eura

Iako ih zakon ograničava na 25 kilometara na sat, uklanjanjem blokade mnogi romobili lako dosegnu i do 80 kilometara na sat.

Zakonom o sigurnosti prometa na cestama propisano je da električnim romobilima na javnim površinama smiju upravljati samo osobe starije od 14 godina, a svi vozači, bez obzira na dob, moraju tijekom vožnje nositi zaštitnu kacigu. Nije dopušteno voziti romobil u paru niti koristiti slušalice na oba uha.

Ovisno o vrstama prekršaja, kazne za odrasle najčešće se kreću od 30 € do 130 € po pojedinom prekršaju. Ako je dijete mlađe od 14 godina zatečeno u vožnji, odrasli (roditelj/skrbnik) odgovara i plaća kaznu.

Europske zemlje poduzele su razne mjere za smanjenje nesreća s električnim romobilima, poput zabrane vožnje po pločnicima i ograničenja brzine u Francuskoj, strožih tehničkih zahtjeva i veće kontrole gradova u Njemačkoj te obveznih kaciga i polica osiguranja za mlađe vozače u Italiji.

Švedska je ograničila snagu i brzinu romobila, dok Austrija zahtijeva kacige za mlađe od 12 godina i vožnju po biciklističkim stazama. Uz to, Belgija i Danska ulažu u biciklističku infrastrukturu, što je već rezultiralo smanjenjem broja nesreća.

Povezani sadržaj
Iz naše mreže
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije