HŽ: Redukcija linija je posljedica globalne krize i recesije

U redakciju međimurskog internetskog portala www.emedjimurje.hr  pristiglo je pitanje čitatelja u rubrici Pitanja i odgovori. Čitatelj smatra da je Međimurje prometno izolirano i pita što se po tom polju poduzima. Pitanje smo uputili na adresu Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture. Odgovor smo dobili vrlo brzo od tamošnje glasnogovornice Renate Ivanović.

Pitanje:

Županija Međimurska već je neko vrijeme prometno izolirana i pravi je otok u vidu prometne povezanosti. Naime, ne postoji niti jedan međunarodni vlak, autobus, niti bilo koji drugi vid javnog prijevoza koji bi omogućavao vezu glavnog grada županije sa nekim od gradova iz susjednih zemalja EU, a da ne govorim o većim gradovima kako je to bilo nekad (Venezia, Budimpešta, Moskva, Graz, Ljubljana…od 12 mjeseca ove godine i Zagreb).

Znamo da velik dio žitelja Međimurja i dalje svoj kruh zarađuje u inozemstvu, znamo da velik dio studenata studira u susjednoj nam Sloveniji, Zagrebu, Osijeku, znamo da velik dio građana svoje kupovine obavlja također u susjednim nam zemljama, a opet nije valjda da nema potrebe za barem jednim ili dva para vlakova u adekvatno i logično vrijeme prema navedenim krajevima.

Ne ističem tu toliko autobusni prijevoz zbog još većih problema i u samoj županiji, već je zanimljivo kako javno poduzeće HŽ, koje se velikim dijelom financira iz proračuna RH i kao takvo bi trebalo biti u službi građana ove zemlje, politički ne pritisne od strane općina koje prirodno gravitiraju željezničkom prijevozu.

Planom novog voznog reda u Međimurju će biti ukinuti svi brzi vlakovi prema Zagrebu i natrag, a ako se i unatoč tome odlučite drndati tri i pol do četiri sata do Zagreba, naravno da u Zagrebu nemate veze prema niti jednom međunarodnom ili jadranskom odredištu (osim ako tamo ne prespavate ili uzmete taxi).

Ovakvo ponašanje javnog poduzeća, politike Ministarstva prometa i Vlade RH prema žiteljima Međimurja tumačim kao bacanje istih na marginu, te njihovo ismijavanje u političkom, geografskom i socijalnom smislu i prometno vraćanje u prošlost u godine prije 1860.

Zanima me hoće li i kada Međimurska županija, gradovi i općine koje gravitiraju željezničkom prijevozu poduzeti adekvatne mjere, kako bi se situacija ispravila? Naprosto je nedopustivo ovakvo bezobrazno zadiranje u prometnu povezanost jedne regije.

Ulaskom Hrvatske u EU, dodatno će se pojednostaviti međunarodni prijevoz putnika pa i u tom segmentu ne vidim razloga da se situacija ne popravi. Molim vas da se očitujete o navedenom problemu, da ga ozbiljno shvatite, te kao takvog i ozbiljno, zajednički i svim snagama počinjete rješavati, naveo je čitatelj u svome pitanju.

Odgovor:

HŽ Putnički prijevoz nastoji što bolje organizirati odnosno prilagoditi vozni red potrebama korisnika uvažavajući pritom tehničko-tehnološke uvjete i stanje pojedine pruge te mogućnosti realizacije tih potreba. Međutim,  HŽ Putnički prijevoz nažalost ne može uvijek, a niti svim korisnicima izići u susret. Vozni red 2011/12. stupio je na snagu u 11. prosinca 2011. te će se primjenjivati do 08. prosinca 2012.

U novom vozni redu 2012/13. lokalni vlakovi na području Međimurske županije neće osjetno mijenjati vremena polazaka i dolazaka. Do minimalnih pomicanja trasa vlakova u odnosu na postojeći vozni red doći će isključivo uslijed prilagodbe voznog reda svakodnevnim migrantima, učenicima i radnicima, te uslijed infrastrukturnih ograničenja koja uzrokuju promjene u mogućnostima križanja vlakova i ostvarivanja veza vlakova.  

Što se tiče daljinskog prometa, po važećem voznom redu prema Međimurskoj županiji voze dva para daljinskih vlakova i to: brzi vlak 790/791 na relaciji Zagreb – Čakovec – Kotoriba te IC vlak 590/591 na relaciji Zagreb – Čakovec. Prema novom voznom redu 2012/2013. i dalje će prometovati vlakovi 590/591 svakodnevno od ponedjeljka do petka.

To su vlakovi koje uglavnom koriste radnici, u Zagreb dolazi ujutro u 07:38, a iz Zagreba prema Čakovcu kreće u 16:28.  Što se tiče subvencija, HŽ Putnički prijevoz je za obavljanje usluga od javnog interesa djelomično subvencioniran sredstvima iz Državnog proračuna za poticanje unutarnjeg željezničkog putničkog prijevoza. Od ukupno 705 vlakova u unutarnjem prijevozu 361 je subvencioniran iz Državnog proračuna.

Međunarodni promet nije u sustavu subvencioniranog prijevoza od strane države, stoga u tom prometu vrijede tržišna načela. Trenutačno mnoge međunarodne linije posluju s gubitkom (na godišnjoj razini gubitak iznosi 38,6 milijuna kuna), a takav gubitak koji ide na štetu poreznih obveznika Republike Hrvatske se ne može ignorirati, pa pojedine linije u novom voznom redu neće voziti.

Što se tiče neprofitabilnih linija u unutarnjem prijevozu, vodstvo HŽ Putničkog prijevoza razgovara s predstavnicima lokalnih jedinica kako bi se pronašlo rješenje za sufinanciranje pojedinih linija, a samim time bi se građanima omogućila bolja povezanost sa Zagrebom i ostatkom Hrvatske.

Ukoliko se lokalne uprave i samouprave ne uključe u sufinanciranje, najneprofitabilnije linije neće više prometovati. Redukcija pojedinih linija je na neki način i posljedica trenutne globalne krize i recesije. Vodstvo HŽ Putničkog prijevoza nada se da je takav trend samo privremen, te će u budućnosti raditi na tome da se postupno vrate vlakovi prema svim dijelovima Hrvatske prema kojima je zbog krize došlo do smanjenja broja linija.


šefica Korporativnih komunikacija

Mihaela Tomurad Sušac, dipl. novinarka

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije