Tko će si moći priuštiti ljetovanje? Smještaj skuplji i 35%, evo kako Hrvati mogu proći jeftinije
Kad je u pitanju odmor na hrvatskom jadranu, hrvatskim
građanima ove godine malo što ide na ruku. Cijene rastu brže od
plaća, a potražnja u Europi je tolika da jadranski domaćini
nemaju pretjeranog razloga razmišljati o dubini hrvatskog džepa.
Osim toga, smatra se, domaći gosti ionako su po prirodi stvari
usredotočeni na domaće more, uvijek se nekako snađu i dođu, a,
uostalom, sezona već dugo i ne ovisi o njima. Lani je, recimo, od
ukupno 19 milijuna turista domaćih bilo ‘tek’ 2,6
milijuna i njihov se minus, uz rastuće brojke iz inozemstva, ne
bi previše osjetio.
K tome, lanjska poskupljenja domaći su turisti progutali bez
većih problema i bilo ih je čak dvjestotinjak tisuća više nego i
2019. Lani su u dizanju cijena prednjačili hoteli, gdje su
poskupljenja išla i do 40 posto prema 2021. Ali, ove godine
cijene podjednako i osjetno rastu kako u hotelima tako i u
popularnom i financijski nešto pristupačnijem privatnom
smještaju. S kakvim će, pak, cjenicima osvanuti jadranske konobe,
slastičarnice i restorani tek ćemo vidjeti, ali i to će, kao i
prijašnjih godina, sigurno biti skrojeno prema zapadnoeuropskim
plaćama.
Sve upućuje da će ljetovanje na Jadranu biti i skupo i nikad
skuplje. U prosječena poskupljenja smještaja zasad govore o
15 do 20 posto višim cijenama od lanjskih, ali to samo znači da
su neki poskupili pet, a neki i 35 posto. Ispada tako da će,
recimo, za apartmane u kojima je noćenje prošlog ljeta bilo 70
eura, ovog ljeta trebati minimalno 80, a nerijetko i 90 eura pod
danu. Kratko, sedmodnevno ljetovanje u tom slučaju u startu
poskupljuje barem 70, a češće 100 do 140 eura.
– Lani je sezona bila neizvjesna i naš je savjet privatnim
iznajmljivačim bio da ne dižu previše cijene. Neki su se ipak
odlučili za poskupljenja, i to do deset posto. Ove godine zbog
inflacije i poskupljenja energenta, komunalija, ali i usluga
poput čišćenja, pranja rublja, a u nekim mjestima i paušalnog
poreza, poskupljenja su neizbježna i cijene će biti
barem 15 posto više nego lani. No, to je sad već sve skupa i 30
posto skuplje nego je bilo 2019. – govori predsjednica
Udruge obiteljskog smještaja Barbara Marković.
– Jasno je da je domaćem gostu preskupo 150 eura za noćenje,
kolike će ljeti biti cijene apartmana za dvoje, plus još dva
ležaja, na dobroj poziciji. Naše građane radi toga savjetujemo da
se direktno obrate iznajmljivaču. Tako mogu uštedjeti do 20
posto, koliko bi otišlo na proviziju posrednika. Imam poruku
i za kolege iznajmljivače da daju popuste za domaće goste.
To su gosti na koje mogu računati i u vansezoni, šteta bi bilo
pustiti ih da odu kod konkurencije. Inače, u Grčkoj, recimo, sve
je, od smještaja do ugostiteljstva, bitno jefitnije nego kod nas,
a cijene su niže i Španjolskoj i Portugalu. Razumljiva mi je
ambicija da budemo kvalitetna, boutique destinacija, ali onda bi
svi segmenti turističke ponude morali biti na toj razini. A to,
nažalost, nije slučaj… – zaključuje naša sugovornica.
Zasad smo najdalje, čini se, otišli s boutique cijenama. Da to
nikome nije simpatično potvrđuju u agenciji Palma Travel.
– Prodaja ljetovanja na domaćem tržištu je krenula, ljudi
žele uhvatiti firste minute cijene koje su u siječnju bile 30, a
sada 20 posto niže od redovnih. Neki ne kriju da su šokirani,
kažu kako godinama idu u isti hotel, a svake godine sve skuplje i
skuplje. Pitaju, dokle više. Ima i onih koji se, kad vide koliko
bi ih koštao odmor na Jadranu, raspituju za Grčku, Tursku,
Egipat… Brojke kažu da za istu ili nešto malo višu svotu
od oko 2.200 eura, koliko je sedmodnevni odmor u hotelu s
četiri zvjezdice na Jadranu za obitelj s dvoje djece, mogu u
Egipat ili Tunis, i to u all inclusive aranžmanu. Za Grčku
ili Tursku bi im trebalo bar 500 eura više, ali uspoređujemo
aranžman na Jadranu s vlastitim prijevozom sa sedmodnevnim avio
aranžmanom, pa se neki odlučuju za neke od mediteranskih susjeda
– kaže Ana Magdić iz Palma Travela.
Novi skok cijena u hrvatskom turizmu nije prošao
nezamijećeno ni na ovotjednom turističkom sajmu u Berlinu. To što
ih mnogi Europljani mogu bez problema platiti, ne znači da im se
sviđa.
– I partneri nas upozoravaju da su kod konkurenata cijene
niže. Neke agencije su nam se, pak, žalile kako na hrvatskom
jadranu ne mogu zakupiti hotelskih soba koliko bi htjeli, jer
hotelijeri spekuliraju i čuvaju sobe za goste koji dolaze bez
posredovanja agencija i kojima noćenje naplaćuju skuplje –
prenosi jedan domaći turistički profesionalac, koji po povratku s
berlinske burze priznaje da ga već pomalo brine koliko će još
dugo poskupljenja u hrvatskom turizmu imati prođu na europskom
tržištu.
Predsjednik Udruženja putničkih agencija HGK Boris
Žgomba ne spori da će za ljetovanje na Jadranu vrlo
vjerojatno trebati nikad više novca, ali, kaže, nikad više dajemo
i za kruh, mlijeko, kad kupujemo automobil…
– Nažalost, to je trenutno neizbježno. Ali,
daleko smo još od toga da sezonu proglasimo uspjelom.
Nastave li rezervacije ovim tempom, bit će izvrsna, a to bi onda
čak bio impuls za dodatno dizanje cijena. Isto tako, ne bude li
potražnja iz Europe kakvu očekujemo, domaćini će biti prisiljeni
spuštati cijene. To je tržište – otvara Žgomba mogućnost za
scenarij koji zasigurno mnogima ne bi bio mrzak.