'Čemu štititi međimursku tradiciju ako ćemo sve to prodati za par sekundi popularnosti povezujući pritom međimursku tradiciju s oružjem, drogom i ubojstvima?'
Na adrese nekoliko međimurskih medija stigao je članak o snimanju video spota pjesme ‘Pet minuta golube’ zagrebačkog trepera Antonia Martinovića Shina. Pjesma je glazbena podloga za srpsku seriju Južni vetar koja se snima na lokacijama diljem Hrvatske, Srbije i Rusije. Obzirom da je film Južni vetar pomeo rekorde gledanosti te primio filmske nagrade, serija je također uzela velik dio kolača gledateljstva i ljubitelja balkanskog podzemlja.
Ono što je zaintrigiralo oči međimurske publike je pojavljivanje poznatih međimurskih lokacija, kao i međimurske narodne nošnje u spotu. Prema autoricama teksta pristiglog u redakcije, scenografija spota vraća nas u nostalgična vremena naših djedova i baka, ali se ujedno naziru i elementi specifični za podzemlje, dok su jedan od atraktivnijih kadrova upravo plesačice KUD-ova Seljačka sloga Nedelišće, Mura Mursko Središće, KUD Podturen, KUU Zasadbreg te članice Udruge žena Sivica u nošnjama karakterističnim za lokaciju snimanja.
U pjesmi se mogu čuti i ženski vokali Međimurke Tamare Korunek, voditeljice glazbene djelatnosti čakovečkog Centra za kulturu i Paule Hublin, a plesom su ga izvedbom upotpunile i članice Koraka.
Prostituiranje narodne nošnje?
Da svaka medalja ima dvije strane, dokazuje i ova situacija koja je s jedne strane strane uznemirila folkloraše i čuvare baštine diljem Međimurja dok drugi dopuštaju ovakvu intervenciju gdje je nešto tradicionalno ušlo u sferu koja s istim nema velikih poveznica. – Većina članova naše Zajednice dobro zna moj stav. Osobno sam još davnih dana rekao da međimurska narodna nošnja kada se prikazuje u bilo kakvoj sceni, mora biti dominantna, a ne kao popuna scenografije. Na taj ju način čuvamo, ali i promoviramo. Međimurska narodna nošnja i folkloraši koji ju nose ne bi smjeli cupkati iza bilo kojeg zabavnog pjevača, stav je predsjednika Zajednice hrvatskih kulturno umjetničkih udruga Međimurske županije Dejana Buvača koji je dodao da spoj suvremenog i tradicionalnog nije upitan, takav suživot postoji već nekoliko desetljeća, no sadržaj je onaj koji nije primjeren.
Istim je tonom na društvenim mrežama, ali i u razgovoru s nama reagirao i predsjednik KUD-a Mihovljan Predrag Kočila.
– Međimurska nošnja bi trebala biti u službi promicanja naše, međimurske, materijalne i nematerijalne baštine, a ne balkanskog podzemlja, rekao je Kočila.
I dok jedni kažu da je i loša reklama dobra reklama, a nekima se sviđa međimurski vizualni štih u pjesmi o balkanskom podzemlju sa stihovima koji se ni na koji način ne bi smjeli povezivati, mi drugi, isto folkloraši (što je dugi niz godina i potpisnica ovog teksta) smatramo da ovakva reklama narodne nošnje nije pohvalna za nikoga, jer – čemu štititi međimursku popevku, naše običaje, tradiciju, maske i slično, ako ćemo sve navedeno prodati za par sekundi popularnosti povezujući pritom međimursku tradiciju s oružjem, drogom i ubojstvima?
*Preuzeto iz Lista Međimurje broj 3.537