Ovaj potez dolazi u trenutku kada regulatori EU zahtijevaju da Meta traži pristanak korisnika prije prikazivanja personaliziranih oglasa temeljenih na korisničkim podacima
Kompanija Meta Platforms Marka Zuckerberga
razmatra mogućnost da Europljanima počne naplaćivati verzije
Instagrama i Facebooka bez oglasa kao odgovor na pooštravanje
propisa Europske unije (EU) o privatnosti podataka.
Prema prijedlogu, korisnici u Europi mogli bi birati između
besplatnog korištenja platformi s personaliziranim oglasima ili
plaćanja približno deset eura mjesečno na računalu za iskustvo
bez oglasa.
Korisnici mobilnih uređaja plaćali bi, pak, oko 13 eura mjesečno
za skrolanje bez oglasa zbog provizija koje inače naplaćuju
Appleove i Googleove trgovine unutar aplikacija. Korisnici koji
bi na Instagram povezali i Facebook plaćali bi otprilike i
dodatnih šest eura po računu. Ukratko, dakle, 20-ak eura mjesečno
za ono što sada imamo besplatno.
Ovaj potez dolazi u trenutku kada regulatori EU zahtijevaju da
Meta traži pristanak korisnika prije prikazivanja
personaliziranih oglasa temeljenih na korisničkim podacima, a taj
zahtjev bi mogao ugroziti Metin primarni izvor prihoda.
Dužnosnici Mete detaljno su opisali plan, poznat kao SNA
(pretplata bez oglasa), tijekom sastanaka s regulatorima
privatnosti u Irskoj i regulatorima digitalnog natjecanja u
Bruxellesu u rujnu. Prijedlog je također podijeljen drugim
regulatorima privatnosti u EU radi doprinosa.
Ljudi upoznati s prijedlogom tvrde da će se korisnicima omogućiti
izbor između nastavka besplatnog pristupa Instagramu I Facebooku
ili plaćanja verzija bez ikakvih oglasa, saznaje Wall Street
Journal, a piše Jutarnji List.
Izvršni direktor Mete, Mark Zuckerberg, prethodno je inzistirao
na tome da osnovne usluge ostanu besplatne i podržane
oglašavanjem kako bi se osigurala dostupnost za ljude svih razina
prihoda. Međutim, opcija pretplate predstavlja značajan pomak u
strategiji tvrtke.
Iako je plan usmjeren na rješavanje regulatornih zahtjeva EU,
nejasno je hoće li regulatori smatrati da su predložene cijene za
uslugu bez reklama prihvatljive za većinu korisnika.
Glasnogovornik Mete kaže da tvrtka vjeruje u “besplatne usluge
koje su podržane personaliziranim oglasima”, ali istražuje
“opcije kako bi se osigurala usklađenost s evoluirajućim
regulatornim zahtjevima”.
Prijedlog označava Metin odgovor na promjenjivo regulatorno
okruženje, uključujući novi zakon EU o digitalnom tržišnom
natjecanju, Zakon o digitalnim tržištima, koji zahtijeva
pristanak korisnika za dijeljenje podataka među svojim uslugama.
Meta se nada da bi se njezin plan pretplate mogao uskladiti s
obje regulative EU, prenosi Dulist.
U drugom tromjesečju Meta je izvijestila o prosječnom prihodu od
približno 17,88 dolara po korisniku Facebooka u Europi, s
prosjekom malo manjim od šest dolara po korisniku u svim svojim
aplikacijama mjesečno. Kompanija procjenjuje da će imati 258
milijuna mjesečnih korisnika Facebooka i 257 milijuna korisnika
Instagrama u EU u prvoj polovici godine.
Prijedlog još uvijek razmatraju regulatorna tijela EU, a njegova
buduća provedba i prihvaćanje ostaju neizvjesni. Druge tvrtke,
poput Spotifya i YouTubea, prije su nudile izbor između
besplatnih usluga s oglasima ili plaćenih pretplata bez oglasa na
što je Meta ukazala u guranju svog plana.