Međimurski ŽUC upravlja s 207 km županijskih i 254 km lokalnih cesta
Međimurska županija može se ponositi kvalitetno vođenim i
predanim timom Županijske uprave za ceste. Ova javna ustanova ima
ključnu ulogu u održavanju, razvoju i unaprijeđenju cestovne
infrastrukture na području Međimurske županije, a već dvije
godine uspješno je predvodi Čakovčanka Đurđica
Hamer.
Iza magistre ekonomije Hamer je 19-godišnje iskustvo rada u
ŽUC-u, od čega 17 godina kao voditeljice Odjela za financije,
opće i pravne poslove, a upravo sa zadatkom formiranja navedenog
Odjela te unaprijeđenja financija i računovodstva započela je
svoj rad u ŽUC-u.
Osnivač ŽUC-a je Međimurska županija koja je među prvima
prepoznala potrebu za osnivanjem jedne takve ustanove 1997.
godine.
– ŽUC je formalno registriran kao javna ustanova koja upravlja
javnim cestama na području Međimurske županije. Ceste kojima
upravljamo mogu se svrstati u dvije kategorije: županijske i
lokalne ceste. U ingerenciji ŽUC-a je 207 km županijskih cesta i
254 km lokalnih cesta. Bavimo se redovnim i izvanrednim
održavanjem, građenjem i rekonstrukcijom te zaštitom javnih
cesta. Što se tiče izvora financiranja, oni su definirani Zakonom
o cestama. No, od navedenih izvora realno ostvarujemo samo
određene prihode, od čega je najveći prihod godišnja naknada za
ceste koja se plaća prilikom registracije vozila te čini 90 %
našeg proračuna. Ostali prihodi ostvaruju se od naknade za
korištenje cestovnog zemljišta, naknade za izvanredni prijevoz te
sufinanciranjem iz državnog i lokalnog proračuna, rekla je
ravnateljica Hamer te dodala da su mogući i dodatni povremeni
prihodi, kao, primjerice ove godine, iz Europskog fonda
solidarnosti za otklanjanje posljedica uzrokovanih potresom.
Unatrag pet godina na području Međimurske županije broj vozila
porastao je za 15%, no, to ne znači da su automatski porasli i
prihodi ŽUC-a za isti postotak, pojasnila je Hamer.
– Financijski učinak rasta broja vozila nije recipročan iznosu
prihoda koje ostvarujemo po toj osnovi. Naime, u periodu od pet
godina izdešavalo se svašta, od epidemije koronavirusa do
ekonomske krize. Svaku takvu krizu itekako osjećamo jer ljudi u
takvim situacijama ili ne registriraju sva vozila ili ih
odjavljuju, naročito određene kategorije vozila, kao što su
kamioni, kod kojih su i naknade puno veće. Moram naglasiti da,
osim prihoda koje ostvarujemo po toj osnovi, ŽUC kroz rashode
vraća građanima udio nekorištene naknade za ceste, prilikom
odjave vozila. To za nas predstavlja trošak, odnosno smanjenje
prihoda. U vrijeme epidemije koronavirusa taj se iznos popeo i do
milijun kuna, pojasnila je ravnateljica ŽUC-a.
REDOVNO ODRŽAVANJE PROMETNICA
Otkako je preuzela ulogu ravnateljice Županijske uprave za ceste
Đurđica Hamer neprestano radi na unaprijeđenju kvalitete cestovne
mreže i prilagodbi prometnih potreba zajednice. Jedan od zadataka
ŽUC-a je i redovno održavanje prometnica za što se godišnje
izdvaja oko 2,5 milijuna eura.
– U redovno održavanje ubraja se i zimska služba, iako se
troškovno sagledava kao presjek 2022. i 2023. godine. Iako zime
više nisu kao nekada, s puno snijega, troškovi ipak postoje, te
smo za zimsku službu potrošili oko 363.000 eura. Naime, unatrag
nekoliko godina u zimskom periodu prevladavaju kišovita razdoblja
te u kombinaciji s niskim temperaturama izazivaju poledicu. No,
ekipa zimske službe mora biti u pripravnosti jer nikad se ne zna
što možemo očekivati s obzirom na promjenljive zimske uvjete.
Tako da je u okviru zimske službe potrebno napraviti pripremne
radove, radove u zimskom periodu i radove nakon isteka zimskog
perioda. Pripremni radovi odnose se na radove postave znakova i
zimskih štapova, organizaciju pripravnosti te nabavu soli u
silose. Ukupno u silose i skladišta stane oko 850 t soli. Radovi
u zimskom periodu obuhvaćaju obilazak, čišćenje i posipavanje
soli te se prema stupnju pripravnosti organiziraju dežurstva, dok
je nakon isteka zimske službe potrebno demontirati znakove,
odnosno prometnu signalizaciju, naglasila je ravnateljica Hamer.
Dio neiskorištenih sredstava planiranih za rad zimske službe
preraspoređuje se na druge namjene, kao što je otklanjanje
posljedica zimske službe, odnosno saniranje oštećenja na
prometnicama.
– Ove godine otklanjali smo posljedice nastale nakon poplava.
Usto, potrebno je čišćenje i saniranje bankina, čišćenje nanosa
na cestama i sl. Na dvije prometnice nastala su značajna
oštećenja. To su županijska cesta u Svetom Martinu na Muri koja
vodi prema graničnom prijelazu te prometnica Gornji
Hrašćan-Pušćine, dodala je.
U redovno održavanje tako spadaju poslovi otklanjanja posljedica
ekstremnih vremenskih uvjeta, odnosno jakih vjetrova i ekstremnih
padalina, te je potrebno čišćenje cesta, uklanjanje zelenila,
zemlje i ostalih nanosa na cesti. Redovno održavanje odnosi se i
na košnju trave, uklanjanje granja i drveća, čišćenje jaraka,
uređenje bankina te manje zahvate oborinske odvodnje, zamjenu
dotrajale vertikalne signalizacije te obnovu horizontalne
signalizacije. Županijska uprava za ceste sudjeluje i u
sufinanciranju smirivanja prometa na mjestima gdje se pokazalo
potrebnim. Tako su potpisani sporazumi s općinama Pribislavec,
Nedelišće i Selnica.
IZVANREDNO ODRŽAVANJE
Pored redovnog održavanja Županijska uprava za ceste provodi i
zadatke izvanrednog održavanja, za što je ove godine planiran
iznos od 1.330.000 eura.
– Ove godine smo kroz izvanredno održavanje izdvojili 1,2
milijuna eura gdje smo prijavili projekt na Fond solidarnosti
Europske unije. Ukupno je prijavljeno 11 cestovnih objekata,
ukupne duljine 15,2 km, od čega se 7 objekata izvodilo tijekom
2021./2022. godine, neposredno nakon potresa, i 4 objekta ove
godine, što čini ukupno 1.981.000 eura prijavljenih objekata. Ove
godine smo obnovili kolnike 7,6 km županijskih i lokalnih cesta,
a u sklopu izvanrednog održavanja još planiramo izvesti obnovu
kolnika na županijskoj cesti 2003 u Murskom Središću. Riječ je o
dijelu Martinske ulice, odnosno dionice koja nije bila obuhvaćena
aglomeracijom, ali se identificiralo da je potrebno sanirati
kolnik, a prije toga izvesti plinske i vodovodne priključke za
što su radovi u tijeku, kazala je ravnateljica Hamer.
GRAĐENJE I REKONSTRUKCIJA
Osim redovnog i izvanrednog održavanja Županijska uprava za ceste
zadužena je i za građenje i rekonstrukciju prometnica, program u
sklopu kojeg se izvode objekti sukladno građevinskim dozvolama.
Ove godine za tu je svrhu planirano 2.250.000 eura.
– Od značajnijih projekata izdvojila bih izgradnju biciklističkih
traka Belica-Gardinovec u vrijednosti 744.000 eura i
biciklističke staze Železna Gora–Toplice Sveti Martin ukupne
vrijednosti 625.000 eura. Navedeni radovi izvodit će se po
fazama, od čega prva faza, vrijedna 208.000 eura, kreće ove
godine, a naredne faze ovisno o raspoloživim financijskim
sredstvima u narednom periodu, naglasila je Hamer.
Osim projekata koji su u tijeku radi se na planovima i projektima
za iduće razdoblje. U suradnji s Gradom Čakovcem projektira se
prometnica Žiškovec-Vratišinec, pri čemu je ŽUC-u povjereno
vođenje kompletne investicije radi objedinjavanja radova na
prometnici i osiguranja kontinuiranog prometa. Nadalje,
projektiraju se biciklističke i pješačke staze u Donjem
Mihaljevcu, između Donjeg Mihaljevca i Svete Marije, između
Črečana i Macinca, zatim pješačko-biciklističke staze u Čukovca,
između Domašinca i Turčišća te između Knezovca i Mačkovca.
Također, izrađena je projektna dokumentacija za izgradnju
biciklističkih traka od GP Bukovje do Čestijanca, kao i projektna
dokumentacija za izgradnju pješačko-biciklističkih staza
Orehovica-Podbrest i biciklističke staze u Železnoj Gori od
državne ceste do Terbotza.
SANACIJA KLIZIŠTA
Ekstremni vremenski uvjeti i natprosječne količine padalina,
uzrokuju štete na prometnicama, oštećujući ceste i bankine, te
dolazi do ulegnuća i propadanja prometnica i stvaranje klizišta,
čime se u pitanje dovodi sigurnost odvijanja prometa na tim
dionicama.
– Identificirane su tri lokacije načetih klizišta, u naseljima
Železna Gora, Vugrišinec i Pleškovec te smo u plan za ovu godinu
stavili i projektiranje tehničke dokumentacije za njihovu
sanaciju. Procijenjena vrijednost radova za sva tri klizišta
iznosi 800.000 eura, što je velik iznos, tako da bi sljedeće
godine krenuli sa sanacijom klizišta koje je tehnički
najzahtjevnije, ali i najhitnije, a to je klizište u Železnoj
Gori, u vrijednosti 266.000 eura. Taj zahvat planirano odraditi u
suradnji s Hrvatskim vodama, rekla je Hamer te dodala da je zbog
rasta cijena, koji je naročito zahvatio građevinski sektor, sve
manje prostora za povećanje količine radova.
ODLIČNA SURADNJA NA SVIM RAZINAMA
Županijska uprava za ceste ostvaruje suradnju s različitim
institucijama i organizacijama. Odlično surađuju sa svojim
osnivačem, Međimurskom županijom, na čelu sa županom
Matijom Posavcem, te svim županijskim stručnim
službama i ustanovama kojima je županija osnivač.
– Vrlo dobro surađujemo i sa svim gradovima i općinama na
području Međimurske županije, budući da se mreža županijskih i
lokalnih cesta proteže kroz sve gradove i naselja. Osim toga,
surađujemo s resornim Ministarstvom mora, prometa i
infrastrukture, i njihovim stručnim službama, Ministarstvom
financija, Hrvatskim cestama, Hrvatskim vodama, MUP-om i ostalim
ŽUC-evima. Također, kroz razne projekte, gotovo svakodnevno
surađujemo s infrastrukturnim tvrtkama, kao što su Međimurske
vode, HEP, Međimurje-plin, HT te ostalim pravnim osobama koje su
potrebne za realizaciju zadataka, a to su izvođači radova,
odnosno realizatori popratnih usluga, kao što su projektanti,
stručni nadzori na objektima, geodeti te ostali dobavljači koje
angažiramo kroz svakodnevno poslovanje, naglasila je.
DALJNJA VIZIJA DJELOVANJA
Dugogodišnjim radom u Županijskoj upravi za ceste Đurđica Hamer
pokazala je duboko razumijevanje izazova i potreba u prometnoj
infrastrukturi Međimurske županije. Zahvaljujući
transparentnosti, učinkovitosti te suradnji sa svim dionicima, i
u daljnjem razdoblju, zajedno sa sedmero zaposlenika ŽUC-a,
stvarat će sigurno i optimalno korištenje prometne
infrastrukture.
– Interni ciljevi usmjereni su na poduzimanje poboljšanja
organizacijskog djelovanja ŽUC-a, u smislu povećanja efikasnosti
rada, odnosno optimalnog utroška vremena posvećenog unutar ŽUC-a
u cilju dobivanja što boljih eksternih rezultata. To uključuje
suradnju s okruženjem, sa svim pravnim osobama, ali i sa svim
stanovnicima Međimurske županije, s kojima svakodnevno
kontaktiramo i stojimo na raspolaganje za sve informacije.
Eksterni ciljevi usmjereni su na daljnje izvođenje radova prema
prioritetima koji vode glavnom cilju, a to je poboljšanje i
povećanje sigurnosti prometa na cestama, kroz izgradnju pješačkih
staza i biciklističkih traka, micanje biciklista i pješaka s
kolnika, i ostalih elemenata kroz smirivanje prometa, poboljšanje
kolničke konstrukcije, proširivanje cesta za povećanje sigurnosti
na našim prometnicama, naglasila je ravnateljica Hamer te
najavila sudjelovanje ŽUC-a u Nacionalnom planu razvoja
biciklističkog prometa.
– Vlada RH donijela je u srpnju Odluku o Nacionalnom plan razvoja
biciklističkog prometa za razdoblje od 2023. do 2027. godine i
Akcijski plan za provedbu Nacionalnog plana razvoja
biciklističkog prometa za razdoblje od 2023. do 2025. godine te
smo, kao ustanova koja se bavi upravljanjem javnim cestama,
uključeni u njegovu provedbu. Na razini resornog Ministarstva
mora, prometa i infrastrukture provodi se koordinacija u vidu
planirane izgradnje biciklističkih staza kako bi se dodatno
poboljšala prometna infrastruktura i sigurnost prometa, što su i
glavne stavke Nacionalnog plana i Akcijskog plana provedbe,
pojasnila je ravnateljica ŽUC-a te se osvrnula na izgrađenost
pješačko-biciklističkih staza na području Međimurske županije.
– U odnosu na druge Županijske uprave za ceste možemo se
pohvaliti da je Međimurska županija iznad prosjeka kad je riječ o
izgrađenosti pješačkih staza i biciklističkih traka. I dalje ćemo
nastaviti s izgradnjom pješačko-biciklističkih staza, kako bi
zbog gustoće naseljenosti naše županije, guste mreže prometnica i
povećanja broja vozila ostvarili glavni cilj u segmentu prometa
unutar Europske unije, a to je povećanje sigurnosti prometa,
dodala je.
Županijska uprava za ceste Međimurske županije, na čelu s
ravnateljicom Đurđicom Hamer, i u narednom će periodu ulagati
značajne napore u modernizaciju cestovne infrastrukture, te bolju
povezanost i mobilnost stanovništva Međimurske županije. S
obzirom na dosadašnje rezultate i predanost pred Županijskom
upravom za ceste Međimurske županije je svijetla budućnost.