Primili smo pitanje čitatelja koje glasi: – Zbog čega proporcionalno raste cijena odvoza smeća na području grada Čakovca ako je to isto smeće sortirano i spremno za preradu, te bi se taj isti odvoz mogao barem djelomično financirat iz istog?
>>> Nova rubrika portala eMedjimurje.hr: “Pitanja i odgovori”
Vrlo iscrpno nam je odgovorio Saša Avirović iz GPK ČAKOM (prenosimo u potpunosti).
“Pitanje kako ga je Vaš čitatelj postavio nije do kraja jasno. Naime, ukoliko nešto “raste proporcionalno” tada je potrebno navesti u odnosu na što se događa taj proporcionalni rast (npr. cijene usluga u avionskom prijevozu rastu proporcionalno s cijenom kerozina). Ukoliko je čitatelj kad je pisao “proporcionalno” pritom mislio u odnosu na količinu otpada na slično pitanje smo Vam odgovorili prije nekoliko dana.
Samo da podsjetim na pravnu regulativu u ovom području, odnosno Zakon o otpadu (NN 178/04, 153/05, 111/06, 60/08 i 87/09), koji u članku 17.-om, stavak (1), propisuje je da se, citiram: “Troškovi gospodarenja otpadom obračunavaju prema kriteriju količine i svojstvu otpada uz primjenu načela “onečišćivač plaća”.
Ako gledamo samo cijene doplatnih vreća za skupljanje, odvoz i odlaganje komunalnog otpada Vaš čitatelj je u pravu, njihova cijena raste linearno, odnosno proporcionalno količini otpada koju možete u neku vreću odložiti:
– doplatna vreća za komunalni otpad zapremine 40 litara – 5,00 kn/kom,
– doplatna vreća za komunalni otpad zapremine 80 litara – 10,00 kn/kom,
– doplatna vreća za komunalni otpad zapremine 120 litara – 15,00 kn/kom.
U cjeniku usluga postupanja s otpadom za Grad Čakovec trenutno je osnovna cijena 70,00 kn/dom/mj ukoliko korisnik ima kantu volumena 120 litara. U strukturi te cijene je odvoz otpada sa 20,00 kn/kanta/mj + PDV i zbrinjavanje otpada sa 10,00 kn/kanta/mj + PDV te vezano na cijenu zbrinjavanja naknada za namirenje umanjene tržišne vrijednosti nekretnina koja je 5% od cijene zbrinjavanja, dakle 0,50 kn/kanta/mj, a na ovu stavku se ne obračunava PDV jer je ista prihod gradskog proračuna Grada Čakovca. Kad bismo promatrali samo ova tri elementa u strukturi cijene vidjeli bismo da i oni rastu linearno, odnosno proporcionalno količini otpada koju korisnik može odložiti u kantu.
Međutim, obzirom da se u strukturi cijene nalaze i neke stavke koje se obračunavaju po domaćinstvu ukupna mjesečna cijena za uslugu postupanja s otpadom u Gradu Čakovcu ne raste proporcionalno volumenu posude:
– 1 kanta volumena 120 litara – 70,00 kn/mj
– 2 kante volumena 120 litara (ili 1×240 lit) – 108,00 kn/mj
– 3 kante volumena 120 litara (ili 1×360 lit) – 146,00 kn/mj.
Slične relacije su i u drugim JLS u kojima GKP Čakom d.o.o. pruža uslugu postupanja s otpadom, ali se cijene malo razlikuju zbog naknade za obavljanje djelatnosti i naknade JLS koje se u Gradu Čakovcu ne naplaćuju korisnicima.
Ukoliko je Vaš čitatelj kad je govorio o “proporcionalnom poskupljenju” mislio u odnosu na cijene energenata, mogu samo sa žaljenjem konstatirati da u tom pogledu nema niti govora o proporcionalnom poskupljenju i da naše cijene s velikim zaostatkom prate cijene energenata.
Situacija je osobito nepovoljna za GKP Čakom d.o.o. kada se uspoređujemo sa cijenom euro dizel goriva koje naša vozila i strojevi najviše troše. Odnos cijena usluge postupanja s otpadom i cijena euro dizel goriva jasno je vidljiv iz donje tablice:
Svaki dobronamjeran promatrač će iz podataka koji su iznijeti u tablici zaključiti da cijena postupanja s otpadom nije rasla proporcionalno cijenama energenata, u našem slučaju najzastupljenijeg euro dizela.
Naprotiv, dok je u promatranom razdoblju cijena euro dizela rasla skoro svaka dva tjedna i ukupno porasla za 58,3 % cijena usluge postupanja s otpadom je korigirana samo jednom, na prijelazu iz 2009. u 2010., i to za samo 17,1%.
Ovdje treba napomenuti da je cijena za domaćinstvo s posudom 120 litara u Gradu Čakovcu bila 59,78 kn/dom/mj u razdoblju od 2007-01-01 do 2009-12-31, odnosno pune tri godine. Ove godine je povećana i stopa PDV-a sa 23% na 25% međutim cijena postupanja s otpadom za domaćinstva nije rasla – ostala je jednaka.
Iz pozicije nas kao pružatelja usluge cijena se zapravo smanjila jer ćemo jednako naplatiti od korisnika, više PDV-a uplatiti u državni proračun da bi na kraju nama ostalo manje nego do promjene stope PDV-a.
Što se tiče mogućnosti financiranja dijela troškova postupanja s otpadom od prodaje odvojeno skupljenih frakcija komunalnog otpada nije nikakva tajna da GKP Čakom d.o.o. prodaje na tržištu sve frakcije za koji postoji interes kupaca.
Ovdje moram naglasiti da cijene sekundarnih sirovina na europskom i svjetskom tržištu jako osciliraju, do te mjere da za neke od sirovina za koje ste do jučer mogli dobiti novce danas morate platiti za njihovo zbrinjavanje. Pored toga, čim cijene nekih sekundarnih sirovina malo porastu horde ilegalnih skupljača, pretežito Romske nacionalnosti, se razmile ulicama gradova i sela i kupe ispred naših vozila sve ono što iole vrijedi.
Nakon te, možemo je nazvati sekundarne, selekcije Čakomu ostane uglavnom manje vrijedna, bezvrijedna ili pomiješana sirovina s kojom ima još puno ručnog rada da bi se kvalitetno razdvojila po frakcijama. Ilegalnim skupljačima sekundarnih sirovina se država još uvijek nije počela sustavno baviti, pa njima “biznis” još uvijek cvjeta, a mi legalni skupljači, sa svim potrebnim dozvolama za rad, se bavimo ostacima koji ilegalcima nisu zanimljivi. Posljedica takvog stanja u državi je npr. velika količina miješane skupljačke plastike koju smo izdvojili iz toka komunalnog otpada i balirali.
Bale trenutno čekaju na plasman koji nije izgledan u skoro vrijeme. U pregovorima s cementarom Koromačno bilo nam je ponuđeno zbrinjavanje spomenute plastike po cijeni od 200,00 kn/t + PDV (da mi platimo njima), s tim da bismo morali još i nabaviti drobilicu da im usitnimo plastiku na traženu veličinu, a takva drobilica košta u nabavi oko 60.000,00 €.
Naravno da nismo pristali na takvu ponudu, ali umjesto bolje ponude prije nekoliko dana smo dobili tri puta skuplju – 600,00 kn/t + PDV, s tom razlikom da ne moramo nabavljati drobilicu i usitnjavati plastiku prije preuzimanja.
Što se tiče metala koji već duže vrijeme ima nešto stabilnije otkupne cijene količina koju skupljamo je već godinama u padu tako da godišnje skupimo jedva 100 t, a sve ostalo pokupe ilegalni skupljači. Osim toga i samo odvojeno skupljanje je novi trošak jer otpad koji smo ranije sav odvezli kamionom smećarom i odložili na odlagalište danas skupljamo u tri prolaza: jedno vozilo (kamion smećar) prazni i odvozi crne kante sa ostalim komunalnim otpadom, dva druga vozila (najčešće kombi) odvoze odvojeno skupljeni otpad po frakcijama. Dio odvojeno skupljenog otpada (papir i metal) se odvozi na Unimer, ostalo se odvozi na sortirnicu u Totovec.
Na sortirnici se dodatno sortira staklo, skidaju se čepovi i poklopci sa boca i staklenki te se nakon toga ambalažno staklo odvozi u pogon za obradu tvrtke Unija Nova u Sesvetskom Kraljevcu (u blizini Zagreba).
Plastika, tetrapak i slično se sortira, balira i tako balirana sirovina predaje obrađivačima. U postupanju s odvojeno skupljenim otpadom ima puno radnih operacija, svaka iziskuje puno ljudskog rada iza kojeg stoje marljivi i skromni radnici, koji bez svake sumnje zaslužuju svaku kunu koja im je isplaćena kroz plaću.
Zaključno, ne slažem se s Vašim čitateljem da cijene postupanja s komunalnim otpadom rastu “proporcionalno”, niti da je moguće smanjiti cijenu i pokrivati troškove prodajom sekundarnih sirovina na tržištu.”