Liječnici će prijaviti policiji ako imate tlak, dijabetes, išijas ili pijete tablete za smirenje. A onda bi vam mogli zabraniti vožnju...
MUP je ovog ljeta na javno savjetovanje uputio Nacrt prijedloga
Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na
cestama (ZPSC), prema kojemu obiteljski liječnici moraju
prijaviti policiji sve pacijente vozače koji
zbog zdravstvenog stanja nisu sposobni za upravljanje
vozilom.
Javno savjetovanje sad je završeno, a obiteljski liječnici
bijesni su jer MUP nije prihvatio njihove primjedbe.
Predsjednica Koordinacije hrvatske obiteljske medicine (KOHOM)
Nataša Ban Toskić za
Index je rekla da se striktno protive tom zakonu i da su
ogorčeni jer su jučer vidjeli da ni jedna njihova primjedba
nije uvažena i prihvaćena.
“MUP je odbio sve primjedbe, jučer smo vidjeli odgovore na sve
primjedbe liječnika obiteljske medicine na savjetovanju. U
odgovorima predlagatelja zakona nismo uočili ništa novo,
nikakav argument, nikakvo shvatljivo obrazloženje zašto se
odbijaju naše primjedbe. Čini se da su kopirali svoje teze iz
prijedloga izmjena, koje su neshvatljive, paušalne, ne dotiču se
medicinske struke”, istaknula je dr. Ban Toskić za
Index.
Kaže da se u odgovorima na primjedbe liječnika u
nekoliko navrata spominje da su konzultirani KOHOM i
Hrvatska liječnička komora, pa dodaje da to nije točno.
“Nisu nas kontaktirali. U radnoj skupini koja je radila ovaj
nacrt nije sudjelovao nitko od struke. Piše da je sudjelovao
predstavnik Ministarstva zdravstva, no to je predstavnik
zdravstvene administracije, a ne struke. Nitko drugi ni iz
jedne udruge liječnika nije bio prisutan kod donošenja nacrta
izmjena”, ističe dr. Ban Toskić.
Liječnici kažu da ne žele biti osobe koje bez žalbe nekom
obustavljaju vozačku
Napominje da su njihovi predstavnici bili u jednoj maloj
radnoj skupini 2019., kad su reagirali na tekst zakona kakav je
sad na snazi te da je u toj skupini bila otvorena mogućnost da
liječnik obiteljske medicine upozori pacijenta da nije poželjno
da vozi s obzirom na njegovo zdravstveno stanje te da se to
zabilježi u pacijentov karton, no, govori nam, nije bilo riječi
da se to upisuje u Centralni zdravstveni informacijski sustav
Republike Hrvatske (CEZIH), što odmah može vidjeti policija.
“Tako bi pacijent od liječnika dobio upozorenje da mu
zdravstveno stanje utječe na vožnju i da ne vozi, a dalje bi bila
odgovornost na samom pacijentu hoće li se toga pridržavati. Naši
prioriteti su privatnost i povjerljivost u odnosu sa svakim
pacijentom, naša svrha je da nam pacijent pristupi s povjerenjem,
to je preduvjet za uspješno liječenje. Ne želimo biti dio
represivnog sustava i suci, osobe koje isti trenutak, bez
mogućnosti odgode i žalbe, nekome obustavljaju vozačku, to je
sumrak obiteljske medicine, ako se takav prijedlog zakona
usvoji”, istaknula je dr. Ban Toskić.
Dodaje da MUP tvrdi da bi im administrativno opterećenje
tako bilo manje, jer bi se informacije odmah slale u CEZIH, no
dr. Ban Toskić navodi da to nije istina i da se obiteljski
liječnici diljem Hrvatske bune zbog ovakvih izmjena zakona.
“Kad su planirali takve izmjene, jesu li se pitali tko bi to
provodio, sa 103 prazne ambulante obiteljske medicine, sa 150
ambulanti u kojima rade liječnici stariji od 65 godina, s brojnim
ordinacijama gdje rade mladi bez specijalizacije. Uostalom,
prosudbe za oduzimanje vozačke se valjda donose temeljem pravnih
akata, a ne subjektivne prosudbe liječnika, ima tu puno otvorenih
pitanja, nevjerojatno je da nitko od struke nije kontaktiran i da
se paušalno odbijaju naši prijedlozi za izmjenama. Mi smo
predložili MUP-u da upozorimo pacijenta, a savjet da nije
poželjno da vozi da zabilježimo u karton i dalje je sve na
osobnoj odgovornosti. Ako dođe do neke nezgode, kad sud bude
vještačio karton, onda može vidjeti je li doktor pacijenta
upozorio ili ne”, kazala nam je dr. Ban Toskić.
Navodi da je u šoku što nisu prihvaćene ni primjedbe specijalista
medicine rada.
“Kolege diljem zemlje su šokirani i ogorčeni. Kakva je to
strategija? Postoji li ikakav plan za očuvanje primarne
zdravstvene zaštite? Ako postoji ovakvo nametanje dodatne
obaveze, to ne ide u prilog dobrobiti liječničke struke. Nama,
koji svakodnevno preuzimamo odgovornost na sebe, sad se spočitava
da ne želimo preuzeti odgovornost. Jedno je da se to radi na
suvisli način, a drugo je besmisleno prebacivanje osobne
odgovornosti pacijenata na nas liječnike”, smatra šefica udruge
obiteljskih liječnika.
KOHOM uskoro šalje preporuke liječnicima
Navodi i da se tu javlja bojazan da bi obiteljski liječnici
mogli odgovarati na više načina.
“Mi sad ne znamo kamo sve ovo vodi, tko zna kako će prema svemu
postupati osiguravatelj. Oni mogu potraživati od liječnika
sve nadoknade štete koje će tražiti pacijenti. Ako nas netko od
pacijenata tuži ili ako nas, pak, MUP tereti. Nepoznata je sudska
praksa u ovim slučajevima, u slučaju ikakve tužbe, istrage, tko
će vještačiti?! Mi nismo pravni stručnjaci, ali ovdje vidimo
veliku pravnu nesigurnost, kao i izvor velikih konflikata s našim
pacijentima. Ne znam koji će mladi liječnik više htjeti doći
raditi u obiteljsku medicinu”, kazala nam je.
Za kraj je istaknula da se idućeg vikenda održava vijeće
KOHOM-a, na kojem će detaljno raspraviti situaciju i odlučiti što
će preporučiti liječnicima.
Inače, na stranici e-savjetovanje, koju smo pregledali,
stoje brojne primjedbe obiteljskih liječnika, kao i Hrvatskog
društva za medicinu rada Hrvatskog liječničkog zbora na
Nacrt izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama (ZSPC), ali
te primjedbe predlagatelj zakona nije uvažio.
Evo na što se žale liječnici
Liječnici ističu nekoliko problema te navode da ih se
pretvara u policajce i cinkaroše, što će, tvrde, na duge staze
rezultirati lošim ishodima liječenja i povećanim brojem oboljelih
od kroničnih bolesti.
“1. Odnos liječnik – pacijent temelji se prvenstveno na
povjerenju, koje je vrlo bitno u procesu postavljanja dijagnoze,
liječenja, praćenja i savjetovanja pacijenata. Jednom kad je taj
odnos narušen, u dijagnostici i liječenju postižu se lošiji
rezultati. Kako, zašto? Vrlo jednostavno – ako pacijent misli da
ćemo ga zbog neke njegove tegobe prijaviti da je nesposoban za
vožnju, on će uskratiti liječniku potpune informacije o tegobama
koje ima, lažirat će simptome, neće uopće doći na pregled, čime
samo pogoršava situaciju te u konačnici će otići na pregled u
privatnu polikliniku i lijekove kupiti na privatni recept, a sve
kako bi izbjegao potencijalnu mogućnost da mu se zabrani vožnja
na određeno vrijeme te da igdje u sustavu bude evidentiran njegov
zdravstveni problem. Nama u obiteljskoj medicini jako je dobro
poznato u kakvim sve okolnostima ljudi žive i kako ponekad našim
pacijentima taj automobil život znači. Pacijent ni u jednom
trenu ne bi smio birati između vozačke i liječnika/liječenja.
2. Sasvim je nejasno kako se misli da ovo zakonsko rješenje
smanjuje administrativno opterećenje liječnika obiteljske
medicine?!
3. Gdje je nestala osobna odgovornost građana? Zar su liječnici
obiteljske medicine skrbnici svojim pacijentima te za njih
preuzimaju svaku odgovornost? Nije li potrebno građane RH naučiti
osobnoj odgovornosti i posljedicama ako ona izostane? Kako
je to moguće u uređenim europskim zemljama, samo nije u RH? Zašto
svaki građanin/pacijent ne bi bio samo upozoren u kartonu da
trenutno nije sposoban za vožnju (bez slanja tog podatka na
CEZIH odnosno policiji), a odluka o tome hoće li se
pridržavati toga ili neće, je na njemu, kao i posljedice ako
se toga ne bude pridržavao. Naravno, izuzeci su osobe s teškim
dijagnozama, poput, primjerice, određenih psihijatrijskih ili
neuroloških oboljenja koja su točno definirana posebnim
dokumentom, a ne da se sve svodi na osobnu procjenu svakog
od 2200 liječnika obiteljske medicine. Argumenti da se navedeno
ne može definirati padaju u vodu jer, primjerice, Velika
Britanija ima točno sve definirano, a vozači znaju na čemu su i
kakve su kazne ako se ogluše na savjet liječnika.
4. Zašto bi liječnik obiteljske medicine uopće znao tko ima
vozačku dozvolu ili ne? Pacijent nije dužan ni obavezan to reći
liječniku, a može mu i slagati. Zar će liječnik obiteljske
medicine provjeravati u policiji istinitost navoda?
5. Ovakvim zakonskim rješenjem na liječnike obiteljske medicine
navlači se dodatna agresija pacijenata, pa ćemo imati novi/stari
problem nasilja nad zdravstvenim djelatnicima”, napisala je jedna
liječnica obiteljske medicine, a slične primjedbe slali su i
ostali liječnici.
Odgovor MUP-a
Stigao joj je i odgovor MUP-a, u kojem stoji: “Mislimo da
navedene izmjene idu upravo u smjeru stalnog održavanja i
podizanja kvalitete liječničkih usluga u interesu zdravlja i
društvenog blagostanja pučanstva, budući da izabrani liječnici
poznaju svoje pacijente te izravno vode brigu o njihovom
zdravlju. Ni s čim se ne zadire u prava pacijenata te
se Nacrtom prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o
sigurnosti prometa na cestama ne zadire u neovisno i
profesionalno djelovanje te očuvanje i promicanje slobode i
ugleda liječničkog zvanja te promicanje dostojanstvenog i
odgovornog profesionalnog ponašanja poštivanjem propisa u radu,
pravila struke te kodeksa medicinske etike i deontologije”, piše
MUP.
“Predloženim izmjenama se ne nameće obveza liječnicima da bez
pregleda određuju da vozač nije sposoban upravljati vozilom, već
da vozača (pacijenta), koji je pregledan, na temelju svojih
kompetencija upozore da privremeno nije sposoban upravljati
vozilom, a da pri tome vozač nije dužan obaviti zdravstveni
pregled, na koji bi, prema važećim propisima, morao biti upućen.
Pritom se naglasak stavlja na privremena zdravstvena stanja, dok
će se u slučajevima kada je zdravstveno stanje vozača teže
narušeno ili vozač ima određeni stupanj invalidnosti, on i
nadalje upućivati na obavljanje izvanrednog nadzornog
zdravstvenog pregleda”, nadalje navode u MUP-u.
Što stoji u izmjenama Zakona?
Za kraj podsjetimo i što stoji u Nacrtu prijedloga izmjena Zakona
o sigurnosti prometa na cestama.
“Radi administrativnog i financijskog smanjenja opterećenja
vozača, liječnika te policijskih uprava i postaja potrebno je
detaljnije urediti odredbe ZSPC-a kojima su regulirani
zdravstveni pregledi vozača. Prema trenutno važećim odredbama
Zakona, troškove izvanrednog nadzornog zdravstvenog pregleda
snose vozači odnosno policijske uprave ili policijske postaje,
ovisno o utvrđenom zdravstvenom stanju samog vozača.
Zbog toga se uvodi mogućnost da liječnici, uz upozorenje vozaču
da privremeno nije sposoban sigurno upravljati vozilom zbog
trenutnog zdravstvenog stanja, o tome obavijeste policijsku
upravu prema mjestu prebivališta, boravišta, uobičajenog
boravišta, školovanja odnosno privremenog ili stalnog
boravka vozača, a da pri tome vozač nije dužan obaviti
zdravstveni pregled.
Liječnici izdaju vozaču upozorenje, odnosno obavijest o
nesposobnosti za upravljanje vozilima, koja bi bila upisana u
Centralni zdravstveni informacijski sustav Republike Hrvatske, a
vozači bi se morali pridržavati navedene obavijesti te ne
upravljati vozilom. Obavijest će putem CEZIH-a biti dostavljena
Ministarstvu unutarnjih poslova, čime bi se smanjilo
administrativno opterećenje liječnika vezano za slanje
pisanih obavijesti MUP-u”, stoji u Nacrtu prijedloga izmjena
Zakona o sigurnosti prometa na cestama.