
U kolektivnom sjećanju nacije ostat će upamćen kao Perica Šafranek iz antologijskog filma Tko pjeva zlo ne misli. No, Tomislav Žganec radije se predstavlja kao unuk dr. Vinka Žganca, rodom Vratišinčana, čovjeka koji je međimursku popijevku spasio od zaborava...
Baš kao u filmu Beskrajan dan – tako bi Tomislav Žganec, 60-godišnji inženjer informatike iz Zagreba opisao svoju svakodnevicu. Svakog se jutra probudi i odlazi na posao na Fakultet elektrotehnike i računarstva, gdje je zaposlen u Centru informacijske potpore, te se po završetku radnog vremena vraća kući.
S tom razlikom što, kaže uz osmijeh, ne osjeća da je, poput
(anti)junaka Phila u spomenutom filmu zaglavio u vremenu, nego
upravo suprotno – u okruženju studenata i sam se osjeća vječno
mladim i nakon punih 35 godina svoj posao radi s jednakim
oduševljenjem kao i prvog dana kad se zaposlio na FER-u.

Malo je onih koji su upućeni u povezanost velikog Vinka i malog Perice, a u razgovoru za naš portal Tomislav Žganec se prisjeća svojeg djetinjstva i otkriva neke nepoznate detalje iz života svojeg djeda.
– Moje sjećanje na djeda Vinka i baku Anđelu
(rođenu Potočnjak), njegovu suprugu, upravo su onakva kakva bi
svako dijete trebalo imati na djeda i baku. To su bili najljepši
dani mojeg djetinjstva, njihovu sam ljubav i pažnju uživao u
punoj mjeri, ističe Tomislav Žganec.

– Bio sam vrlo živahno dijete, a djed je tad već bio u godinama i teško je pratio moje korake. Jednom me je prilikom tako izgubio na zagrebačkom Dolcu, ali smo se kasnije našli u – policijskoj postaji, smije se naš sugovornik, pa potvrđuje da krv nije voda, jer je i on jednom prigodom uspio vlastitog sina Mateja zaboraviti u trgovini.
Među Tomislavovim se sjećanjima kriju i neki nepoznati detalji o
akademiku Žgancu, poput onog da je u moru obožavao plivati leđno
ili da je i u vlastitom domu uvijek bio odjeven u odijelo s
košuljom i kravatom.

Od djeda je, dodaje, naslijedio radne navike, metodologiju rada i urednost, ali nije, ističe, onu njegovu svestranost i multidisciplinarnost.
– Nevjerojatno je koliko je taj čovjek bio uspješan i velik u
više područja, od glazbe i prava, do političkog života – sve u
jednoj osobi. O djedu zapravo učim čitav svoj život, a u
posljednje vrijeme najviše o njegovu političkom djelovanju i
važnoj ulozi koju je imao u oslobođenju Međimurja od mađarske
okupacijske vlasti o čemu sam najmanje znao, ističe Tomislav
Žganec.

– Tako su, na veliku žalost moje bake, prekinuti jedini pokušaji da naučim svirati, a i njoj i djedu bi sigurno bilo draže da sam se bavio glazbom nego glumom, smije se Tomislav Žganec.
No, bili su ponosni na njegova dječačka glumačka ostvarenja,
dodaje, a u tom je kontekstu zanimljiva i činjenica da je jedna
od studentica dr. Vinka Žganca na Muzičkoj akademiji u Zagrebu
bila i sopranistica Mirjana Bohanec, odnosno Ana Šafranek u filmu
Tko pjeva zlo ne misli, a profesionalno je surađivao i s
Elly Bašić, majkom Relje Bašića, neponovljivog
gospona Fulira.

S toplim uspomenama obitelj Žganec brižno čuva i materijalnu ostavštinu dr. Vinka Žganca, njegove osobne predmete poput pisaćeg stroja kojim je pisao svoju korespondenciju, povećala kojim je čitao u poznim danima, džepni sat koji je uvijek nosio sa sobom i pečat s notnim zapisom, kao i doktorske nostrifikacije.
Tu su i magnetofoni kojima je snimao svoje pjevačice i pjevače,
te dva ormara puna pisanih materijala i vrpci sa zvučnim zapisima
koje su, govori unuk Tomislav, predana na obradu Institutu za
etnografiju i folklor u Zagrebu.

Velika je zato želja Tomislava Žganca da se u neko skorije vrijeme nastavi izdavanje preostalih svezaka velike rukopisne zbirke Hrvatske pučke popijevke iz Međimurja, koju je akademik Žganec pripremio u 11 svezaka, a dosad su izdana samo tri.
– Svakim spominjanjem njegova imena, čuva se uspomena na lik i
djelo mojeg djeda. Nedavno sam sa suprugom bio na groblju u
Vratišincu, pa smo svratili i u dvorište čakovečkog Odsjeka
Učiteljskog fakulteta gdje je i djedova bista i ona muzička klupa
koja nas je oduševila! Svaka takva sitnica i spominjanje je
lijepo, ali naravno da bismo voljeli da ime Žganec bude što bolje
prezentirano. Doista se zato nadamo da će biti izdan i ostatak
zbirke popijevki, a uspostavljeni su i odnosi s Muzejem Međimurja
Čakovec u kojem će, nadamo se, biti izložen dio djedove
ostavštine. Osobno, najviše bih volio da njegov arhiv bude na
tragu Galerije Antuna Augustinčića u Klanjcu, u kojem je
spremljena i kipareva gliptoteka i otvorena je kao jedan kulturni
dom za one koji žele proučavati njegov rad, želje su Tomislava
Žganca, jer se o liku, životu i radu njegova djeda, zaključuje,
još uvijek štošta može otkriti.







