Pepsi Cola iz Hrvatske je nešto manje slatka od ostalih i manje intenzivna okusa
Jogurt Danone Activia Nature koji se prodaje u Hrvatskoj najmanje
je kremast u usporedbi s proizvodima koji se prodaju pod istim
imenom u drugim EU državama. S druge strane, Fanta koju kupujemo
u domaćim trgovinama ima izrazito narančastu boju, puno
izraženiju od Fanti iz drugih država, dok je Jacobs kava 3 u 1
intenzivnijeg okusa.
Dobra je vijest da, primjerice, hrana za djecu Nestlé, NAN,
Optipro 2 ne odstupa po osjetilnim karakteristikama od hrane iz
trgovina drugih država.
Europska komisija naručila je još jedno istraživanje o
prehrambenim proizvodima koji se prodaju pod istom markom i u
istoj ili sličnoj ambalaži u različitim državama članicama nakon
pritužbi – i kasnije dokazivanja – da isti proizvodi imaju
drukčiji sastav i drukčiji okus, no ovoga su puta proveli
senzorne tekstove u kojima su degustatori, njih desetak,
ocjenjivali okus, boju, miris te teksturu proizvoda te ih
grupirali po sličnosti a da nisu znali da postoje razlike u
sastavu.
U tu su svrhu 16 država – a Hrvatska je jedna od njih – pozvali
da predlože proizvode za koje je utvrđeno da postoje razlike u
sastavu za senzorna testiranja. Za 10 od 20 proizvoda razlike u
osjetilnim svojstvima bile su uočljive u nacionalnim verzijama i
korespondirale su s razlikom u sastavu. Kao što je bio slučaj u
prvoj studiji, razlike u domaćim varijantama nisu pokazivale
geografski trend i ne postoje razlike između “zapada” i “istoka”
Europe jer se osobine koje odskaču od većine – kao slatkoća –
mogu pronaći na obje strane EU tržišta.
Kod Coca-Cole najveće su razlike pronađene u onima iz Poljske i
Letonije, najveće su razlike u slatkoći, s time da je poljska
Coca-Cola najslađa, a letonska najmanje slatka. Hrvatske je
grupirana s ostalim uzorcima, a prve asocijacije na okus su
slatko, kiselo te gazirano. Pepsi Cola iz Hrvatske je nešto manje
slatka od ostalih i manje intenzivna okusa. Velike razlike
pronađene su kod Danone Activia Nature, gdje su se
iskristalizirale dvije skupine proizvoda – oni koji se prodaju u
Hrvatskoj i Belgiji su manje kiseli, dok su slovenski, njemački,
češki i nizozemski jogurti znatno kiseliji. No hrvatska
varijanta, kao i belgijska, mnogo je manje kremastija od
ostalih.
Najveće razlike u teksturi su između hrvatske i belgijske s jedne
strane te slovenske, njemačke i češke varijante s druge strane.
Degustatori su podijeli i Milka Choco Cookies iz raznih država u
dvije skupine s većim razlikama. Njemački kolačići su najmanje
hrskavi, slovenski i hrvatski su srednje, dok su belgijski i
letonski najhrskaviji. Kod hrvatskog su pak degustatori
primijetili najmanje kiselosti od svih. Kod praška za puding od
čokolade dr. Oetker proizvod s hrvatskih polica nije se znatnije
razlikovao od drugih, a kod Fante je situacija drukčija –
hrvatska je odmah upala u oko intenzivnom narančastom bojom.
Tonovi napitka jako se razlikuju: od blažih žutih u Bugarskoj,
Italiji, Belgiji, Danskoj do narančastih u Češkoj, Poljskoj te
posebno u Hrvatskoj. No unatoč vizualnoj razlici, nije bilo
velike razlike u slatkoći.
Instant-kava Jacobs Original/ Classic 3 u 1 koja se prodaje u
Hrvatskoj po sastavu je jednaka onoj estonskoj ili mađarskoj, dok
se od njemačke razlikuje dodatkom laktoze i stabilizatora E340 i
E452. Njemački proizvod najmanje je intenzivan, dok se pak
hrvatski nalazi na vrhu po toj osobini i ima izrazito jak
okus.
Kinder Pingui iz Hrvatske ne odstupa od ostalih po osjetilnim
osobinama, kao ni hrana za djecu Nestlé, NAN, Optipro 2. Kod nje
su pronađene razlike u boji, no Hrvatska je bez znatnijih
odstupanja, tek možda malo slađa. Proizvođači su dali svoj
komentar na rezultate istraživanja. Danone je objasnio da je
zapravo riječ o dva proizvoda – iako to nije navedeno – koja se
razlikuju u pripravljanju, dok je Coca-Cola također primijetila
da razlike dolaze zbog sastava i da nema govora o dvostrukoj
kvaliteti.