Međimurca Damira Sabola, osnivača Photomatha, ponekad nazivaju i serijskim poduzetnikom jer je stvorio nekoliko tvrtki i sve su uspjele
U Zagrebu postoji blok zgrada koji se mirne duše može nazvati
tehnološkim, IT kvartom. U Strojarskoj ulici na brojevima 20 i 22
su Infinum, Porsche Digital Croatia, Oracle, AVL-AST, Microblink,
Photomath… posljednje dvije nose potpis jednog od prvih globalno
uspješnih hrvatskih IT poduzetnika Damira
Sabola.
Prije Microblinka i Photomatha imao je tvrtke Iskon i Računi.hr,
a ponekad ga se naziva i serijskim poduzetnikom jer se svaka od
tih tvrtki smatra uspješnom. No Sabol nije pobornik takvih
epiteta, a cijela ta priča i nije sasvim precizna.
– Na papiru bi se tako reklo, sve te firme i dalje postoje, neke
su i jako uspješne. Ali priča doista jest malo drugačija,
pogotovo kada se o meni osobno radi. Primjerice, Iskon je počeo
kao pružatelj internetskih usluga, tako je dobio ime Internet
Service KONzalting, kažete da ga se najviše sjećate po portalu.
Bilo je to doba proglašenja liberalizacije tržišta, kada se u
tome vidjela dobra prilika. Portal je bio čitan, dobra ekstenzija
cijele priče, no bilo je prerano, shvatili smo da on ne može
donijeti toliko novca da ga se isplati držati. Na kraju
tvrtku nisam prodao ja, nego investitori. Ali to je manji
problem, što smo točno dobili od te cijele priče o
liberalizaciji? Ništa, opet smo tamo gdje smo bili, nije se
promijenilo gotovo ništa. A mene je sve to dosta iscrpilo,
pregorio sam pa mi je i odgovaralo da se tako dogodilo – govori
Sabol u njegovu malom uredu na 14. katu gdje je smješten
Photomath koji je nedavno ostvario još jednu uspješnu rundu
financiranja kada je u tvrtku investirano još 23 milijuna dolara.
No i bez takvog povoda vrijedi doći u Photomath i porazgovarati s
Damirom Sabolom i ljudima koji razvijaju najpopularniju obrazovnu
aplikaciju.
– Nakon Iskona uzeo sam pauzu, posvetio se obitelji, sagradio
kuću. I onda su se počeli pojavljivati smartphonei, uočio sam da
će uskoro biti svugdje. Sigurno nisam bio jedini, ali shvatio sam
da imaju kameru i da će uskoro ljudi na njih stavljati sve, da će
biti nezaobilazni. I onda sam pomislio da ljudi sigurno žele
račune dobivati u elektroničkom obliku, da im je papira dosta. I
tako smo pokrenuli Računi.hr. Ali opet smo bili ispred vremena,
ispalo je da ljudi baš žele papirnate račune, a onda smo se
susreli i s problemima jer neke velike banke nisu htjele s nama
surađivati. A nekim velikim tvrtkama zapravo se nije svidjelo da
im se na taj način smanje dugovanja i da korisnici brže plaćaju
jer su zatezne su kamate njima bile vrlo profitabilne. A i teško
se bilo boriti s tolikim lokalnim samoupravama. Računi.hr i dalje
postoje, ali prepustili smo tvrtku drugima jer nas je i posao
odveo u drugom smjeru – objašnjava nam osnivač Photomatha i
Microblinka.
Kada uđete u prostorije u Strojarskoj, malo toga odudara od
uobičajene IT tvrtke, uzorna radna atmosfera, prosjek dobi negdje
oko 30, dakle s puno mladih neobavezno odjevenih ljudi,
usredotočenih na to što rade. Autoru ovog teksta koji je srednje
generacije nije to bilo lako razumjeti pri prvim posjetima našim
IT kompanijama koje su danas nositelji onog dijela gospodarstva
koji se ne oslanja na turizam, no koji je naš najbolji izvozni
proizvod. Ipak, Photomath je bitno drugačija tvrtka.
Sedam
godina rasta
Marko Mihovilić u Photomathu je voditelj razvoja
proizvoda, u tvrtki je od samog početka, najbolje zna njezin
DNK.
– Ne, nisam nikada osjetio potrebu za nekom promjenom i to baš
zato što je Photomath samo jedna aplikacija, proizvod s kojim smo
uspjeli proći. A naš je rast od početka generički, bez posebnih
kampanja, velikih troškova za marketing, to je samo usmeno
prenošenje priče, od korisnika do korisnika. Da, reklamiraju nas
Apple i Google na svojim dućanima, no to rade i za druge
aplikacije. Zato je ovdje takav izazov. Brojke govore da smo
ponudili originalan i kvalitetan proizvod, a to što svih ovih
sedam godina rast nije stao, govori da i uspijevamo – kaže Marko.
Ispod površine tih tvrtki nešto je što su stare kompanije
zaboravile pa su se zbog toga našle u problemima. U IT-u su
stvari vrlo egzaktne, moraš imati proizvod koji ljudi žele, ako
neka aplikacija nije interesantna, tada nema tog marketinga koji
će je ipak prodati.
– Tako nekako je bilo s Računi.hr, imali smo proizvod koji je
malo ljudi zaista htjelo. To je osnovni problem, napraviti
proizvod koji će imati publiku koju će onda biti moguće i šriti.
Za sada nam to s Photomathom polazi za rukom, vidjet ćemo kako će
ići dalje. I sve se dogodilo jednostavno, nije nikakva tajna,
rješavao sam sa sinom njegovu domaću zadaću i pomislio kako bi
bilo dobro imati nešto što će pomoći pri rješavanju problema koje
sam i sam već zaboravio rješavati. Od toga je krenulo – govori
Sabol. Primijetili smo da, osim uobičajenih vještina za IT
kompaniju, možda za Photomath treba imati i malo drugačiju vrstu
kreativnosti.
To bi bilo točno. Upravo ljude koji znaju napraviti proizvod koji
će publika prepoznati pa ga onda dalje nadograđivati najteže je
naći. Za to mi nemamo škole, osobine koje bi oni trebali imati
širokog su spektra, ali bez njih je održivi razvoj teško moguć –
objasnio je.
Zoran
Laštro u Photomathu vodi odjel razvoja proizvoda, dakle
ključnu grupu ljudi.
– Na našem tržištu nema sličnog proizvoda koji utječe na toliko
ljudi u svijetu. Nama je najbitnije razumjeti korisnika i njegove
potrebe pa na temelju toga razviti proizvod koji mu može pomoći u
njegovu radu ili korištenju naše aplikacije. To radimo
korištenjem i analiziranjem podataka, a ponekad i samo po
osjećaju. Onda gledamo kakav to učinak ima na naše korisnike, je
li ih privuklo i jesu li zadovoljni, treba li proizvodu
poboljšanje te je li uopće zadovoljio – kaže Zoran navodeći da je
najveća prednost Photomatha u odnosu na konkurenciju ne samo
nuđenje rješenja zadatka, već i detaljni koraci dolaska do
rješenja.
– Uz detaljna objašnjenja tu su i animirane upute, softverski
generiran sadržaj koji korisnika uz animirane korake vodi do
rješenja. Pomaže nam što u tvrtki imamo prave učitelje koji
razumiju kako učenici razmišljaju, znaju kako im je najbolje
prezentirati rješenje zadatka. Imamo i veliki broj podržanih
udžbenika, u ovom trenutku najviše za američko tržište, a s
Photomathom korisnici dobivaju i kompletna rješenja s
postupkom i koracima – objasnio je Zoran Laštro.
Osim po ovakvom shvaćanju, Photomath je drugačiji i po još
nečemu.
– Osim posebnog odjela za razvoj proizvoda koji, znači, razvija
proizvod u proizvodu, ako se tako može reći, imamo i poseban
odjel matematičara. Bez njih stvar ne bi mogla funkcionirati jer
to znanje je zapravo temelj Photomatha. Uvijek možete nešto dobro
isprogramirati, no ako nema sadržaja, onda to ima malo
vrijednosti. Na temelju tog sadržaja može se dalje razvijati
proizvode unutar aplikacije. S matematikom je sreća da ne poznaje
jezike, brojeve razumiju svi, no objašnjenja i korake ipak je
potrebno ponuditi na više jezika. Photomath ide na 30 jezika,
ipak nemamo i prevoditelje, nego to rade profesionalci koje
outsourcamo – kaže Marko Mihovilić.
Andrea Pavković također je u Photomathu od samog
početka, vodi odjel za istraživanje i razvoj matematičkog
sadržaja.
– Bio je natječaj pa sam se prijavila još kao studentica, trebalo
je testirati tu novu aplikaciju, tražiti bugove i rušenja.
Studirala sam za nastavnika na PMF-u. I tako sam vidjela da
nedostaje malo kvalitetnijeg sadržaja pa se shvatilo da postoji
potreba da se sastavi tim matematičara koji bi se time bavili.
Ali i da se odredi kako bi trebali izgledati ti koraci, kako ih
najbolje objasniti, da sve bude i edukativno, a ne samo da se
zadatak instantno riješi. Taj se osnovni tim razgranao na tri
dijela, rješenja za skenirane zadatke, za zadatke iz udžbenika i
sada animacijska rješenja. Mi smo ti koji razvijaju standarde
aplikacije.
Ali možda se najviše bavimo time kako se matematika poučava u svijetu, ipak matematika nije jednaka u cijelom svijetu, suštinski ona jest univerzalna, ali postoje razlike u poučavanju i zapisima po svijetu, primjerice različiti simboli za istu stvar. A aplikacija mora biti prilagođena svima. Ali mi s Photomathom nastojimo i popraviti ono što izostaje iz temeljnog znanja kod učenika, nastojimo obuhvatiti sve situacije kada učenik može ostati u nedoumici. Znači, koraci rješenja svakog zadatka idu i od samih temelja, pojašnjeno je baš sve, do najsitnijeg koraka – rekla je Andrea.
Sve ovo upućuje na to da je Photomath danas profitabilna
kompanija.
– Ne još. Kada ljudi pročitaju vijest kako je u nas uloženo
toliko i toliko novca, imaju takav dojam. No mi dobivamo rizični
kapital, i ovo je već četvrta runda, nije nam nužno da baš svaku
investiciju i objavljujemo. Takav se kapital daje pod uvjetima
koji su vrlo jasni, taj se kapital ulaže u tvrtku od koje se
očekuje da raste i znatno povećava vrijednost . Ako to ne budemo
mogli pokazati, može biti problema, nismo još na čistom. Ne
mislim pri tome da nam ne ide, suprotno, ide nam sjajno, ali
nismo još na sigurnome. Nama je zapravo tek prošla godina bila
dobra godina. Da, i pandemija je tome pridonijela jer su djeca
kod kuće, treba s njima više raditi, a mi imamo alat koji
omogućuje da se to radi na kvalitetan način, objašnjava.
2,7 milijardi zadataka
Doista, ekipa u prostoriji čiji zid prekriva jedna velika ploča
sa shemama, natpisima sa zadnjih sastanaka na kojima nisu bili
svi, jer puno djelatnika radi od kuće, radi aplikaciju koja je
skinuta 220 milijuna puta, a njome se mjesečno riješi i objasni
više od 2,7 milijardi matematičkih zadataka. Pročitajte još
jednom te brojeve. Photomath već poodavno više nije tek globalni
hit, već je naprosto sila za sebe. Prisjetili smo se kako je u
početku bilo propitkivanja kako monetizirati obrazovnu
aplikaciju.
–
Pretplatom. Sa skidanjem aplikacije dobijete dosta mogućnosti
besplatno, ali za novac koji je ipak simboličan dobijete dodatno
objašnjenje, korake rješavanja problema, a to dobijete već za
samo 10 dolara što je bitno manje od sata instrukcija u nekoj
Kaliforniji ili negdje. I zato ljudi plaćaju. Može se dogoditi da
s prestankom pandemije izgubimo nešto od te publike, no ako
održimo kvalitetu i nadograđujemo, možda se to i ne dogodi – kaže
osnivač Photomatha.
Nedavno je Microblink od kojega je Photomath nastao dobio novog
direktora, a Damir Sabol sada ima savjetodavnu ulogu kao
suvlasnik tvrtke.
– Vrlo često mi se događalo da me investitori pitaju što točno
radim pa im nije dobro sjelo kada bih im rekao da vodim dvije
tvrtke. U ozbiljnom poslovnom svijetu traži se fokus, teško će
vas ozbiljno shvatiti ako vodite nekoliko tvrtki. Tako sam
odlučio da će to biti Photomath – govori nam. Začudilo nas je
jer, iako je Photomath sada respektabilna kompanija sa 100
zaposlenih od kojih je deset u Americi, a ima i još stotinu
vanjskih suradnika, Microblink se čini većim izazovom jer nije
ograničen samo na jednu aplikaciju i primjenu, već je upravo cilj
da nađe što više primjena u različitim sferama.
– Da, ali ovdje vam je publika milijarda djece. Gdje ćete to
naći? Photomath jest nastao iz Microblinka pa se možda moj odabir
ne čini najlogičnijim, ali više mi se sviđa raditi izravno s
korisnikom nego s poslovnim subjektom, drugačiji je to izazov –
objasnio je osnivač Photomatha.
Dakle, kamera, slikanje, klik, rješenje. Sjajno, ali u toj priči su i dva pojma koja su zadnjih godina često u medijima, zaštita podataka i umjetna inteligencija.
– Mi podatke svojih korisnika zapravo i nemamo, oni se čuvaju unutar aplikacije u smartphoneu, ne čuvamo ih mi. Tako smo taj problem riješili, od početka, jer smo odmah bili svjesni da je to tema. Umjetna inteligencija? Pitanje je prvo je li to uopće inteligencija, ovo što mi radimo prije svega je strojno učenje, nadogradnja algoritama kako bi oni mogli nuditi rješenja još više zadataka. Ne bojim se, kao što vidimo umjetna je inteligencija daleko od neke prijetnje, pa još ne zna dobro voziti ni automobil! Vojne svrhe su nešto drugo, no i tu ćemo još pričekati. Mi ćemo se baviti daljim razvojem naše platforme, napravit ćemo Photomath za STEM, fiziku, kemiju, druge prirodne znanosti, to je ono kamo želimo ići, korisnicima ponuditi još više – zaključuje Damir Sabol.