Među svim nagrađivanim vinima Alojza Tomšića, osobit ponos je Rose, profinjeni pjenušac u kojem uživaju i naša slavna operna pjevačica i njezin suprug iz Njemačke, također operni pjevač
Na početnoj stranici internetske adrese jedne od najboljih i najpoznatijih međimurskih vinarija piše: “Tomšić je priča o iskrenosti, vinogradima, grožđu, vinu i prijateljima”. Nije to smislio nikakav marketinški stručnjak, nego su bijela slova na zelenilu pitomog međimurskog pejsaža izašla pravo iz srca Alojza Tomšića koji je sa svojom suprugom Tatjanom u Železnoj Gori nadomak Štrigove stvorio pravi mali vinski raj.
Novinar
Večernjeg lista posjeti je vinariju Tomšić s
Alojzovim prijateljem Vilimom
Novakom iz obližnjeg Gornjeg Mihaljevca i njegovom kćeri
jedinicom Evelin Novak, već deset godina
miljenicom publike Državne opere u Berlinu i njezina slavnog
šefa, maestra Daniela Barenboima.
Vilim
Novak i Alojz Tomšić prijatelji su još iz vremena kada
su se s poljoprivrede prebacili u autoprijevoznički posao.
Kamioni su donosili više novca nego zemlja, ali nijedan od njih
nije se najbolje osjećao niti dugoročno vidio u kamiondžijskoj
koži i poslu. O zemlji, radu, životu, siromaštvu i bogatstvu
Vilim i Alojz razmišljaju toliko slično da mogu jedan drugome
nadopunjavati i završavati rečenice. A zajednička im je i sjeta
koja preleti licem i potamni im glas kada naglas razmišljaju o
budućnosti svojih imanja. Dvije kćeri Tomšićevih još su na
studiju.
– S djecom se nikad ne zna, a budućnost će ovisiti i o tome s kim
će naše kćeri odlučiti dijeliti i dalje graditi vlastite živote –
govori Alojz.
A jedina kći Vilima i Jasenke Novak već je
odavno odabrala i životni poziv operne pjevačice i supruga koje
je upoznala na pozornici. To je njemački bariton Bernhard
Hansky. Priče o Evelin koja je već kao djevojčica bila
vješta traktoristica sada su još samo anegdote iz prošlosti. Otac
zna da će njezin dom zadugo, ako ne i zauvijek, ostati daleko od
Međimurja. Utoliko je veća sreća kada im dođu u posjet, a djedovo
srce i glas se rastope kada prepričava kako mu je unuk
Oskar rekao da će on doći živjeti u Gornji
Mihaljevec kad naraste.
U
međuvremenu, Evelin, njezin glas, slava i ime, sljubljeni s vinom
i prijateljstvom, postali su posebna spona između dviju obitelji,
ali i između dva međimurska brenda – umjetničkog i vinarskog.
Alojz Tomšić dobrodušan je i jednostavan čovjek
kojem je mjesto najmlađeg od petero djece predodredilo ostanak na
zemlji.
– K nama su uvijek iz Slovenije dolazili predstavnici jakih građevinskih poduzeća i željeznice i djeci već na kraju osnovne škole nudili besplatni internat i školovanje, a potom i sigurne poslove. Tako je u Maribor otišao i moj brat, a i sestre su se razišle na razne strane – kaže Alojz koji je ostao uz roditelje sa svoje dvije ruke i voljom za rad kao najvećim bogatstvom koje ga nikada nije iznevjerilo.
– Uvijek je bio čovjek koji od ničega stvara nešto – hvali ga prijatelj Vilim.
Samozatajni sponzor kulturnih događanja
Kako je obiteljska vinarija rasla, a vina postajala sve poznatija
i traženija, prošle je godine došlo vrijeme i za stvaranje novog
imidža, zaštitnog znaka i etiketa. Smisao za baštinu i tradiciju
Alojz Tomšić pokazao je otkupivši pravo da zaštitni znak njihove
vinarije bude askos, drevna glinena posuda stara oko 2700 godina,
pronađena na jednom od brojnih arheoloških nalazišta u Međimurju.
Original je u muzeju u Čakovcu, a replika u vinariji Tomšić kao
atrakcija i izazov onima koji se žele okušati u ispijanju dvije
litre vina iz askosa. Međutim, među svim nagrađivanim vinima, kao
što su Cabernet sauvignon, Pušipel, Silvanac zeleni, Rizling
rajnski i Muškat žuti, osobit ponos Tomšićevih i redoviti
dobitnik zlatnih odličja već godinama je Rose, profinjeni
pjenušac u kojem se uživa u manjim količinama i u posebnim
prigodama. Ideja za novo ime tom vinu rodila se nakon što je
Alojz Tomšić, koji nikada u životu nije bio u
operi, u čakovečkom Centru za kulturu čuo Evelin na
koncertu.
Kao samozatajni sponzor mnogih kulturnih događanja u svom kraju,
Alojz Tomšić već je čuo za međunarodnu slavu
njihova “međimurskog slavuja”, kako s ponosom čitav kraj tepa
svojoj Evelin Novak. Ali, kada je napokon i s
pozornice čuo njezin glas, zaljubio se u njega i dobio
viziju: njihovo najbolje vino zvat će se Evelin. Bilo je i onih
koji su ga obeshrabrivali mudrovanjem kako će mu operna diva
korištenje svog imena sigurno skupo naplatiti, ali takvi nisu
znali o posebnoj vezi koja između Evelin Novak i
Tomšićeva rosea već postoji.
– Meni je to vino oduvijek bilo najdraže. Podsjećalo me na
djetinjstvo koje sam dobrim dijelom provodila s djedom i bakom
upravo u vinogradu, učeći od malena o procesu proizvodnje vina,
od trsa do čaše. Djed bi mi uvijek, krišom od tate i mame, dao i
da srknem gutljajčić svakog novog vina, dok sam od bake naučila
pjevati prve pjesme. Taj Rose zavoljela sam i zbog boje, jer
oduvijek volim sve roza, zatim zbog fine kombinacije slatkoće
muškata i kiselkastih sauvignona i rizlinga, a slično mi je i po
tome što malo duže sazrijeva, kao što je i meni malo dulje
trebalo da odrastem i osamostalim se nakon što sam čitavo
djetinjstvo bila od svih, a osobito od mame, pažena i mažena –
kaže Evelin koja je s oduševljenjem i ponosom
pristala da njezino omiljeno vino ponese njezino ime.
Tim
je Roseom i prije redovito častila kolege za svaki svoj rođendan
i nakon svake uspješne premijere na njemačkim pozornicama, a sada
se osobito veseli prvoj sljedećoj prilici kada će i samom maestru
Barenboimu darovati bocu sa svojim imenom na
vrhunski dizajniranoj etiketi otisnutoj na najkvalitetnijem
papiru. Jer, kada je Evelin u pitanju, sve mora biti
vrhunsko.
– Kao što je ona najbolja u svom fahu, takvo mora biti i vino, ne
možemo si dopustiti da osramotimo ime Evelin – kaže Alojz
Tomšić.
Nažalost, budućnost svih opernih kuća i sljedeće sezone u
Njemačkoj još uvijek je, zbog strogih protuepidemijskih mjera,
neizvjesna. Ni Evelin ni njezin suprug, koji je
u međuvremenu postao član ansambla Državne opere u Hamburgu,
sasvim sigurno do prosinca neće imati posla na pozornici.
Jedina je prednost što zato mogu uživati u duljem odmoru u
Međimurju koje je i Bernhard silno zavolio, najprije zbog svoje,
a sada i zbog Tomšićeve Evelin.
– Izdaleka se već po boji vidi sličnost između Evelin i ovog
pjenušca, a zajedničke su im i slatkoća i lepršavost
rasprskavajućih mjehurića, potpuno si odgovaraju – kaže Bernhard
kojeg je još nešto u ovoj priči zadivilo.
– Nažalost, bez obzira na to što država ulaže zaista mnogo novca
u kulturu i umjetnost, pa i opere, u Njemačkoj klasična glazba
gubi na popularnosti, osobito sada kada su kazališta zatvorena.
Ponekad se uopće više ne osjećam kao operni pjevač i bojim se da
nas ljudi zaboravljaju. Zato sam bio oduševljen što smo u
zagrebačkom HNK ovih dana gledali fantastičnu koncertnu izvedbu
opere “Lucia di Lammermoor” s odreda sjajnim pjevačima, ne samo
našim dragim prijateljem Tomislavom Mužekom nego
i fantastičnom Ivanom Lazar, Ljubomirom
Puškarićem i svima ostalima. Također, u Njemačkoj ne
možete svako malo, i ne samo u kasne noćne sate, na televiziji
vidjeti koncerte klasične glazbe kao u Hrvatskoj, a u tom
kontekstu osobito mi je lijepa ova priča u kojem su Evelin i
obitelj Tomšić spojili svoje strasti, ono što najviše vole i u
čemu su najbolji da bi se međusobno podupirali i
promovirali.