- Nadamo se da će se situacija što prije smiriti, a do tad ćemo se truditi stvarati pozitivno ozračje, smjer i preduvjete kako bi Sv. Martin na Muri bio što bolja turistička destinacija - kaže direktor TZO Sv. Martin na Muri
Situaciju u kojoj se zbog pandemije koronavirusa ovih dana našao turistički sektor ni najveći pesimisti nisu mogli predvidjeti niti zamisliti. U situaciji kad je osnovna poruka koju već danima slušamo “ostani doma”, turizam je naprosto stao. Uobičajena razmišljanja u ovom djelu godinu su kada i kamo otići na godišnji odmor.
Razmišljanja o ljetu koje je pred nama i sezoni godišnjih odmora zasad su na neodređeno vrijeme gurnuta u stranu. Razumljivo, jer konkretnog odgovora na glavno pitanje, a to je kad će ova opasnost proći, zasad još uvijek nema. Snovi o kupanju zasad ostaju samo snovi. O turističkoj sezoni, situaciji u turizmu i potencijalnim rješenjima porazgovarali smo s direktorom Turističke zajednice općine Sv. Martin na Muri, Davidom Novinščakom.
Sv. Martin na Muri perjanica je međimurskog turizma. Bilježi sjajne rezultate po broju dolazaka turista i noćenja te je 2019. godina bila rekordna godina.
– Da, Sveti Martin na Muri je proteklih godina nizao odlične pokazatelje u turizmu pa se tako prošle godine, u ovo vrijeme strahovalo od nedostatka radne snage, povećavale su se plaće u turizmu i ugostiteljstvu, dok se trenutno ugostitelji, iznajmljivači i svi ostali u lancu turističkog i ugostiteljskog sektora pitaju kada će ponovno moći normalno raditi te s dozom opreza i strepnje gledaju na situaciju koja je nastala u vezi pandemije korona virusa. Nažalost, broj turističkih dolazaka i noćenja srozan je na nulu i ne zna se kada se može očekivati i kakav je mogući rasplet epidemije ovog virusa u Hrvatskoj te koje će posljedice ona ostaviti na cjelokupno gospodarstvo pa tako i turizam i ugostiteljstvo. Što se tiče područja TZO Sveti Martin na Muri, mogu reći da smo zajedno sa lokalnim turističko-ugostiteljskim akterima svi bili spremni na dolazak toplijih dana i prihvat domaćih i stranih gostiju te nakon povećih investicija u smještajne objekte i kvalitetne sadržaje biti još konkurentniji. Nažalost, desila nam se pandemija virusa i planovi su odgođeni, aktivnosti su stale i svi smo proživjeli određenu dozu šoka i straha.
U svakom slučaju, u jedno vjerujemo, a to je da će pandemija stati, a gosti se vratiti. Moramo biti odlučni ulaganjem još više u komunikaciju s turistima, unaprijediti svoje digitalne kanale za oglašavanje i ponude doživljaja boravka u destinaciji, po mnogočemu kvalitetnije nego prije. Biti će potrebno razmišljati drugačije i održivo, težiti odgovornom poslovanju, a to nam je kao uredu turističke zajednice ujedno i jedan od važnijih zadataka. Prošla godina bila nam je rekordna po broju noćenja. Već je početkom kolovoza bilo posve jasno da ćemo 2019. pamtiti kao godinu u kojoj smo ostvarili rekordne brojke u dolascima i noćenjima u našoj destinaciji.
Razloga je svakako bilo više, od lijepoga vremena do mnoštva sadržaja te istodobno vidljivog pozitivnog trenda ulaganja u smještajne i ostale turističke kapacitete koji su dani na izbor gostima. Održano je mnoštvo događaja i manifestacija, uz zaista pozitivne reakcije posjetitelja, ali i lokalne zajednice. Svemu tome u prilog idu i podaci o ostvarenim noćenjima koji su iz godine u godinu bilježili konstantan porast. Primjerice, prošle godine ostvaren je rekordan broj od 147.379 noćenja.
Početak 2020. godine također je pokazivao porast u odnosu na proteklu godinu sve do početka ožujka kad je proglašena pandemija koronavirusa i dovela nas u situaciju kakva se još nije dogodila u svijetu i u kojoj zapravo nitko ne zna što učiniti i kako se protiv toga boriti. Svi znamo da je turizam nemoguće odvojiti od utjecaja u okruženju koji mogu bitno utjecati na rezultate, no s obzirom na to da na njih ne utječemo, možemo samo pratiti i prilagođavati se trenutnoj situaciji i globalnim trendovima – govori nam David Novinščak. Govoriti o ovogodišnjoj turističkoj sezoni je nezahvalno. Puno je nepoznanica te o rješenjima možemo samo razmišljati.
– Potencijalno rješenje za spas turističke sezone vidimo u konstantnoj komunikaciji s našim stalnim i budućim gostima. Trenutno se nalazimo u nesvakidašnjoj situaciji zbog koje ne možemo izravno komunicirati s posjetiteljima te smo samim time odlučili maksimalno iskoristiti naše internetske platforme (Facebook, web stranice, Instagram) putem kojih želimo održati kontakte i razveseliti pratitelje zanimljivostima, fotografijama, videima gdje mogu vidjeti i virtualno razgledati što je sve zanimljivo i korisno posjetiti kod nas.
U razdoblju postkorone sigurno će biti turista koji će se suzdržavati od putovanja bilo iz sigurnosnih ili financijskih razloga, a također i onih koji će biti željni putovanja i izlazaka i te ćemo ih naravno rado ugostiti i dočekati ukoliko nam to situacija dozvoli. Svakodnevno radimo na planovima privlačenja turista i smatramo da je komunikacija i bolja dostupnost informacija najbolje rješenje za to – govori nam sugovornik.
Država ima u planu privući domaće turiste uz pomoć Hrvatske turističke kartice (CRO kartica) i akcije “Tjedan odmora vrijedan”.
– Hrvatska turistička kartica odnosno tzv. CRO kartica je dobro rješenje za ugostitelje koji se uključe u taj projekt, a posebno nakon razdoblja koronavirusa koji je zaustavio svijet pa tako i poprilično naštetio turizmu i svima koji se turizmom bave. No postavlja se drugo pitanje, tko će se, ali i tko se može uključiti u taj projekt? Velika većina privatnih iznajmljivača ne koristi kreditne kartice za naplatu (POS uređaje), kao i neki OPG-ovi.
S te strane je upitno bi li se i kako na taj način mogli donekle oporaviti subjekti koji se bave turizmom. S druge strane tu su i poslodavci koji se mogu uključiti u taj projekt, ali i njihovi zaposlenici, nositelji CRO kartica. Poslodavci odlučuju na koji način će isplaćivati radnicima neoporezivi dio primitka, pa i onaj dio koji bi se našao na CRO karticama. Vjerujem da je to odlična ideja za poticanje domaćih turista da uživaju u nacionalnom blagu, no mislim da oni sami kao i njihovi poslodavci, zbog trenutne situacije nisu zainteresirani da na neki način ograniče izbor za potrošnju njihovih sredstava.
Akcijom “Tjedan odmora vrijedan” domaći turisti, kao ciljana skupina, ali i strani turisti mogu prema danoj ponudi odabrati željeni turistički paket sukladno njihovim željama i interesima, ali i financijskim i drugim mogućnostima u razdoblju prije i poslije sezone. Ta akcija osim privlačenja turista omogućava dodatnu promociju samih poslovnih i privatnih subjekata iz turističkog sektora diljem zemlje te na neki način potiče na dodatno unapređenje njihovih ponuda.
Oba projekta u okolnostima u kojima se nalazimo mogu samo potaknuti i pomoći daljnjem razvoju turističkog sektora. Za privlačenje turista kako domaćih, tako i stranih vrlo je važno organizirati kvalitetan sadržaj koji možemo predstaviti i u kojem će posjetitelji uživati te na kraju opet posjetiti destinaciju. U ovakvim okolnostima je pravo vrijeme za poboljšanje trenutne ponude i razmišljanje o novoj ponudi koja će dočekati posjetitelje nakon okončanja trenutnih okolnosti – govori nam direktor TZO Sv. Martin na Muri.
Sustav HTZ-a financira se gotovo jedino iz članarina i turističke pristojbe, što se u idućih “3+3 mjeseca” neće plaćati. Mnoge turističke zajednice su već sada praznog računa.
– Funkcioniranje sustava turističke zajednice direktno ovisi o turističkom prometu, odnosno priljevu sredstava od turističke pristojbe i članarine i samim time bitno je istaknuti kako je pred nama razdoblje racionalnog usklađenja svih aktivnosti, djelovanja i postupanja na svim razinama. Zahvaljujući održivom planiranju proračuna i godišnjeg financijskog plana i programa rada uz pomoć Dražena Crnčeca, predsjednika Turističke zajednice Općine Sveti Martin na Muri, TZ Sveti Martin na Muri u ovom trenutno nije u egzistencijskoj krizi, no u dogledno vrijeme svakako niti u poziciji za realiziranje planiranih projekata i investicija. Uzevši u obzir da su trenutno na snazi mjere ograničenja lokalnih migracija, samim time onemogućena je turistička aktivnost u Centru za posjetitelje Žabnik zbog koje nam ne preostaje čekati i pratiti razvoj situacije, a paralelno sa time raditi na poboljšanju postojećih turističkih proizvoda i usluga koje su u domeni turističke zajednice – govori nam David.
Sveti Martin na Muri najbolja je Hrvatska destinacija zdravstvenog i wellness turizma, dobitnik je prošlogodišnje Europske destinacije izvrsnosti čime je u Međimurje stigla već treća EDEN nagrada po čemu su jedinstveni u cijeloj Europi.
– Usudio bih se reći da je Sveti Martin na Muri jedna od najatraktivnijih turističkih destinacija u kontinentalnoj Hrvatskoj i zasigurno najzanimljivija rubna točka Lijepe naše. Posjedujemo carstvo termo-mineralne vode i wellnessa, restorane s nagrađivanim kuhinjama, vinske ceste, mnoštvo biciklističkih staza i ostalih mogućnosti za aktivan odmor, a to su samo neki od razloga zbog kojih se našem kraju turisti rado vraćaju. Veoma smo ponosni na sve segmente našeg kraja, a najviše na Centar za posjetitelje u Žabniku gdje susrećemo turiste iz cijeloga svijeta i koji cijene naš rad i trud. Cijeli koncept je spoj predivne prirode, gastronomske ponude, razgleda etnografske zbirke na temu mlinarenja, vožnju skelom te razgleda jedinog plovnog mlina na ovom području.
Centar za posjetitelje u Žabniku koji nam je dan na upravljanje od strane općine Sveti Martin na Muri završeni je projekt koji je potrebno pametno održavati i njime upravljati. Želite li saznati više o mlinarenju, svakako vas pozivamo da posjetite Mlinarski grunt u Žabniku. Tamo se nalazi plutajući mlin koji će uvelike dočarati ovaj tradicijski zanat. Posjetom Mlinarskoj hiži na trenutak se vraćate u prošlost. Kroz multimedijalnu interaktivnu etnografsku zbirku Jen den v živleju mlinara Franca Žalara gdje možete saznati kako je izgledao život mlinara i na jedan se dan pretvoriti u radišnog Međimurca od rane zore pa sve do kasnog sumraka na veoma zanimljiv način uz mnoštvo interakcije, mirisa i osjeta doživjeti kako se mlinar osjećao i zaista doživjeti prošlost na svojstven način – govori nam David te nastavlja: – Sveti Martin na Muri je tijekom proteklih godina zaista kreirao nekoliko prepoznatljivih manifestacija koje ćemo kao Turistička zajednica nastaviti raditi i podržavati, ali trenutno prema uputama Nacionalnog stožera i naravno financijskim mogućnostima koje su trenutno vrlo ograničene zbog novonastale situacije. Istovremeno ćemo napraviti sadržajno-kreativno analizu kako bi vidjeli što možemo bolje napraviti i izmijeniti.
Svaka manifestacija koju organizira ili podržava turistička
zajednica mora u jednom svom dijelu imati turističku komponentu,
a isto tako moramo prepoznati razliku između događanja kojima
podižemo kvalitetu života samih stanovnika Svetog Martina na Muri
i s druge strane onih manifestacija kojima želimo pozicionirati
turističku ponudu i karakter našeg kraja. Potencijala ima puno,
ali bitno je ne zadržati ih kao potencijale nego ih koristiti, a
to znači sav potencijal usmjeriti u pravom smjeru s pametnim
upravljanjem turističkom destinacijom što je jedan od naših
zadataka. Nadamo se da će situacija vezana uz koronavirus što
prije završiti, a do tada ćemo se truditi stvarati pozitivno
ozračje, smjer i preduvjete kako bi Sveti Martin na Muri bio što
bolja turistička destinacija – završava naš razgovor David
Novinščak.