Sljedeće godine počinje raditi Središnji centar za upravljanje prometom, 40 kamera postavlja se i na državnim cestama, a nadzor se do 2025. pojačava
Nakon već postavljenih policijskih kamera i najave uvođenja
kamera za nadzor brzine na autocestama, sljedeće godine i na 40
lokacija na državnim cestama Hrvatske ceste postavit će kamere za
nadzor prometa. I to na po dvije lokacije u svakoj županiji. HC
će te kamere postaviti u sklopu uspostave Središnjeg centra za
nadzor i upravljanje prometom na državnim cestama i Nacionalne
pristupne točke (NPT), a do 2025. namjeravaju postaviti kamere na
300-tinjak lokacija diljem Hrvatske.
U Cestama objašnjavaju da će se, ovisno o vrsti kamera koje će se
postaviti, osim klasičnog videonadzora moći očitavati i
registarske oznake, prepoznavati incidentne situacije na cesti
poput rasutog tereta, prometne nesreće te detektirati i prolazak
vozila kroz crveno svjetlo, brzina kretanja vozila… Svi podaci
prikupljeni s tih kamera bit će, navode u HC-u, dostupni i
policiji. Na manjem broju lokacija postavit će se samo po jedna
kamera, dok će na većini biti dvije, tri ili četiri kamere. U
HC-u objašnjavaju da je svrha sustava videonadzora koji se
koriste u cestovnom prometu prikupljanje podataka o cestama,
cestovnom prometu i vremenskim prilikama, s ciljem optimalnog
upravljanja prometom i povećanja sigurnosti. S prometnica će se
prenositi i slike da bi se vozače informiralo o trenutačnim
uvjetima na cestama.
Foto: Večernji list
Snimka se čuva bar 48 sati
A s obzirom na ograničenost komunikacijske infrastrukture smještene uz državne ceste, podaci sa svih kamera i drugih uređaja na lokacijama prenosit će se putem mobilne mreže. U Cestama kažu da će kvaliteta slike biti vrlo visoka, a kapacitet snimanja ovisit će o broju kamera i kvaliteti pohranjenih podataka. Snimljeni materijali skladištit će se minimalno 48 sati. Preduvjeti za integraciju sustava videonadzora na državnim cestama, napominju u HC-u, stvorit će se u uspostavom Središnjeg centra. Realizacija prve faze tog projekta očekuje se sljedeće godine, kad se postavljaju i kamere na 40 lokacija. U Središnji centar i NPT slijevat će se sve informacije s hrvatskih cesta i autocesta.
HC je sagradio zgradu tog Centra u Karlovcu, koja se upravo
oprema. Testna faza rada očekuje se u listopadu sljedeće godine.
U HC-u objašnjavaju da se Hrvatska ulaskom u EU obvezala na
uvođenje inteligentnih transportnih sustava (ITS), a dio toga je
Središnji centar i NPT. U Centru će se objedinjavati prometni
podaci iz postojećih regionalnih centara za upravljanje i nadzor
prometa na državnim cestama te integrirati već uspostavljeni ITS
podsustavi na državnim cestama, kao što su sustav brojenja
prometa i meteosustav. HC je dosad na mreži državnih i
županijskih cesta instalirao gotovo 550 automatskih brojila
prometa te oko 90 meteopostaja, a uspostavom Centra omogućit će
se nadzor prometa iz jedne jedinstvene aplikacije 24 sata dnevno,
365 dana u godini. U Centru će se prikupljati i podaci o stanju i
prohodnosti cesta pa će se kvalitetnije i pravodobnije
koordinirati i upravljati prometom kad je riječ o izvanrednim
situacijama: prometnim nesrećama, odronima, preprekama na cesti,
jakom vjetru, zimskim uvjetima i slično.
Nacionalna pristupna točka (NPT) je, objašnjavaju u HC-u,
digitalno sučelje u kojem će se objediniti svi podaci o prometu
HC-a i upravitelja autocestama u Hrvatskoj – Hrvatskih autocesta,
Autoceste Rijeka Zagreb, Bina Istre i Autoceste Zagreb – Macelj.
Ti podaci bit će dostupni bez naknade korisnicima, primjerice
HAK-u, koji ih potom mogu distribuirati krajnjim korisnicima
prometnog sustava. Uspostavom NPT-a RH, napominju u HC-u, postat
će dio integriranog ITS-a na europskim cestovnim pravcima u
okruženju. Podaci će se prikupljati i razmjenjivati u realnom
vremenu.
Daljnji razvoj NPT-a omogućit će pružanje informacija i iz
ostalih grana prometa i njihovo povezivanje u cjelinu pa tako u
HC-u kažu da u suradnji s Fakultetom prometnih znanosti izrađuju
Studiju za pružanje multimodalnih informacija u prometu koja se
financira iz EU fondova. Te informacije omogućit će putnicima
planiranje putovanja od točke A do točke B, uspoređujući
različite mogućnosti putovanja različitim vrstama prijevoza.
Multimodalne informacije u prometu uključivat će kombinaciju dva
ili više načina prijevoza koje korisnik/putnik može koristiti –
zračni, željeznički, prijevoz vodenim putem, autobusni, javni
prijevoz, vožnja biciklom i hodanje.
Personalizirane informacije
– Takve usluge korisniku omogućuju dobivanje personaliziranih
rezultata usmjeravanja prema specifičnim kriterijima ili
potrebama putovanja, kao što su: najbrža ruta, najjeftinija ruta,
najmanji broj veza, ekološki najprihvatljivija ruta,
najpristupačnija ruta za osobe sa smanjenom mobilnošću – kažu u
HC-u. Ukupna vrijednost uspostave Središnjeg centra i NPT-a
iznosi oko 6,5 milijuna kuna od čega će se 85 posto sredstava
sufinancirati sredstvima EU.