Sniženjem stope pdv-a prema projekcijama u budžetu obitelji trebalo bi ostati 872 kune godišnje
Kilogram banana jeftiniji za kunu, svježa piletina za 2,50 kuna,
juneći vrat s kostima za 4,50 kuna, svinjski but bez kosti za
3,20 kuna, pileći file za 4 kune, Violeta double care dječje
pelene (76 komada) za 9,50 kuna…, samo su neke od ušteda kojima
će se rasteretiti potrošačka košarica od početka ove
godine.
Na snagu su, naime, stupile izmjene Zakona o PDV-u, kojima se
opća stopa PDV-a od 25% na svježe ili rashlađeno meso, ribu, voće
i povrće, jaja te dječje pelene smanjuje na 13%, čime bi, prema
projekcijama ministra Zdravka Marića, u budžetu prosječne
hrvatske obitelji ostalo najmanje 872 kune godišnje za neke druge
namjene.
Po stanovniku 75 kg mesa
Mjera je svakako dobrodošla, pogotovo kad je u pitanju meso koje
čini 35-40% prosječne potrošačke košarice. Prosječna potrošnja po
stanovniku Hrvatske je na razini EU. Trošimo više od 75 kilograma
mesa godišnje – 23 kilograma mesa peradi, 10-11 kilograma
goveđeg, junećeg ili telećeg mesa te oko 42 kilograma svinjetine
– tako da su s padom cijena u maloprodaji moguće znatnije
uštede – kaže direktor Croatiastočara Branko
Bobetić.
Ističe kako su tržišne cijene stabilne kad su u pitanju goveđe te
meso peradi, dok je kod svinjetine dosta izražena volatilnost
cijena na koju su utjecaja imali i afrička svinjska kuga u nekim
europskim zemljama te viškovi koji završavaju na našem
tržištu.
Očekuje se tako da će nižu stopu PDV-a za 12% neki trgovci
iskoristiti i za povećanje marži, no s obzirom na veliku
konkurenciju cijene bi u prosjeku trebale pasti za 10%. – Uštede
na jednoj strani potrošače bi mogle stimulirati na povećanu
potrošnju, a to bi se pak odrazilo i na rast domaće proizvodnje –
objašnjava Bobetić.
Snižena stopa PDV-a od 13 posto obuhvaća i masti životinjskog
porijekla, no čini se kako je u tu kategoriju upala samo svinjska
mast – i još uvijek se čeka “sudbina” maslaca, koji se uz PDV od
25% i dalje prodaje po paprenim cijenama i do 26 kuna za 250
grama. A trošimo ga dvostruko manje od EU prosjeka, doznajemo iz
Croatiastočara, gdje i u sirevima vide značajnu stavku za niži
PDV i uštede građanima. Trgovački lanci Lidl i Kaufland sniženom
su stopom PDV-a na meso, ribu, jaja… kupce nagradili još u
prosincu.
Cijena svježeg pilećeg filea u Lidlu tako je s 42,89 kuna pala na
38,77 kn/kg, svježa jaja razred M (10 komada) s 12,99 na 11,74
kn, banane s 10,29 na 9,30 kn, očišćena svježa pastrva s 49,99 na
45,19 kn/kg, a dječje pelene Maxi (50 kom.) s 59,99 na 54,23 kn.
Riječ je o 300-tinjak proizvoda, objašnjavaju, a nastavljaju i s
tjednim akcijama u svim kategorijama proizvoda.
U Kauflandu je s nižom stopom PDV-a pojeftinilo više od 130 vrsta
svježeg mesa i ribe, 20 vrsta jaja, 50-ak vrsta pelena i više od
170 vrsta voća i povrća. Ćevapčići (900 g) pojeftinili su, između
ostalog, s 34,89 na 31,54 kn, očišćena orada Cromaris na podlošku
(620 g) s 59,99 na 54,23 kn, svinjski but bez kosti (uzgojeno u
Hrvatskoj) s 33,89 na 30,63 kn/kg…, dok iz Spara garantiraju
kako od jučer padaju cijene više od 1500 proizvoda za više od
9,6%, koliko donosi porezno rasterećenje.
Neće povećavati marže
Pozdravljamo napore hrvatske Vlade koja odlukom o poreznom
rasterećenju dodatno pomaže hrvatskim građanima i hrvatskom
gospodarstvu – izjavio je Helmut Fenzl, predsjednik uprave Spara
Hrvatska. Iz Konzuma su nedavno upozorili da su trgovci zadnji u
lancu nabave u kojem svi moraju ugraditi smanjenje PDV-a u cijene
kako bi od toga na kraju priče korist imali kupci.
– Konzum sigurno neće koristiti smanjenje PDV-a za povećanje
svoje marže, a možemo se samo nadati da će tako postupiti i drugi
– kazali su. No činjenica je i da velik dio proizvoda kod kojih
dolazi do promjena PDV-a (voće i povrće te meso) podliježe i
čestim promjenama tržišnih kretanja, što treba znati kada
uspoređujemo krajnju maloprodajnu cijenu u određenom razdoblju,
poručuju neki trgovci.